Bakker is méér dan brood- en banketleverancier

Chocolade is hip en hoort helemaal thuis in een bakkerswinkel, vindt Callebaut. Of je nou een ambachtelijke winkel hebt met brood en banket of een heel strak interieur: met chocolade onderscheid je je altijd. “En het vraagt geen grote investering om ermee te beginnen”, benadrukt chocoladechef Ton Jongejan. “Voor duizend euro ben je van start en maak je je eigen, unieke assortiment.”

“Hopen doet verkopen”, vindt Ton Jongejan nog altijd. De Chocolate Academy Chef van Callebaut gelooft niet in een paar zakjes pindarotsen of slechts enkele stukken breekchocolade op een stapeltje. “Chocolade draait om beleving. Consumenten moeten er trek in krijgen zodra ze het zien. Dat ‘WOW!-effect’ bereik je door een mooie, overvloedige presentatie. Je wilt als klant niet het gevoel hebben dat je de laatste reep pakt. Dan denk je al gauw: ‘Het zal wel oud zijn’.”

Jongejan werkt al bijna twintig jaar voor Callebaut. Nog altijd is hij lyrisch over chocolade. “Chocolade is een heel veelzijdig product, waarmee je alles kunt maken wat je wilt. Ik werk met origines en met blends, waardoor je steeds weer nieuwe smaakcombinaties kunt ontwikkelen. Bij de ene soort chocolade passen vruchten, bij de andere soort denk je meer aan specerijen. Het blijft altijd verrassend.”

Kansen

Callebaut ziet kansen voor de ambachtelijke bakker. Die liggen er bijvoorbeeld ook in het aanbod voor de groeiende groep thuisbakkers en hobbykoks. “Bakkers beschikken over ingrediënten die je in de supermarkt niet kunt krijgen. Pak deze om in kleinere verpakkingen en biedt ze in je winkel aan. Zo is de hagelslag van Callebaut in veel bakkerijen een succesvol omgepakt product. Met deskundig advies van jou als vakman blijf je de specialist!”

WEB_14-15-Advertorial-Callebaut-foto2-300x200 Storytelling

Zijn kennis en enthousiasme draagt hij onder andere over tijdens demonstraties en trainingen op de Chocolate Academy in Zundert. “Callebaut heeft wereldwijd negentien van deze opleidingscentra. Hier ontvangen wij chocoholics vanuit horeca of patisseriewinkels, chocolatiers, ijsbereiders en natuurlijk veel brood- en banketbakkers. Die laatste groep heeft het werken met

chocolade vaak voor een deel in de opleiding meegekregen, dus het staat feitelijk al op hun harde schijf. Wij frissen de kennis op en geven nieuwe tips en adviezen.”

Chocolade zorgt voor veel beleving in de winkel en voor een groot onderscheidend vermogen. “Zet een smeltbak achter de counter en maak laagdrempelige chocoladeproducten in het zicht van de consument”, adviseert Jongejan. “Of plaats mallen bij je chocolade, zodat mensen zien dat je het zelf maakt. Zorg bovendien dat je winkeldames goed op de hoogte zijn van de diverse ingrediënten en smaken, zodat zij het verhaal kunnen vertellen. Creëer beleving door mooie foto’s of een grote afbeelding van de herkomst van chocolade af te beelden in je winkel. Het duurzaamheidsverhaal van Callebaut, Cocoa Horizons, wordt ook steeds vaker in de winkel verteld: alles draait tegenwoordig om storytelling. Callebaut voorziet de bakker graag van prachtig beeldmateriaal en goede teksten. Het is zo makkelijk om consumenten enthousiast te maken over chocolade. En met de juiste presentatie onderscheid je je direct van het grootwinkelbedrijf.”

WEB_14-15-Advertorial-Callebaut-foto4-300x205 Laagdrempelig

Chocolade Compleet is een uniek totaalconcept dat wordt aangeboden door de verschillende Beko bedrijven. Het biedt de professionele chocoladeverwerker alles op het gebied van chocolade. De cursussen zijn een belangrijk onderdeel van het concept en worden verzorgd door Jongejan in de Callebaut Chocolate Academy. “Op niveau één leer je massief chocoladewerk maken, zoals pindarotsen, fl ikken en breekchocolade. Deze hebben een betrekkelijk lange houdbaarheid, zodat je grote charges kunt maken en wellicht maar eens per vier weken hoeft te produceren. Maak iets bijzonders van pindarotsen door de pinda’s even te roosteren, gezouten karamel toe te voegen of er een klein krokantje in te verwerken. Pak de chocolade in je winkels in, zodat duidelijk is dat je dit net zelf hebt gemaakt. Je hebt maar één meter nodig voor onderscheidend vermogen.”

Op niveau twee worden snijbonbons gemaakt en leren deelnemers de techniek van het doorhalen. Ook worden truffels met zachte vullingen zoals fruitkaramel of chocoladeganache gemaakt. “Je kunt bijvoorbeeld van je best verkopende gebakjes een truffel maken: de smaakcombinaties ken je al. Zo heb je snel een uniek assortiment, dat je ongekoeld mag aanbieden.” Op niveau drie worden vormbonbons gemaakt en leren deelnemers werken met kleuren en texturen.

WEB_14-15-Advertorial-Callebaut-foto1-300x231 Blurring

Callebaut wil brood- en banketbakkers inspireren. Hun stand op Bakkersvak was daarvan een prachtig voorbeeld. “De traditionele bakker is een winkel waar je producten koopt die je thuis consumeert. Wij zien echter dat de volgende generatie afstapt van de standaard eetmomenten en eet wanneer het hen uitkomt. Door hierop in te spelen en als bakker bijvoorbeeld ook ijs, koffie, delicatessen, producten to go en een paar tafeltjes voor consumptie ter plekke aan te bieden, verleng je de consumptiemomenten. Zo kun je op meerdere momenten per dag en voor een grotere doelgroep relevant zijn. De bakker van de toekomst is wat ons betreft veel méér dan brood- en banketleverancier alleen.”

Chocolade past volgens Jongejan uitstekend bij dit concept. “Je kunt in een winkel met horeca mooie hot chocolates serveren op basis van onze chocolade Callets. En bij de koffie presenteer je een huisgemaakt chocolaatje of een brownie. Realiseer je ook dat je als ondernemer niet alles zelf hoeft te bedenken! Bezoek vakbeurzen, ga eens mee op een trendtour en bekijk op websites als Pinterest en Instagram hoe anderen chocolade presenteren en aanbieden. Laat je inspireren en geef er vervolgens qua smaak, vorm, omvang en presentatie je eigen draai en identiteit aan. Chocolade past namelijk altijd, bij iedereen.”

C logo Callebaut allebaut Chocolate Academy

  • De Ambachten 35
  • 4881 XZ Zundert

tel. 076 – 597 84 60

Altijd op de hoogte blijven?