Laat van je horen, juist in december!

Foto: Embrosa

December: de drukste maand van het jaar. Zowel in de bakkerij als in de winkels is het deze weken flink aanpoten geblazen. Daardoor schiet het gebruik van social media er wellicht bij in. Zonde! Want juist in deze maand kun je met al die heerlijke decemberlekkernijen de klant verleiden, informeren én naar je winkel(s) lokken! Laat je daarom ondersteunen door de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de gratis app Embrosa. Door het Echte Bakkersgilde en het Patisserie College zijn er extra berichten toegevoegd die van toepassing zijn op de bijbehorende acties en producten; exclusief voor hun eigen leden.

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) helpt ambachtelijke bakkers om hun bedrijf succesvoller te maken. Dit doet de stichting onder andere door de aangesloten leden meer marketingkracht te bieden. Via de website ambachtelijkebakkerij.nu wordt unieke content aangeboden, die ambachtelijke brood- en banketbakkers die zijn aangesloten bij de stichting kosteloos via hun eigen kanalen kunnen delen. Het gaat bijvoorbeeld om leuke weetjes over brood- en banketproducten, achtergrondinformatie bij seizoensproducten of meer kennis over ingrediënten als spelt, gluten en desem. Ook beschikt de SAB over een digitale beeldbank, waarin honderden foto’s van brood- en banketproducten staan opgeslagen. Deze mogen kosteloos mogen worden gebruikt voor posts op de website, reclamemateriaal of social media.

Weetje delen?
De SAB vindt het gebruik van social media belangrijk. Het zorgt namelijk voor extra zichtbaarheid bij bestaande én potentiële klanten. Door middel van foto’s, berichten en filmpjes toon je op social media zoals Twitter, Facebook en Instagram regelmatig wat je doet en waarom je dat doet. Om bakkerondernemers te helpen hun verhaal te vertellen via deze online kanalen, werkt de SAB samen met de gratis app Embrosa.

Door de samenwerking tussen Embrosa en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij staan er voor leden van de SAB telkens weer leuke, interessante en relevante berichten klaar in de app over brood, banket en de bakkerij. Zo heb je altijd voldoende inspiratie bij de hand. Even geen idee waar het deze week nu weer over moet gaan? In Embrosa vind je kant-en-klare berichten, die je direct kunt posten op Facebook, Twitter en Instagram. Je bent zelf de afzender en kunt eventueel je eigen foto’s uploaden of de tekst aanpassen, om de berichten een persoonlijk tintje te geven. Vind je bijvoorbeeld een interessant weetje over gevuld speculaas of het maken van chocoladeletters? Je vinkt het bericht aan, voegt heel eenvoudig een foto van je eigen producten toe en zet er eventueel nog een aanbieding bij. Hierna deel je het via je eigen social mediakanalen.

Maak een planning!
De SAB kan een planning voor je klaarzetten, zodat je er bijvoorbeeld in een halfuur tijd voor kunt zorgen dat al je sociale media gedurende de hele komende maand van leuke, interessante berichten zijn voorzien. Zeker voor de drukke dagen in december is dit een uitkomst. Immers: hoe regelmatiger je actief bent op social media, hoe groter je bereik is en daarmee ook je impact op je klanten. Voor alle social media geldt: een actieve gebruiker is een succesvolle gebruiker. Laat je ondersteunen door de SAB en maak het jezelf deze weken gemakkelijk met Embrosa!

Wat plaats je op social media? Zeven tips!
1. Blijf bij jezelf.
2. Varieer met je berichten.
3. Zorg voor mooie visuals (kijk hiervoor bijvoorbeeld in de beeldbank op
ambachtelijkebakkerij.nu).
4. Plan de berichten vooraf in (bijvoorbeeld met Embrosa).
5. Vraag om reacties en antwoord dan ook.
6. Balanceer met de inhoud van je berichten tussen product en team (zie kader ‘Verdeel de week in thema’s) op deze pagina’s).
7. Stem je posts af op jouw type klant(en). Weet je niet goed wie jouw (potentiële) klanten zijn? Laat dan eens een gebiedsanalyse uitvoeren met behulp van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij.

Verdeel de week in thema’s
Maak voor jezelf een planning van berichten. Kies bijvoorbeeld voor iedere dag van de week een thema en maak daarbij een relevant bericht.
MAANDAG: vakkennis ➔ Verschillende soorten graan
DINSDAG: team ➔ Lia laat nieuw gebakje zien
WOENSDAG: product ➔ De bakker maakt een krentenbol
DONDERDAG: service ➔ Bezorgen doen we ook!
VRIJDAG: aanbieding ➔ Broodje van de week voor € 3,00
ZATERDAG: klant ➔ Gefeliciteerd, mevrouw Jansen!
ZONDAG: fun ➔ Bv. een mooie quote of een fraai beeld

Ook gebruikmaken van Embrosa?
De app Embrosa kan gratis worden ­gedownload in Google Play of de App Store. Zoek op ‘Embrosa’. Om specifieke ­berichten te zien van de Stichting Ambachtelijke ­Bakkerij, registreer je je gratis.
Zodra je bent herkend als lid van de SAB, kun je beginnen met het posten van berichten op maat op de sociale media van jouw keuze: Twitter, Facebook of Instagram. Vind je in de app niets over je
favoriete onderwerp? Je mag verzoekjes altijd mailen naar de ­Stichting Ambachtelijke Bakkerij via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

 

Lees ook
De kracht van beeld - ‘Gebruik geen tl-licht’

De kracht van beeld - ‘Gebruik geen tl-licht’

Door de populariteit van sociale media is iedere ondernemer één klik verwijderd van zijn doelgroep. Drie versondernemers, een foodblogger en een culinair fotograaf vertellen hoe je met de juiste beelden de aandacht grijpt van de vluchtige consument.

Tien tips voor je Facebookpagina

Tien tips voor je Facebookpagina

Een bedrijfspagina op Facebook is een handige tool voor een ondernemer. Iedere Facebookgebruiker kan fan worden van deze pagina. Zodra zij op de ‘vind-ik-leuk-knop’ klikken, ontvangen zij updates van jouw bedrijf op hun tijdlijn. Doe je het goed, dan verbeter je je bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid én bouw je een band op met je volgers. Hier...

Super Social - Elja Daae

Super Social - Elja Daae

Veel ondernemers gebruiken social media platforms ‘omdat het moet’. Elja Daae, zelf op allerlei vlakken actief als spreker en adviseur over social media, laat in het boek ‘Super Social. 500+ strategieën, cases en praktische tips voor het zakelijk gebruik van Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, Instagram en Linkedin’ zien op welke manier social media...