Hans Voordijk van Den Soeten Inval: “Al onze recepturen passen we een beetje aan, zodat we net iets anders hebben dan een ander. We willen een unieke bakker zijn.”

Wat Hans Voordijk betreft, mag het de hele zomer door in de twintig graden Celsius zijn. Mooi genoeg om naar Zeeland te trekken, maar niet zo warm dat mensen de hele dag op het strand liggen. Wie de Zeeuwse stadjes intrekt, stuit namelijk al gauw op een filiaal van Den Soeten Inval: bakkerswinkels waar kwaliteit, óók op het gebied van techniek, hoog in het vaandel staat.

Twee jaar geleden heeft Hans Voordijk een compleet nieuwe bakkerij laten bouwen in Goes. Om zijn winkels in Zierikzee, Middelburg en Goes goed te kunnen blijven beleveren, had hij meer ruimte en betere techniek nodig. “Alles wat vast zat, hebben we nieuw aangeschaft. Alles wat verrijdbaar was, is meegegaan”, vertelt hij. Ook de oude UC 80-kneder ging mee naar de nieuwe locatie. Maar deze bleek enkele weken geleden toch aan vervanging toe te zijn. “Je moet je apparatuur vervangen voordat er storingen gaan komen”, vindt Hans. “Die ellende besparen we onszelf liever. We willen met goede materialen werken om de beste eindproducten te kunnen maken.”

Bakkersgeslacht

Hans Voordijk is de zesde generatie bakker binnen een bakkersgeslacht uit Oud-Beijerland. Twee broers hebben eveneens een eigen bakkerij, elk in een eigen regio. Hans kiest in 1995 voor Zeeland en heeft hier inmiddels drie bakkerswinkels met de naam Den Soeten Inval plus een winkel met de naam De Smaak van Toen. “Daar, in het centrum van Middelburg, bakken we in de winkel af en verkopen we vooral de authentieke broodsoorten, zoals desem”, vertelt Hans. “Al onze winkels hebben een zelfbedieningsconcept en we zorgen voor veel sfeer en beleving. Dat past bij de Zeeuwse stadjes waarin we gevestigd zijn.” De meeste omzet loopt via de winkels. “Ik ben graag baas in mijn eigen bedrijf”, lacht Hans. “Daarom houd ik het derde kanaal enigszins op afstand. We leveren wel wat aan horeca en groothandels, maar mijn focus ligt vooral op onze winkels en de klanten die daar komen.”

Het desembrood van Den Soeten Inval is beroemd, net als de typisch Zeeuwse producten zoals de bolus of wit speculaas. “Al onze recepturen passen we een beetje aan, zodat we net iets anders hebben dan een ander. Wat je in onze winkels vindt, kun je nergens anders krijgen. We willen een unieke bakker zijn.”

Spiraalkneder

Den Soeten Inval 2_Beko Techniek

Het volume van de Kemper Kronos 200 PRO is groter dan dat van de vorige kneder: de bakkers werken niet langer met 80 kilogram maar nu met 120 tot 125 kilogram bloem.

Om de kwaliteit van zijn producten hoog te houden, investeert Hans regelmatig en als het even kan op tijd in zijn apparatuur. Wanneer de oude UC 80-kneder aan vervanging toe blijkt, twijfelt hij dus niet lang. “Met mijn broers heb ik regelmatig familiair overleg. Daardoor beschikken we over veel ‘knowhow’ en weten we goed wat er te koop is. Daarom heb ik gekozen voor een Kemper spiraalkneder, de Kronos 200 PRO, die snel leverbaar was. Mijn broer in Ridderkerk heeft er ook twee staan, dus ik wist al dat het goed is.”

Het volume van de Kemper Kronos 200 PRO is groter dan dat van de vorige kneder: de bakkers werken niet langer met 80 kilogram maar nu met 120 tot 125 kilogram bloem. Allerlei soorten brooddeeg worden gemaakt met de Kronos, vooral de bulk. “Deze kneder draait het deeg intensiever”, vindt Hans. “De Kronos draait iets korter dan de vorige kneder, maar het deeg is beter af te kneden. Dat zie je uiteindelijk terug in het eindproduct.” Ook prijst hij de nieuwe techniek van de Kemper spiraalkneder. “Je bedient hem eenvoudig via een touchscreen in kleur, waarmee je 99 verschillende programma’s met digitale aanduiding van kneedtijden en temperatuur kunt oproepen.”

Huisleverancier

Den Soeten Inval 3_Beko Techniek

“Beko Techniek is onze huisleverancier. We kloppen dus als eerste bij Lars van de Ven aan”, aldus Hans Voordijk.

Omdat Den Soeten Inval veel zaken doet met Beko Techniek, was de keuze voor hen ook bij de aanschaf van een nieuwe kneder al gauw gemaakt. “Beko Techniek is onze huisleverancier”, lacht Hans. “Daar kloppen we dus altijd als eerste aan. Als zij iets goeds hebben, is de kogel al snel door de kerk. Bij Beko Techniek is het gewoon altijd goed. Ik blijf niet alles doorrekenen en ga zeker niet stad en land afbellen om te zien of ik een apparaat elders wat goedkoper kan krijgen. Zaken doen draait ook om vertrouwen. Over en weer. Beko Techniek zorgt voor uitstekende machines en vervolgens voor goede service en onderhoud. Dan ben ik graag hun klant.”

Wat Hans tevens aanspreekt bij Beko Techniek is dat ze de oude kneder hebben meegenomen en deze in elk geval niet opnieuw in Nederland zullen wegzetten. “Ze halen rommel van de markt af. Dat vind ik belangrijk, ook richting mijn collega’s. Een leverancier moet degelijke spullen aanbieden, zodat we allemaal goed ons werk kunnen doen.”

Voelen en kijken

Nadat de kneder enkele weken terug in Goes is geplaatst, hebben de bakkers hem diezelfde nacht nog in gebruik genomen. “Dat gaat makkelijker dan met bijvoorbeeld een oven. Met deeg is het een kwestie van voelen en kijken. De jongens draaiden er meteen mee weg.” Hans is heel tevreden over zijn nieuwste aanwinst. “Met een goed ontwikkeld deeg verlopen alle vervolgstappen soepeler en krijg je uiteindelijk een malser brood. Goed kneden staat aan de basis van een goed product.”

Beko techniek_logo klein

Beko Techniek
Simon Stevinstraat 4
6603 BD Wijchen
T 024 – 64 86 288
info@beko-techniek.nl
www.beko-techniek.nl

Altijd op de hoogte blijven?