'Ik ben erop gebrand om de bakker te ontzorgen'

Frans van der Koogh_Veenhuizen

Frans van der Koogh begint deze maand als Commercieel Adviseur bij Veenhuizen, waarbij hij zich zal richten op de bakkerijen in het MKB. Op zijn veertiende stond hij al iedere zaterdag in de bakkerij. De bakkersbranche kent dus geen geheimen voor hem. “Tijdens mijn carrière heb ik vaak aan de grondstoffen kant gezeten, maar de techniek heeft me altijd geïnteresseerd.”

Van jongs af aan wist Frans dat hij iets rondom de bakkerij wilde doen. Hij koos voor de bakkersopleiding en bouwde ervaring op in verschillende bakkerijen. Toen hij de kans kreeg om bij een grondstoffenleverancier aan de slag te gaan, greep hij deze met beide handen aan.

“Uiteindelijk heb ik bij de drie grootste grondstoffenleveranciers in Nederland gewerkt.” Volgens Frans zijn er maar weinig mensen die dit kunnen zeggen. Het grootste verschil tussen grondstoffen en machines? “Een bakker koopt veel vaker grondstoffen. Een nieuwe oven koop je maar één keer in de 15 jaar. De relaties zijn dus meer gericht op de lange termijn.”  

De bakker ontzorgen

Het werk als Commercieel Adviseur is afwisselend. Frans: “Ik stel me zo voor dat ik in de auto zit en een belletje krijg van iemand die een compleet nieuwe bakkerij wil opzetten. Vervolgens ga ik daarheen om te inventariseren en te adviseren en daarna ga ik dit plan uitwerken.” Door veel te netwerken zorgt Frans ervoor dat potentiële klanten hem weten te vinden.

Overigens is verkopen niet zijn voornaamste doel. “Ik ben er vooral op gebrand om de bakker te ontzorgen en dit past ook bij de filosofie van Veenhuizen. We lossen problemen op. En de producten die we hiervoor gebruiken zijn ovens, rijskasten, koelingen, werkbanken etc. Dit zit ‘m bijvoorbeeld in het meedenken en vragen naar de behoeften van de klant. Op die manier wil ik echt van meerwaarde zijn voor die bakker.”

Een paar uur meedraaien

Volgende week gaat Frans een paar uur meedraaien in de bakkerij van Kees van der Woerd om te leren hoe een zeer tevreden klant werkt met zijn nieuwe MIWE oven.

Tijdens zijn bezoek kijkt dan of alles goed gaat met de machines. “Door de telefoon is het moeilijk om een compleet beeld te krijgen of de juiste vragen te bedenken. Wanneer de bakker aangeeft dat de oven niet bakt… Wat betekent dat dan? Sta je er zelf naast, dan zie je meteen wat hij bedoelt: het brood komt er te licht uit."

Waar hij in zijn werk graag de tijd neemt om als soort regisseur van de klantbehoefte te fungeren, zoekt Frans in zijn privéleven juist de snelheid op. De Formule 1 is een gezamenlijk hobby van hem en zijn 15-jarige zoon en op de kartbaan nemen ze het al jaren tegen elkaar op. De winnaar? “Sinds kort rijdt hij mij eruit.”

Lees ook
Puratos neemt zadenleverancier Schobbers over

Puratos neemt zadenleverancier Schobbers over

Puratus neemt Schobbers, een toonaangevende leverancier van zaden voor de bakkerijsector, over. Schobbers blijft opereren vanuit Venlo onder de naam Puratos Schobbers.

De feestdagen bij Patisserie de Bijenkorf

De feestdagen bij Patisserie de Bijenkorf

Macarons, chocoladeletters, marsepein, bonbons, hartige taarten; de patisserie van de Bijenkorf draagt al jaren bij aan de goede naam van het warenhuis. In de bakkerij van de Bijenkorf maken ze alle producten voor de eigen vestigingen en externe klanten. Mark Potma, manager patisserie, vertelt over de uitdaging om het enorme feestdagenassortiment tijdig...

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

Deadline btw-aangifte derde kwartaal op 31 oktober - Belastingdienst geeft tips

De deadline voor de btw-aangifte en -betaling over het derde kwartaal nadert. Ondernemers hebben tot 31 oktober de tijd om dit te doen. Volgens de Belastingdienst hebben bijna vier op de tien startende en kleine ondernemers een herinnering nodig om dit tijdig te doen. Daarom geeft de Belastingdienst vijf tips voor een goede en efficiënte aangifte.