Dossche Mills Meneba gaat de bakker nog meer ondersteunen

Dossche Mills_Kristof Dossche_adv BIB 7-2019

Precies een jaar geleden vertelde Kristof Dossche over de plannen met Dossche Mills Meneba. Het smeden van één bedrijf met drie productielocaties verliep afgelopen jaar naar wens. Inmiddels is de blik weer meer op de toekomst gericht. “Wij zijn ervan overtuigd dat de ambachtelijke bakker zich kan onderscheiden.”

“Ik zit met een dubbel gevoel. Met de integratie en het plan dat we vorig jaar op tafel legden, liggen we goed op schema. Ik ben heel positief over de medewerkers en hoe zij alle veranderingen oppakken. Ik denk dat de culturen van Dossche Mills en Meneba al vrij goed bij elkaar pasten. Daarbij werkten er bij Meneba al Belgen en bij Dossche Mills waren al Nederlanders in dienst. Natuurlijk hebben we afscheid moeten nemen van medewerkers door het sluiten van de drie locaties, en dat maakt het dubbel, maar daarbuiten is er vrij weinig verloop, dus dat geeft wel aan dat mensen hier naar tevredenheid werken denk ik.”

Service op peil

“De grootste uitdaging blijft richting onze klanten. We willen de kwaliteit van service op peil houden, ook tijdens alle interne veranderingen. We hebben al het mogelijke gedaan om te zorgen dat er geen wiel af zou draaien, om het zo te zeggen. Natuurlijk waren beide bedrijven goed georganiseerd en de baktechnische adviseurs stonden altijd klaar om bakkers waar nodig te helpen. Dat is niet veranderd. Wel hebben we kleine aanpassingen gedaan dus soms krijgt een Nederlandse bakker nu een Belgisch baktechnisch adviseur over de vloer of andersom, of een nieuw accountmanager. Dus onze klanten hebben ongetwijfeld veranderingen gemerkt, maar ten positieve hoop ik.

We hebben ook wat producten moeten schrappen, dat kan niet anders als je van zes naar drie productielocaties gaat. Maar we ‘knippen aan de staart’ zoals dat heet, dus niet in de grote producten waar veel bakkers mee werken. Het productgamma onder controle houden is iets waar trouwens elk gezond bedrijf constant mee bezig is”

Ambachtelijke bakkers

“We focussen de komende tijd vooral op ondersteuning van onze klanten, de ambachtelijke bakkers. We doen zelf onderzoek naar de wensen van de consument en waaruit blijkt dat we nog een enorme rol kunnen spelen in de continuïteit en het voortbestaan van de ambachtelijke bakker. Wij zijn ervan overtuigd dat de ambachtelijke bakker zich nog echt kan onderscheiden van de supermarkt en daar willen we bij ondersteunen. Samen goed kijken naar wat de consument aan kwaliteit verwacht van de bakker. Want de consument is wel bereid meer te betalen voor een goed product. Daar zien wij kansen. We horen natuurlijk ook wel eens kritiek op het feit dat we zo groot zijn, maar die grootte heeft ook voordelen. Zo kunnen we investeren in ondersteuning van de bakker. We zijn geen leverancier die alleen een zak meel op de stoep zet. We willen samen zorgen dat het goed gaat en blijft gaan met ambachtelijke bakkers. Daar hebben wij zelf ook baat bij.

Naast de nadruk op kwaliteit waarmee de bakker de concurrentie voor kan blijven, denken we ook dat er nog veel te winnen valt op het gebied van de nutritionele waarde van brood. Die is namelijk veel groter dan de consument nu vaak denkt en dan in de pers bijvoorbeeld naar voren komt. Brood, meergranen bijvoorbeeld, heeft veel meer voedingswaarde dan zeg ontbijtgranen of een reep. Waar ook nog eens meer suiker in zit. Bovendien wint brood het op het gebied van verpakkingen en CO2 uitstoot. Als je duurzaam wilt leven, moet je brood eten, die boodschap moeten we gezamenlijk veel meer verspreiden. Op het vlak van het imago van brood is er nog veel te winnen. Ook daarin hebben wij een rol, en ook daarbij helpt het dat we een grote speler zijn.”

Stevige concurrentie
Klaas Jilderda, Accountmanager Ambacht Noord Oost Nederland, 7 jaar in dienst

Dossche Mills_Klaas Jilderda_adv BIB 7-2019

“Samen met mijn collega, baktechnisch adviseur Nico Bloem proberen we waar mogelijk onze klanten, 350 klanten in onze regio, te helpen en te voorzien van juiste adviezen. Veel bakkers in mijn regio hebben te maken met stevige concurrentie van supermarkten en bevolkingskrimp waardoor het ondernemersklimaat niet makkelijk is. Met meer onderscheidende producten vanuit bijvoorbeeld het meergranenassortiment van Dossche Mills Meneba in combinatie met de baktechnische ondersteuning laten we zien dat we het verschil zeker kunnen maken. Door het onderhouden van een goede relatie en persoonlijk contact staan we te allen tijde klaar voor onze klanten en kunnen we flexibel en doelgericht werken aan kwaliteit- en margeverbetering bij onze klanten. We willen daarbij onze klanten het gevoel geven een echte partner te zijn. Dit is elke dag weer een leuke en boeiende uitdaging.”

Een band met de bakker
Ada van Maanen, Customer Service, 46 jaar in dienst

Dossche Mills_Ada van Manen_adv BIB 7-2019

“In 1973 ben ik gestart op de klantenservice en begon ik met het bellen naar klanten voor het opnemen van de orders. Aanvankelijk werd nog meegeluisterd door een meerdere door middel van verklikkers op de telefoons, wat een tijd! Het ging goed en ik mocht bulkbestellingen op gaan nemen. Eerst industriële klanten en naderhand ook ambachtelijke bakkerijen. Heel leuk om contact te hebben met de klanten, en dat vind ik nog steeds. Als je al zo lang ergens werkt, bouw je ook een band op met degene die daar werkt of met de bakker zelf. Tegenwoordig is het een zeer veelzijdige functie en zijn er veel verschillende werkzaamheden bij gekomen: bediening telefooncentrale, contracten, bonussen, klachtenverwerking en vragen van klanten zo veel mogelijk proberen te beantwoorden of anders doorverbinden met de aangewezen persoon. Ik doe het nog altijd met plezier. Dossche Mills Meneba, nog steeds een prachtig bedrijf.”

‘De werkbank levert meeste informatie voor goeie analyse’
Nico Bloem, baktechnisch adviseur Noord Oost Nederland, 31 jaar in dienst

Dossche Mills_Nico Bloem_adv BIB 7-2019

“Als baktechnisch adviseur in het ambachtelijke segment ben ik betrokken bij vaktechnische ondersteuning van onze klanten in de meest brede zin van het woord. Dagelijks bezoek ik afnemers waar een vaktechnisch probleem speelt, soms samen met onze accountmanager. Tevreden klanten zien we graag. Mijn passie en kennis delen komt ook tot uiting in een jarenlange betrokkenheid als keurmeester bij de kerststollencompetitie van het Echte Bakkersgilde en actieve deelname als lid van de Permanente Wedstrijd Commissie van de BakkersVakWedstrijden in Drachten.

Al meerdere jaren focus ik mij ook sterk op eigenschappen en karakters van de veelheid aan broodverbetermiddelen. Ik ben ervan overtuigd dat er altijd een juiste balans moet zijn in hoeveelheid en toepassingen in relatie tot bloemkeuze en procesvoering. Dit trek ik ook door in het verdiepen in kennis over bakkerijmachines, zoals remkasten en ovens. Bij de bakker aan de werkbank, op de werkvloer, ‘met de poten in klei’, dat levert vaak de meeste informatie op voor een goeie analyse, gevolgd door een weloverwogen advies. Een broodkeuring mét nabespreking in de bakkerij. En dan vooral handvaten aanreiken waar de bakker meteen de volgende dag mee aan de slag kan. Hoe mooi is het dan dat je bijvoorbeeld jonge talenten in de bakkerij op weg kunt helpen met tips & tricks. Dát is onze passie!”

Kwaliteit moet overeenkomen met inkoopcontract
Ronald Schravenzande, Logistiek coördinator, 16 jaar in dienst

Dosschie Mills_Ronald Schravenzande_adv Bib 7-2019

“Ik ben onder andere verantwoordelijk voor de aanvoerlogistiek van de bulkgranen voor de locatie Dossche Mills Meneba in Rotterdam. Rekening houdend met de gewenste voorraad tarwe en rogge in onze silo’s en de verwachte vermaling heb ik dagelijks contact met leveranciers uit diverse landen in Europa zodat op het juiste moment schepen geladen worden.

Goed contact met onze leveranciers is belangrijk. Informatie over beschikbaarheid van schepen, al dan niet gepland onderhoud van sluizen en (langdurig) laagwater- of hoogwaterperikelen zijn onderwerpen die daarbij niet mogen ontbreken. Nadat schepen met tarwe en rogge, na een reis variërend van 1 dag tot ongeveer 2 weken, aankomen bij onze locatie in Rotterdam, worden deze ladingen via een kraan met een capaciteit van zo’n 300 ton per uur gelost en opgeslagen in silo’s.

Zeer belangrijk is dat de kwaliteit van de tarwe of rogge overeenkomstig is met het inkoopcontract. Alleen op deze wijze kunnen wij de kwaliteit van onze bloem/meel garanderen.”

Flinke puzzel om klanten op tijd te beleveren
Leo Groenendijk, logistiek, 16 jaar in dienst

Dossche Mills_Leo Groenendijk_adv bib 7-2019

“Het boeiende van mijn baan is dat je ’s morgens nooit weet hoe de dag zal verlopen. Elke dag gaat er ongeveer 1200 ton bulk de deur uit, en mijn hoofdtaak is om dit mede te coördineren. ’s Middags maken we de silo-indeling voor de vrachtwagens die aan de hand van een strak tijdschema de komende 24 uur in een van onze vier laadstraten komen laden. De operators in de fabriek zorgen er dan voor dat het product op tijd in de juiste silo’s zit. Is er een verstoring in onze fabriek, in de bakkerij van een van onze klanten of staan er files, dan is het flink improviseren. Vooral de toenemende filedruk zorgt ervoor dat het elke dag een flinke puzzel is om op tijd de klanten te kunnen beleveren. Samen met de collega’s van AB Texel, onze planning en teleservice, is dit dagelijks voor ons de grootste uitdaging.”

Grote kennis van tarwe
Marja Giera, Kwaliteitscontrole, 12 jaar in dienst

Dossche Mills_Marja Giera_adv bib 7-2019

“In het laboratorium van Rotterdam wordt gewerkt met een team van zes laboranten en analisten. Het groot aantal dienstjaren, van 12 jaar tot 47 jaar, geeft aan dat er met veel plezier en enthousiasme gewerkt wordt. Door de jarenlange ervaring is er een grote kennis over tarwe opgebouwd. Alle tarwepartijen die worden aangeleverd, worden uitgebreid getest alvorens deze in de productie worden verwerkt. Tijdens het maalproces van de tarwe op de molen vindt de volgende kwaliteitscontrole plaats. Ook van de eindproducten worden monsters genomen en geanalyseerd. De grote variatie van testen die worden uitgevoerd op het laboratorium maakt het werk divers. Het interpreteren van de analyseresultaten zorgt ervoor dat het werk interessant en uitdagend blijft. Wat bijzonder en leuk is aan het werk in het kwaliteitslaboratorium, is dat elke stap in het proces analytisch wordt gevolgd. Zo heb je een totaaloverzicht van ontvangst van de tarwe tot aan het eindproduct wat aan de klant geleverd wordt.”

Bakresultaten naar tevredenheid
Pieter Roskam, Kwaliteitscontrole brood, 34 jaar in dienst

Dossche Mills_Pieter Roskam_adv bib 7-2019

“Mijn werkzaamheden bestaan uit de controle van de diverse bloem- en volkorensoorten volgens een standaard werkwijze. Daarbij wordt vooral gekeken naar wateropname en verwerking van het deeg, met een mooi woord: deeggedrag. Het uiteindelijke resultaat wordt beoordeeld op onder meer volume, korstkleur en binnenkant van het brood. Pas als de bakresultaten naar tevredenheid zijn, gaan de producten naar onze afnemers, waarbij de constantheid onze hoogste prioriteit heeft.

Om te weten hoe Dossche Mills Meneba in de markt staat, kijken we met regelmaat naar onze concurrentie. Op basis van vergelijkende bakproeven maken we dan de balans op, met de cijfers van het laboratorium als ondersteuning.

Export naar onder andere Angola, Guinee en Suriname is een interessant segment. Van onze producten worden in genoemde landen vooral baguettes gebakken, de controle in Rotterdam vindt dan ook op deze wijze plaats. Ook telefonische vragen vanuit de markt voorzien wij van een eerste advies of we spelen deze door aan de baktechnisch adviseur in de regio.”

Lees ook
Nederlanders eten meer brood

Nederlanders eten meer brood

Voor het eerst in 10 jaar eten Nederlanders weer meer brood, Dat blijkt uit actuele cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). In de eerste helft van 2019 laat een stijging van 3,5 procent in het volume van brood zien ten opzichte van dezelfde periode in 2018.

Eenvoudige maatregelen kunnen energiekosten bij bakkers fors verlagen

Eenvoudige maatregelen kunnen energiekosten bij bakkers fors verlagen

De energierekening is de afgelopen jaren fors hoger geworden. Dat geldt niet alleen voor reguliere huishoudens, maar ook voor bakkers die als zakelijke klant stroom en gas afnemen bij een energiebedrijf. Afhankelijk van de grootte van de bakkerij is er sprake van prijsstijgingen die variëren van enkele tientjes tot vele honderden euro’s.

Zonder sollicitatiegesprek aan de slag bij De Koekfabriek

Zonder sollicitatiegesprek aan de slag bij De Koekfabriek

Een baan krijgen zonder te solliciteren. Dat kan bij De Koekfabriek, een bakkerij met zes locaties in Nederland waar koekjes worden gebakken. Het bedrijf gaat als eerste in de bakkersbranche nieuwe medewerkers aannemen via Open Hiring voor de nieuwe vestiging in Wageningen.