‘Consumenten kopen met hun ogen’

Cake is in. Het is gemakkelijk mee te nemen, langer houdbaar dan nat gebak en het past bij de huidige consumentenvraag naar bijvoorbeeld worteltaart en brownies. Daarom bezorgen Debic en Beko de tulband een tweede leven. “Zonde om een tulband alleen rondom Pasen of Kerst te maken”, vinden de samenwerkende partners. “Wanneer je varieert met vormen en smaken, kun je er zoveel meer mee!”

Dré Eversteijn en Michel Schröder kennen elkaar nog vanuit de schoolbanken. Dré volgde op het ROC in Leiden een banketopleiding en is inmiddels patisserieadviseur bij FrieslandCampina. Michel koos voor brood en is tegenwoordig baktechnisch adviseur bij Beko Groothandel. Onlangs hebben zij met veel plezier de handen ineen geslagen voor een concept rondom tulbanden. “Een collega van mij kwam ergens een vierkante tulband tegen”, herinnert Michel zich de aanleiding nog. “Dat vonden we best wel apart. Daarom zijn we als Beko Groothandel op zoek gegaan naar verrassende vormen voor een traditioneel product. Samen met Debic hebben we het concept verder uitgewerkt. Door de afwijkende vormen wordt de uitstraling van een tulband heel anders. Dat triggert de consument.”

Bakkers-in-bedrijf_Advertorial-FrieslandCampina_cakeboter_3-300x225 Vierkant en mini

“Een tulband is een cake, maar dan net even wat luxer”, vinden beide heren. “We hebben vijf verschillende vormen geselecteerd in uiteenlopende maten voor tulbanden van zeventig tot elfhonderd gram. Natuurlijk hebben ze allemaal, afgezien van de langwerpige vorm met mooie ribbels, een gat in het midden: dit zorgt ervoor dat er niet teveel massa op één plaats zit en het product goed gaar bakt.”

Beko levert desgewenst de cakemix, verpakkingen en bakvormen; Debic zorgt voor de cakeboter. Dré: “Debic Cake Gold Boter is roomboter met een klein beetje caroteen. Dit is een natuurlijke kleurstof, die ervoor zorgt dat het eindproduct zoals een cake of tulband een vollere kleur krijgt en er goed en smakelijk uit ziet. De boter is geschikt voor beslagen, spuitdegen en zetdegen en heeft een gegarandeerd smeltpunt, wat zorgt voor een product van heel constante kwaliteit. En natuurlijk is het roomboter: dat hoort bij een cake of tulband, zéker in het ambacht.”

Bakkers-in-bedrijf_Advertorial-FrieslandCampina_cakeboter-225x300 Tulbandbijbel

Na een aantal brainstormsessies ligt een gloednieuwe brochure van 26 pagina’s op de werkbank. “Onze tulbandbijbel”, noemen de heren het magazine vol trots. “De uitstraling van deze brochure zegt iets over het concept: we willen dit product zo mooi mogelijk bij de bakker onder de aandacht brengen.” Wie de brochure doorbladert, krijgt onmiddellijk trek. Chocoladecake, afgewerkt met schotsen witte en pure chocolade. Speculaascake, met een topping van witte chocolade en krokantjes met een kaneelsmaak. Of een naturel tulband die heel even in de melkchocolade is gedoopt en vervolgens is afgewerkt met hazelnootjes en poedersuiker.

De toppings zijn Souplesse van Royal Steensma: bijvoorbeeld neutraal met een smaak van witte chocolade. “We hebben in onze recepturen heel bewust gekozen voor ingrediënten die vrijwel iedere bakker al in huis heeft”, aldus Dré. “Zo zijn het toegankelijke recepten geworden met traditionele smaken, die aansluiten bij de wens van de consument. Denk aan bitterkoekjes, amarena kersen of chocolade. Je kunt met zoveel grondstoffen experimenteren!”

De kostprijs van een mini-tulbandje is laag via Beko, de houdbaarheid lang. En zelfs de meest eenvoudig afgepoederde tulbands met slechts een kleine decoratie zijn een lust voor het oog. “Wij moeten als ambacht onze producten veel mooier presenteren”, roept Michel de bakker hartstochtelijk op. “Daarmee trek je klanten over de streep. Een consument koopt namelijk met zijn ogen. Met onze nieuwe tulbanden sta je wat dat betreft direct twee-nul voor.

Het succes van de tulband schuilt in de smaak en de vorm; een topping geeft het product een ‘bite’ en een smoel. Bovendien kun je daar decoraties zoals chocoladebolletjes of kaneelkrokantjes op vastzetten.”

Bakkers-in-bedrijf_Advertorial-FrieslandCampina_cakeboter_2-300x225 Eenpersoonshapje

Vooral van de mini-tulbanden hebben Dré en Michel hoge verwachtingen. “Je kunt ze als bakker per stuk aanbieden of in verschillende soorten bij elkaar verpakken. Beko heeft prachtige verpakkingen ontwikkeld, die bijvoorbeeld met een lint het product een heel chique uitstraling geven.

Met diverse mini’s kan de klant thuis eenvoudig verschillende soorten en smaken presenteren. Ze zijn bovendien gemakkelijk mee te nemen en passen hierdoor uitstekend bij een assortiment ‘to go’.” Of de minitulband geschikt is voor één persoon? De heren kijken elkaar grijnzend aan. “Ik deel hem in elk geval niet”, zegt Dré. “Jij?” Michel kijkt stomverbaasd. “Ik? Ik deel zo’n grote niet eens!”

Beko Najaarsdagen logo Ontdek het tulbandenconcept tijdens de Beko Najaarsdagen op stand 15

Debic en Beko presenteren hun tulbandenconcept voor het eerst ‘live’ tijdens de Beko Najaarsdagen. Deze vinden plaats op 24 en 25 september aanstaande en worden georganiseerd in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Dré Eversteijn en Michel Schröder zullen hier doorlopend bakken en de tulbanden laten zien, ruiken, voelen en proeven. “We presenteren het concept van A tot Z en vertellen waarom wij erin geloven”, roepen ze enthousiast. Ter ere van de lancering van het concept loopt tijdens de Beko Najaarsdagen een speciale actie: bij aankoop van één zak Beko Cake Mix en één doos Debic Cake Boter ontvangt de klant een Beko-waardebon ter waarde van tien euro. “En uiteraard ontvang je de brochure boordevol tulbandinspiratie! Bezoek ons daarom tijdens de Beko Najaarsdagen op het Beko-plein”, aldus de heren.

Altijd op de hoogte blijven?