Brood opnieuw in de picture

Brood. Een goed verhaal.

Europese Commissie keurt campagneaanvraag goed
Vanaf 2022 zal in heel Nederland én België het goede verhaal van brood weer te horen zijn in een nieuwe imagocampagne. De Europese Commissie heeft de subsidieaanvraag goedgekeurd die was ingediend door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en Instituut Brood & Gezondheid, namens maar liefst 7 Nederlandse en Belgische branchepartijen. Dat betekent dat er een vervolg komt op de campagne ‘Brood. Goed verhaal’, voor de jaren 2022 en 2023, voor ambacht en industrie, in Nederland en België.

Blij verrast
“De goedkeuring door de EU was toch wel een verrassing”, reageert Frank Janssen, manager NBC. “Natuurlijk hadden we er op gehoopt, maar niet op gerekend. De aanvraag was zwaar overtekend; door verschillende partijen uit heel Europa was in totaal € 10,5 miljoen aangevraagd, terwijl er € 4,2 miljoen subsidie beschikbaar is. Ons campagneplan zat goed in elkaar, dankzij de inbreng van marketing-afgevaardigden uit de sector, maar deed wel aanspraak op een groot deel van het totaal beschikbare budget. De broodcampagne-aanvraag kon alleen worden goedgekeurd als we als beste naar voren kwamen.”
“We gingen er vol voor en daarmee is het des te mooier dat we, na één tussenjaar, vervolg kunnen geven aan de campagne ‘Brood. Goed verhaal’. Want het imago van brood heeft nog altijd een boost nodig. Nog steeds denken veel mensen bijvoorbeeld dat koolhydraten (uit brood) slecht zijn of dat je dik wordt van brood. Daar op willen we gericht tegengas bieden. Tegelijkertijd vinden consumenten thema’s als ‘gezondheid’ en ‘voedselverspilling’ steeds belangrijker, dus ook die komen in de campagne terug.”

Week van het brood
De campagne trapt af met ‘de Week van het brood’, eind januari 2022. Dat is voor Nederland een ‘oude bekende’, nu zal hij voor het eerst in Nederland én België plaatsvinden. De bedoeling van ‘De week van het brood’ wordt om brood als volledige productgroep in een goed daglicht te zetten, met volkorenbrood als paradepaardje. De voorbereidingen zijn al gaande.

Samen bouwen aan het imago van brood
Het is mooi dat we dit gezamenlijk doen. Namens Nederland participeren: de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) en de Vereniging van Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA). Namens België participeren de Federatie van Grote Bakkerijen België (FGBB), de vereniging van Belgische Toeleveranciers (UNIFA), de Federatie van Belgische Molenaars (KVBM-ARMB), Bakkers Vlaanderen, en Instituut Brood & Gezondheid VZW.

Lees ook
Hoe heter je bakt, hoe beter?

Hoe heter je bakt, hoe beter?

Productveiligheid hangt nauw samen met de temperatuur waarop je producten bereidt en bewaart. Hoe meer hitte je een product geeft, des te minder bacteriën overleven, maar hitte geeft ook bruinkleuring waarbij acrylamide gevormd wordt en dat is een schadelijke stof.

Hoe richt je zelfbediening in de winkel goed in?

Hoe richt je zelfbediening in de winkel goed in?

Het liefst laat u klanten uw lekkernijen van dichtbij zien en ruiken. Zelf je producten mogen pakken uit mooi uitgestalde manden zorgt ook voor een leuke klantbeleving, maar denk bij de inrichting en de organisatie aan een paar dingen. De Hygiënecode vereist dat u bakkerijproducten verpakt of afschermt of er voldoende toezicht op houdt. Daarnaast, en...

NBC: broodprijs stijgt maximaal 5 tot 10 procent

NBC: broodprijs stijgt maximaal 5 tot 10 procent

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) laat richting de consumentenmarkt weten dat er vooralsnog geen sprake is van grote stijgingen in de broodprijs. Vanwege de oorlog in Oekraïne was de verwachting dat de broodprijs zou verdubbelen. Uit cijfers van het NBC blijkt dat de stijging maximaal 5 tot 10 procent is, in vergelijking met dezelfde periode vorig...