Brood opnieuw in de picture

Brood. Een goed verhaal.

Europese Commissie keurt campagneaanvraag goed
Vanaf 2022 zal in heel Nederland én België het goede verhaal van brood weer te horen zijn in een nieuwe imagocampagne. De Europese Commissie heeft de subsidieaanvraag goedgekeurd die was ingediend door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en Instituut Brood & Gezondheid, namens maar liefst 7 Nederlandse en Belgische branchepartijen. Dat betekent dat er een vervolg komt op de campagne ‘Brood. Goed verhaal’, voor de jaren 2022 en 2023, voor ambacht en industrie, in Nederland en België.

Blij verrast
“De goedkeuring door de EU was toch wel een verrassing”, reageert Frank Janssen, manager NBC. “Natuurlijk hadden we er op gehoopt, maar niet op gerekend. De aanvraag was zwaar overtekend; door verschillende partijen uit heel Europa was in totaal € 10,5 miljoen aangevraagd, terwijl er € 4,2 miljoen subsidie beschikbaar is. Ons campagneplan zat goed in elkaar, dankzij de inbreng van marketing-afgevaardigden uit de sector, maar deed wel aanspraak op een groot deel van het totaal beschikbare budget. De broodcampagne-aanvraag kon alleen worden goedgekeurd als we als beste naar voren kwamen.”
“We gingen er vol voor en daarmee is het des te mooier dat we, na één tussenjaar, vervolg kunnen geven aan de campagne ‘Brood. Goed verhaal’. Want het imago van brood heeft nog altijd een boost nodig. Nog steeds denken veel mensen bijvoorbeeld dat koolhydraten (uit brood) slecht zijn of dat je dik wordt van brood. Daar op willen we gericht tegengas bieden. Tegelijkertijd vinden consumenten thema’s als ‘gezondheid’ en ‘voedselverspilling’ steeds belangrijker, dus ook die komen in de campagne terug.”

Week van het brood
De campagne trapt af met ‘de Week van het brood’, eind januari 2022. Dat is voor Nederland een ‘oude bekende’, nu zal hij voor het eerst in Nederland én België plaatsvinden. De bedoeling van ‘De week van het brood’ wordt om brood als volledige productgroep in een goed daglicht te zetten, met volkorenbrood als paradepaardje. De voorbereidingen zijn al gaande.

Samen bouwen aan het imago van brood
Het is mooi dat we dit gezamenlijk doen. Namens Nederland participeren: de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) en de Vereniging van Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA). Namens België participeren de Federatie van Grote Bakkerijen België (FGBB), de vereniging van Belgische Toeleveranciers (UNIFA), de Federatie van Belgische Molenaars (KVBM-ARMB), Bakkers Vlaanderen, en Instituut Brood & Gezondheid VZW.

Lees ook
Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Op 1 september vond de officiële start plaats van de EU-campagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa.’ De samenwerking tussen NBC (NL) en Brood en Gezondheid (BE) wordt hiermee met twee jaar verlengd. Na een soft launch op sociale media verscheen het eerste reclamespotje twee weken geleden op televisie.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.

Meer volkoren in het schap?

Meer volkoren in het schap?

Volkoren zit de laatste jaren flink in de lift: de consumptie steeg van 38% in 2016 tot 47% in 2021. Volkoren is inmiddels de meest gegeten broodsoort in Nederland. Toch zijn er nog genoeg Nederlanders die de aanbevolen hoeveelheid brood niet halen of die kiezen voor een broodsoort die buiten de Schijf van Vijf valt. Er zijn dus nog genoeg Nederlanders...