Met behulp van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij beschikt iedere ambachtelijke bakker over professionele marketing- en communicatiemiddelen. Op de website van de stichting zijn inmiddels ruim duizend artikelen te vinden, waarmee meer dan een miljoen consumenten zijn bereikt.

Een ambachtelijke bakker is heel goed in het maken van lekkere producten, en samen met zijn winkelmedewerkers is hij vaak ook uitstekend in staat om deze op aantrekkelijke wijze te verkopen”, aldus Jules Peeters, die namens bakkerij­groothandel Bakeplus in het bestuur van de SAB zit. “Voor andere zaken, zoals promotie van zijn mooie ambacht, heeft hij vaak geen tijd. Of er is geen affiniteit of prioriteit. Dat is precies waar de SAB om de hoek komt kijken. Wij helpen de individuele bakker bij de promotie van zijn vak op zijn eigen winkelvloer. We bieden informatie aan over brood, banket en chocolade die de bakker op eenvoudige en aansprekende wijze met zijn klanten kan delen, zowel on- als offline. We organiseren evenementen en acties, zoals de campagne #wijblijvenbakken. Via een eenvoudige posterwizard konden ambachtelijke bakkers een foto van zichzelf uploaden, waarna er een fraaie poster uitrolde die veel ambachtelijke bakkers in coronatijd hebben gebruikt. We zetten landelijke radio- en televisiecampagnes op en delen het laatste nieuws uit de bakkerijbranche. Zo ontlasten wij de bakker die liever bezig is met het maken van een lekker product.”

Sparringpartners

De groothandels die in het bestuur van de SAB vertegenwoordigd zijn (Bakeplus, Beko, CIVOBA en Tink) hebben geen commercieel belang bij de stichting. Wel fungeren zij als uitstekende sparringpartners voor de coördinator van de stichting. “Vanuit onze positie als groothandels overzien wij de markt”, aldus Jules Peeters van Bakeplus. “Wij bezoeken bakkerijen door heel Nederland en weten wat er speelt bij bakkers, maar ook welke trends en ontwikkelingen er in het algemeen gaande zijn. Wij luisteren naar de bakker en vullen die verhalen aan met onze eigen kennis en expertise. Zo kunnen wij gezamenlijk goed inschatten waaraan leden behoefte hebben en waar zij belang bij hebben.”

Goede basis, eigen draai

Mark Ammerlaan, eigenaar van Bakker Ammerlaan met dertig winkels in een straal van circa 25 kilometer rondom Bleiswijk, herkent de behoefte aan professionele content maar al te goed. “Je wilt je als bakker graag onderscheiden en hebt daarvoor teksten en foto’s nodig die passen bij je eigen uitstraling. Omdat wij een relatief grote bakkerij hebben, beschikken we over een eigen marketingafdeling. Maar ook wij maken dikwijls gebruik van uitingen van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij. Het Zomerdoeboek van afgelopen zomer hebben we gepersonaliseerd door ons eigen logo en contact­gegevens erop te laten zetten. Een najaars­magazine dat we zelf hebben samengesteld, is grotendeels gebaseerd op teksten die eerder verschenen in Bakwerk, het magazine van de SAB. En we maken regelmatig gebruik van de promotiekalender, om te weten welke bijzondere dagen eraan komen. Het is plezierig om zo een heel goede basis te hebben, waaraan je vervolgens je eigen draai kunt geven.”

Ammerlaan zit, namens inkoopvereniging CIVOBA, eveneens in het bestuur van de SAB. “Ik vind het belangrijk dat ook mensen met een bakkersachtergrond daarin plaatsnemen”, verklaart hij die keuze. “Bovendien vind ik het goed dat ook een kleinere inkooporganisatie als CIVOBA hierin vertegenwoordigd is. De SAB werkt branchebreed, dus dan moet je die breedte ook in het bestuur terugzien.”

Zomerdoeboek

cover Zomerdoeboek editie 2020

Inmiddels is het tweede Zomerdoeboek in de maak: een speciale uitgave van het magazine Bakwerk, volledig op kinderen gericht. Omdat we nog steeds niet weten of we aankomende zomer naar het buitenland kunnen, staat het Zomerdoeboek dit jaar in het teken van Nederland. Genoeg mooie plekjes om te bezoeken en heel veel leuke activiteiten, ook in coronatijd. En dat alles natuurlijk met een mooie link naar de ambachtelijke bakkers in ons land. Het Zomerdoeboek verschijnt eind mei. Alle aangesloten bakkers ontvangen een aantal exemplaren. Meer exemplaren bestellen, het ­magazine personaliseren of de content online delen kan natuurlijk ook.

Kijk op www.ambachtelijkebakkerij.nu of neem contact op met info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Vrijwillige bijdrage

Volgens Jules Peeters draagt ruim 90 procent van alle ambachtelijke bakkers een bijdrage af aan de SAB. Deze bijdrage is vrijwillig en bedraagt 0,15 procent van de totaalfactuur bij inkooporganisaties Beko, Bakeplus, CIVOBA en Tink. “De kracht van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij is dat zij zich uitsluitend richt
op ambachtelijke brood- en banketbakkers”, aldus Peeters. “Het is belangrijk om als ambacht het verschil te kunnen maken, want er is voldoende krachtige concurrentie. Geen enkele ambachtelijke bakkerij wint het op prijs. Uitstraling en het delen van kennis zijn dus van groot belang. Bovendien heeft het ambacht baat bij een collectief, dat specifiek namens de ambachte­lijke brood- en banketbakkerij promotie kan bedrijven. Ik hecht eraan te benadrukken dat al het geld dat bakkers afdragen aan de stichting volledig ten goede komt aan de activiteiten van de stichting. Honderd procent van de bijdragen van bakkers stroomt terug in de promotie van het ambachtelijke bakkersvak.”

Ammerlaan onderstreept het belang van de aangeboden promotie namens de SAB. “Het is belangrijk om ook als kleine bakker een professionele uitstraling na te streven en je kennis en vakmanschap nadrukkelijk te etaleren. Met behulp van alle content die de SAB aanbiedt, de beeldbank waaruit je kosteloos rechtenvrije foto’s kunt gebruiken en de app Embrosa, waarmee je heel makkelijk je sociale media inricht en vult, kán iedere bakker dat ook. Tegen lage kosten en met minimale inspanning. Dat is zeer waardevol. En heb je als bakker andere of aanvullende wensen? Laat het ons vooral weten! De SAB is namelijk van ons allemaal.”

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Stichting Ambachtelijke Bakkerij
tel. 088 - 66 693 33
info@ambachtelijkebakkerij.nu

 

Altijd op de hoogte blijven?