Berjan Ten Brinke draaide een recordomzet dankzij producten van Pruvé

Pruvé bladerdeegrolletjes-oranje_Adv BIB 2-2021

Een tompouce-drive-in, broodabonnementen, en high tea-pakketten: bakker Berjan ten Brinke gaat met creatief ondernemerschap soepel de coronacrisis door. Om dat bij te benen zijn de basisproducten van Pruvé een uitkomst. “Ik verkocht op een normale Koningsdag 2.000 tompoucen, nu bijna 5.000. Daar valt niet tegenaan te bakken, die capaciteit heb ik niet.”

Foto’s: Pruvé & Bakkerij Ten Brinke

Bakkerij Ten Brinke in Ommen is een echt familiebedrijf, vertelt eigenaar Berjan ten Brinke (51). Zijn vader nam in 1976 de bakkerij van Makkinga over. “Dat was toen echt een kruideniersbakkerij. Je kon er bijvoorbeeld nog erwten en kaas kopen. Mijn vader stopte daarmee en ging verder met brood en banket.” Berjan wist toen, als jochie van een jaar of vier, vijf, al dat hij bakker wilde worden. Als jonge tiener hielp hij mee in de zaak. Brood snijden, inpakken, dat was het werk waar hij mee begon.

Familiebedrijf

Koningsdag Ten Brinke 3_Afbeelding 3_adv Pruvé_BIB 2-2021

Vlak na een grootschalige verbouwing overleed zijn vader. “We hadden net alles eenpandig gemaakt: de bakkerij achter de winkel. En toen moesten we het doen zonder mijn vader. Ik was een jonge vent van begin twintig, er was net een grote hypotheek afgesloten. Maar het is allemaal goed gegaan, mijn moeder en vrouw Hetty hielpen natuurlijk.”

Inmiddels zijn ook zijn drie kinderen betrokken bij het familiebedrijf. “De oudste twee hebben hun eigen zaak in het centrum van Ommen: Sis & Bro Bakery. Ze verkopen coffee-to-go, maar ook broodjes, veel op desem­basis”, vertelt Berjan. “Mijn vader was destijds trots op mij, ik ben zo mogelijk nog trotser op mijn kinderen.”

De locatie van het dochterbedrijf is bovendien zo gunstig dat Berjan gaat verhuizen. “Bij onze huidige winkel op de Kruisstraat komen negentig mensen per uur voorbij, op de locatie in het centrum 770 mensen. Ik word 52, ik red me wel op de huidige plek, maar ik wil ook de kinderen een goede toekomst geven. Bovendien is het efficiënter: als mijn zoon ziek is of op vakantie, val ik in en andersom.” En dus is de volgende stap een logische: bakkerij Ten Brinke en Sis & Bro gaan samen verder als één bedrijf op dezelfde locatie. Ook bij zijn jongste dochter begint het inmiddels te kriebelen om zelf iets te starten. “Daar gaan we in de toekomst mee verder”, zegt Berjan.

Ondernemerschap

Pruvé_Tompouce_adv BIB 2-2021

Berjan is een geboren ondernemer. Hij wist afgelopen jaar zijn omzet – ondanks het wegvallen van horecaklanten – flink te verhogen. “Een recordomzet”, zegt hij. “Mijn tip is dat je creatief moet zijn en gekke dingen moet doen.” Zo schudde hij de ene na de andere actie uit zijn mouw. “Met Koningsdag hadden we een tompouce-drive-in”, vertelt hij. “Samen met het plaatselijk evenementenbureau hebben we een poort met spandoeken gebouwd. Een muziekinstallatie erbij. Het was één grote file in het dorp: tot aan de Vecht, bijna een kilometer van ons bedrijf.” Ook was er – in samen­werking met andere ondernemers – een Koningsbox te koop, met tompoucen, soezen, borrelhappen en oranjebitter. “Normaal verkoop ik zo’n 2.000 tompoucen met Koningsdag, afgelopen jaar waren het er bijna 5.000.”

Mooie aantallen, maar de producten moeten wel goed zijn, vindt de bakker. “Je wordt creatiever, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit.” Daarom zijn de producten van Pruvé een uitkomst, bijvoorbeeld de bladerdeegplakken. “In het najaar van 2019 hebben we de langste tompouce (215 meter) gemaakt om het jubileum van de lokale Oranjevereniging en de evenementenvereniging Ommer Bissingh te vieren. “Vierduizend tompoucen gingen eruit. Daar kan ik niet tegenaan bakken, die capaciteit heb ik gewoon niet. Dus ben ik heel tevreden met de producten van Pruvé.”

Ook het bladerdeegrolletje gebruikt hij veel, voor Moederdag, maar ook voor Koningsdag. “Die vul ik met oranjebitter, Zwitserse room en chocoladecrème. Het is echt traktatiegebak: je eet het makkelijk uit de hand en het is goed mee te nemen.” De bloemschelpen vult hij in de zomer met verse aardbeien en met oud en nieuw gebruikt hij de appelflappen. “Vooral als je veel moet maken is het een uitkomst. Je betaalt misschien ietsje meer, maar de kwaliteit is constant.”

Website

Naast verschillende acties heeft Berjan zijn website deze coronaperiode flink in de schijnwerpers gezet. “Dat is in feite een tweede winkel. Ik verkoop nu een week of zes een high-tea-pakket. Dat loopt als een speer, ik heb er al meer dan vijfhonderd verkocht.” Zijn nieuwste idee: een abonnement op de bakker. “Ik moet het nog uitwerken, maar ik denk aan een abonnement van bijvoorbeeld honderd euro, dan krijgen klanten een tientje korting. Ik heb de centjes voor voorraad en personeelskosten al binnen én ik houd de binding met de klant.”

Pruvé logo klein Pruvé is een merk van Royal Smilde Bakery
Tel. +31 299 372 856
marketing@smildebakery.com
Volg Pruvé ook op Facebook en Instagram.

Lees ook
Masterclass over verminderen problemen nachtdiensten

Masterclass over verminderen problemen nachtdiensten

In Nederland werken bijna 1,3 miljoen mensen soms of regelmatig ’s nachts. Denk bijvoorbeeld aan zorg, hulpdiensten, industrie en natuurlijk ook bakkers. Voor deze groep wordt op 28 april de gratis Masterclass Dag van de Nacht georganiseerd over het verminderen van de problemen van het draaien van nachtdiensten en ploegendiensten.

Vernieuwingen bij Bedrijfsopvolging Bakkerij

Vernieuwingen bij Bedrijfsopvolging Bakkerij

Bedrijfsopvolging Bakkerij heeft in het eerste kwartaal van 2021 een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Er is een nieuw logo en de website ikwileenbakkerij.nl met als belangrijkste onderdeel de interessetest is vernieuwd. Het doel van de organisatie is om meer geïnteresseerden in beeld krijgen die op korte of lange termijn een bakkerij gaan overnemen.

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Tijdens de Dragons' Den uitzending van 15 april wist ondernemer Maarten Coumans 2 miljoen euro binnen te halen voor zijn e-commerce platform Local Heroes. Met dit platform kunnen consumenten online boodschappen doen bij lokale onderners, zoals de slager, bakker en visspecialist.