‘Zoveel mogelijk producten laten zien’
Marc en Remien Oonk van Banketbakkerij Oonk hebben hun winkel en lunchroom in Glanerbrug verbouwd. Het echtpaar heeft een open chocolaterie/ ijsmakerij aan het pand toegevoegd en in de winkel is zelfbediening ingevoerd. Sinds de heropening is de omzet met meer dan dertig procent gestegen. De verkoop van krokante broodjes nam zelfs met 165 procent toe. ‘Ik heb in mijn loopbaan heel veel winkels verbouwd, maar ik heb nog nooit zoveel complimenten gekregen over de totale uitstraling van onze nieuw ingerichte zaak’, vertelt Marc Oonk enthousiast.
De winkel is echt compleet veranderd, zowel qua stijl als qua uitstraling, zegt Marc Oonk. ‘Vorig jaar bespraken mijn vrouw en ik dat het tijd was om de uitstraling van onze winkel in Glanerbrug aan te passen. Dit wilden we na de Pasen realiseren, maar vanwege het coronavirus hebben we besloten alles even uit te stellen.’ Tijdens de lockdown ontdekten de ondernemers een bijzondere klanteneigenschap: ‘We zagen we dat de mensen in een rij gingen staan. Tijdens het wachten zochten ze lekkere producten uit aan de zijkanten van de winkel. Zo waren ze alvast aan het shoppen zonder daadwerkelijk geholpen te worden.’ Oonk besloot het koopgedrag een aantal keer te testen. ‘We hebben telkens andere items aan de zijkanten neergezet en iedere keer werden deze lekkernijen heel goed verkocht.’
Dat wilde Oonk graag vertalen naar de nieuwe winkelinrichting. ‘We hebben besloten een zelfbedieningsconcept te introduceren, waarbij klanten zelf hun producten pakken en vervolgens met hun keuzes naar de kassa gaan. Na de grote vakantie is de verbouwing gestart en binnen drie weken is alles gerealiseerd. Op 17 september was de oplevering.’
Productdominantie
Over de doelstelling van de verbouwing is Oonk heel duidelijk: ‘We wilden productdominantie. Als klanten de winkel binnenkomen, dan moeten ze direct zoveel mogelijk van onze producten zien.’ Dat vergt een heel andere aanpak dan vroeger. ‘Van oudsher waren we gewend om de hele winkel 's morgens vol te leggen, zodat deze aan het eind van de dag leeg verkocht was. Tenminste dat hoopten we. Maar een klant die om 4 uur binnenkomt, wil onze producten zien in plaats van lege schappen.’
In samenwerking met winkelinrichter Emondt KMI werd hier een oplossing voor gevonden. ‘We hebben gekozen voor een kleinere uitstalling met de mogelijkheid om zelf snel en gemakkelijk de producten bij te vullen. Onze voorraden zitten in kratten. We openen de lade, vullen de vitrine en doen de lade weer dicht. Dat werkt heel gemakkelijk.’ Over de samenwerking met het bedrijf is Oonk heel tevreden. ‘Al sinds 1990 doen we zaken. Dat zegt genoeg. Voor ons is Emondt - KMI een complete ontzorger. We zijn voor 100 procent tevreden.’
‘Graai-effect’
Ook het zelfbedieningsconcept werkt volgens hem heel prettig. ‘Vroeger kwamen klanten de winkel binnen, bestelden ze de gewenste producten en rekenden ze af. Nu kijken ze rond, lopen ze door de hele winkel en gaan ze daarna naar de kassa. Ze nemen nu veel meer lekkers mee.’ Vooral bij de krokante broodjes is dat het geval. Oonk spreekt over ‘het graai-effect’. ‘Tijdens het pakken zien ze nog allerlei andere smakelijke broodjes. Daardoor nemen ze niet alleen de twee gewenste harde broodjes mee, maar misschien ook nog een lekkere kaasstengel of en kaasuien-kruier. Alleen de omzet van ons klein brood is al met 165 procent gestegen sinds de heropening van onze winkel.’
Het gebak behoort uiteraard niet bij de zelfbediening en wordt in dichte koelingen gepresenteerd. ‘Vanwege de kwaliteit van het gebak hebben we voor dichte koelingen gekozen. We hebben meerdere winkels en sommige winkels hebben open koelingen, maar toch merk ik een verschil in kwaliteit. Ook hebben we geïnvesteerd in een mooie ledverlichting en televisieschermen met narrowcasting’, vertelt Oonk. ‘Een goede presentatie is heel belangrijk. Investeren in presenteren is profiteren.’
Open chocolaterie
Naast zelfbediening hadden Marc en Remien nog twee belangrijke wensen. ‘Heel graag wilden we een grotere lunchroom en een open chocolaterie/ ijsmakerij. Deze open werkruimte zorgt voor extra dynamiek in de winkel.’ De chocolaterie was oorspronkelijk in Hengelo gevestigd. ‘We wilden hem naar ons moederbedrijf verplaatsen. Dan kunnen onze patissiers en onze chocolatiers elkaar helpen als ze het druk hebben. De patissiers kunnen bijvoorbeeld bijspringen als ze bonbons aan het draaien zijn en aan de andere kant kunnen de chocolatiers even helpen als het heel druk is met bijvoorbeeld aardbeiensloffen.’
De open chocolaterie is aan de achterkant van de winkel gerealiseerd. Ook de ijsbereiding vindt in de nieuwe werkruimte plaats. ‘Het open werken zorgt voor nog meer beleving in de winkel’, aldus Marc. ‘We willen graag laten zien wat we doen, maar wel op een goede manier. Daarom hebben we gekozen voor een hele grote glazen ruit van vijf bij twee meter. Op twee meter afstand van de toonbank waar klanten hun gebakje uitzoeken, zien ze hoe de chocolade en het ijs worden gemaakt. Onze klanten kunnen dus alles zien, maar toch kunnen onze chocolatiers in een afgesloten ruimte werken.’
Lunchroom
Marc is ook heel tevreden over de vernieuwde lunchroom, die flink groter is geworden. ‘Onze lunchroom is echt ontzettend mooi geworden. Alle complimenten voor mijn vrouw, die er samen met de architect van Emondt - KMI iets heel moois van heeft gemaakt. Gasten ervaren door de warme kleuren en de gezellige aankleding met comfortabele stoelen, kussen, vaasjes en planten echt een huiskamergevoel.’
De kleuren van de winkel komen terug in de lunchroom. ‘Vroeger werden alle winkels in een kersenhoutenstijl ingericht. In 2016 hebben we dit veranderd en zijn we onze vestigingen gaan uitvoeren in het wit met eiken en zwart. Daar hebben we nu de kleur groen aan toegevoegd. We hebben gekozen voor kleur 7009. Dat is echt een hele mooie, warme kleur, die naadloos aansluit bij ons VKVP-principe: Vriendelijk, kwaliteit, Verse producten met Pure grondstoffen. Alles sluit heel mooi op elkaar aan.’
Stijgende omzet
De lunchroom heeft voor een belangrijk deel bijgedragen aan de stijgende omzet. ‘Onze omzet is sinds de verbouwing met 30 procent gestegen. Al is het wel lastig om te zeggen of dit nu door de nieuwe winkel of door het coronavirus komt. Mensen zitten aan huis gekluisterd en willen graag wat lekkers bij de koffie, zoals een lekker gebakje of lekkere chocolade. Dus waarschijnlijk gaat het om een combinatie van beide.’
De banketbakker wil het zelfbedieningsconcept ook graag in zijn andere winkels doorvoeren. ‘De inrichting hiervan is nog up-to-date, maar toch denken we erover na. Een verbouwing geeft altijd een impuls aan je verkoop. Dat is precies wat mensen nodig hebben in deze tijd.’