Bakkerijklassiekers in een nieuw jasje

Callebaut_Millefleurs

Bakkerijen met brood als primaire productgroep bieden vaak een gebaksassortiment met traditionele klassiekers zoals tompouces, slagroom en appeltaart, cake en moorkoppen. Deze klassiekers zijn niet voor niets nog steeds populair, er zit zeker potentieel in voor de toekomst. Maar doen jouw huidige creaties ook toekomstige klanten watertanden?

Om ervoor te zorgen dat niet alleen je huidige klanten maar ook millenials en Generatie Z de weg naar jouw winkel (weer) weten te vinden, is het goed je assortiment te blijven ontwikkelen. Zorg voor een onderscheidend gebaksassortiment dat klaar is voor de toekomst. Daarvoor hoef je niet de populaire klassiekers uit je vitrine te verbannen. Steek ze in een nieuw jasje en speel in op nieuwe trends, zo maak je je assortiment klaar voor de nieuwe generaties. Denk aan het slim toevoegen van nieuwe vullingen, knapperige texturen, inclusies en natuurlijk: chocolade.

Eerlijke chocolade
Houd ook de huidige tendens en vraag naar meer duurzaamheid van de consument in het achterhoofd. In de supermarkt wordt chocolade meestal met het UTZ-label verkocht. Alle Callebaut Finest Belgian Chocolates en chocolade decoraties van Mona Lisa zijn gemaakt met 100% duurzame cacao. Door hiermee je chocolade en gebakscreaties te produceren, steun je de cacaoboeren in Afrika en kun je automatisch het Cocoa Horizons duurzaamheidsverhaal in jouw winkel vertellen. Dit is een absolute must voor de nieuwe generatie. De millennial houdt van storytelling en het voegt automatisch meer waarde toe aan je producten.

Chocolade is populair ingrediënt

De populariteit van chocolade is groter dan ooit. Het ligt in overvloed in de winkels en het is een van de meest geposte etenswaren op Instagram. De millennials, maar ook Generatie Z smullen ervan. De waardering voor het ambacht sluit hier perfect op aan. Dit biedt de (banket)bakker commerciële kansen. Met chocolade breng je vernieuwende beleving in je winkel, zeer eenvoudig en met eigen signatuur. Benut de ongekende kracht van chocolade maximaal.

Pakkende kleuren

Callebaut_Dripping Cake

De supermarkten liggen vol met chocolade, maar vooral in de traditionele kleuren bruin en wit. Volgens de Callebaut Chocolate Academy chefs is gekleurde chocolade onweerstaanbaar voor de nieuwe generatie. Zowel in de vitrine als op sociale media. Wat dat betreft heb je in het ambacht een flinke streep voor op de supermarkten. Kleur is trendgevoelig. En seizoensgevoelig. Wie een beetje creatief is, verrast zijn klanten met de gaafste creaties.

Tip: Instagram
Ieder jaar komen er weer nieuwe manieren bij om jouw product en winkel te promoten. Instagram is wereldwijd een enorm sociaal netwerk en is nog steeds groeiende. Bijna 1 op de 3 Nederlanders (32 procent) is actief op dit platform en gebruikers besteden gemiddeld 81 minuten per dag op aan Instagram. Zo biedt Instagram jou als bakker de kans om de nieuwe generatie te bereiken, te beïnvloeden en aan je te binden. Verdiep je in de mogelijkheden en ontdek hoe foto’s, video’s, stories en social e-commerce jouw verkoop kunnen boosten.

En nog een tip: heb je er zelf geen tijd voor? Besteed het dan uit aan een stagiaire of een jonge winkelmedewerker die hier energie van krijgt. Bovendien weet die generatie vaak heel goed wat wel en niet werkt op sociale media.

Het bieden van verschillende chocoladesmaken- en kleuren is trendy en tegenwoordig heel gemakkelijk met de 5 Colors of Chocolate van Callebaut. Naast traditionele donkere, melk en witte chocolade, zijn sinds vorig jaar ook de Ruby en Gold Karamel chocoladesmaken erg populair. Maak als (banket)bakker het verschil en haal je voordeel uit een gekleurd chocoladegebaksassortiment. Door met deze twee nieuwe chocolades, vullingen en decoraties te werken in je traditionele recepturen, onderscheid je jezelf van de standaard producten. Knapperige en verrassende structuren zijn trendy. Chocoladerepen bevatten tegenwoordig allerlei toppings en inclusies. Dit is ook gemakkelijk toe te passen in de bakkerij door knapperige vullingen of inclusies te verwerken in je traditionele vullingen, biscuits of glacages.

logo Callebaut

Callebaut Nederland
De Ambachten 35
4881 XZ Zundert
Tel: +31-76 597 84 60
customer_care_gmbnl@barry-callebaut.com
www.callebaut.com

Lees ook
Nooit uitgeleerd bij Bakkerij Beerse

Nooit uitgeleerd bij Bakkerij Beerse

Bakkerij Beerse heeft zeven winkels in Alkmaar en omgeving. In totaal werken er zo’n zeventig mensen, vaak al tientallen jaren. Wat maakt deze bakker zo’n aantrekkelijke werkgever? Bakkers in bedrijf maakte een rondje langs de verschillende vestigingen. “De onderlinge band is hecht en we mogen trainingen volgen over grondstoffen en leidinggeven.”

Omzetontwikkeling bakkerswinkels tijdens coronacrisis

Omzetontwikkeling bakkerswinkels tijdens coronacrisis

Beko Advies zet met de Beko OmzetBarometer alle gegevens tijdens de coronacrisis op een rijtje. De omzet van bakkerijen die goed bereikbaar zijn groeide in deze periode, terwijl bakkerswinkels in de grote steden, toeristische centra en grote winkelcentra het moeilijk hebben.

‘Ik zie mezelf wel in een bakkerij werken’

‘Ik zie mezelf wel in een bakkerij werken’

Lotte van Kempen (16) zit in het derde jaar van haar vmbo-opleiding op het Wellant College in Alphen aan den Rijn. Ze doet een ‘snuffelstage’ bij Ella van Haeringen, die onder de naam Ella Bakt (@ellabakt) brood op bestelling maakt. “Mijn vader ging altijd naar Ella, ik vond het leuk om brood te maken. Nu help ik om de week een dag mee in de bakkerij.”