BEDRIJFSINFORMATIE - Samen lanceren Bakeplus en Sonneveld de campagne Smaakmakers, waarin zij acht inspirerende, smaakvolle producten presenteren voor het na- en voorjaar. Met deze samenwerking komen twee specialisten bij elkaar. Sonneveld met de kennis van broodverbetermiddelen voor vruchtenbrood in combinatie met de juiste meel- of bloemkwaliteit en kennis van het verwerkingsproces. Bakeplus als specialist op het gebied van zuidvruchten en gedroogd fruit, met de focus op een innovatief en exclusief product voor Bakeplus klanten; gewassen en gewelde rozijnen.

Smaakmakers

 “Met onze acht Smaakmakers zetten we diverse najaar- en voorjaarsproducten, zoals het vruchtenbrood als specialiteit, weer op de kaart bij bakkend Nederland.” zegt Wouderick van Dam Country Marketeer bij Sonneveld. Yvonne Vermeulen, Marketing Manager bij Bakeplus vult aan: “de kracht van onze samenwerking zit in de specialismes van beide partijen. Deze specialismes hebben we vertaald in een concept voor de bakker. In de campagne hebben we ons niet gefocust op één bepaald moment, maar we hebben de samenwerking vertaald vanaf nu tot en met Pasen 2021. Op vier momenten introduceren we onze acht Smaakmakers. Hierbij hebben we gekeken naar een goede balans tussen kleine en grote producten, naar doordeweekse toepassing of feestelijke momenten en naar de eetmomenten van onze consumenten.”

Specialismes
Niek van Waarde (baktechnisch specialist bij Sonneveld en lid van het Nederlands Boulangerieteam) ontwikkelde de ideeën voor vruchtenbrood. In het begin was hij wat sceptisch over de gewassen en gewelde rozijnen. Ze zijn direct uit de doos te verwerken en geseald verpakt. Bij het openen van de zak ziet dit product er wat plakkerig uit en dat sprak Niek niet meteen aan. Nadat hij ermee aan het werk was gegaan, bleek dat plakkerige juist een voordeel te zijn. De rozijnen hechten makkelijk aan hun omgeving en laten zich daardoor prettiger door een deeg heen draaien dan reguliere zelf gewassen rozijnen. “Na het doordraaien is dat enigszins plakkerige effect helemaal verdwenen”, vertelt Maurice Burger, commercieel manager bij Bakeplus. Niek zag ook dat de rozijnen op magazijntemperatuur bewaard worden en direct aan een deeg kunnen worden toegevoegd omdat ze op temperatuur zijn. In de zomer heeft dat nog een bijkomend voordeel; geen opslag in een open en te warme omgeving, waardoor de kans op fruitvliegjes kleiner wordt. Hille-Jan Oppedijk, verkoopleider Benelux voegt toe: “het is mooi om te zien hoe dit partnership vanuit de gezamenlijkheid tot stand is gekomen en we onderscheidend vermogen bieden voor de ondernemende bakker. Waanzinnig lekkere producten met hoogwaardige ingrediënten”.

 

Marketing activatie

 “Naast de receptleaflets is er ook losse content op aanvraag beschikbaar zoals product- en sfeerfoto’s, stopmotion-video’s ‘How to Make’ en productgerichte informatie: een Q&A die de ondernemer kan gebruiken ter informatie voor de medewerkers in de winkel. Weet wat je verkoopt! In het concept is dus niet alleen gedacht aan de mensen in de productie” sluit Yvonne Vermeulen af. De eerste twee Smaakmakers zijn 24 augustus gelanceerd; het Oosters suikerbrood en de Koekoek trapt de reeks van de acht Smaakmakers af. De klant kan via de website van Bakeplus en Sonneveld of rechtstreeks bij de accountmanager een proeverij voor het Oosters suikerbrood inplannen. Samen proeven is samen beleven!

Altijd op de hoogte blijven?