‘Alles vers en altijd iets te beleven’

WEB_16-17 advertorial nieuwe foto_1265

Banketbakkerij Verspeek blij met kwaliteitsapparatuur

Een half jaar lang mag banketbakker Vincent Verspeek uit Utrecht de Zummo sinaasappelpers van Woertman Nederland op proef in zijn geheel verbouwde winkel plaatsen. Maar al binnen twee maanden besluit hij tot koop. Mede op advies van Woertman, de leverancier die hij vertrouwt en hoog heeft zitten. “Een winnend elftal moet je nooit veranderen. Als ik me goed voel bij een leverancier, blijf ik daar graag bij.”

Er zijn tijden geweest dat Vincent Verspeek schouder aan schouder met winkelpersoneel en klanten stond te huilen in de winkel. Drie jaar geleden overleed binnen enkele maanden zijn jongere broer en zakenpartner Laurens aan kanker. Sindsdien runt Vincent samen met zijn vrouw de banketbakkerij. “We hebben heel veel tegenslag gekend. Maar de band met onze klanten heeft ons er doorheen getrokken. We hebben zoveel gedeeld samen. Juist daardoor heb ik geleerd: het is nooit zó donker, of het wordt weer licht.” Verspeek wil dóór met zijn bedrijf. “Ik had niet veel keus, want ik had personeel in dienst en was op dat moment zelf nog maar 49 jaar oud. Maar ik wist ook: we zitten hier al 22 jaar op een toplocatie aan de rand van het centrum van Utrecht. En bovendien vind ik het werk als bakker zo ontzettend leuk!”

WEB_16-17-Advertorial-Woertman-foto-3-300x200 Nieuwe winkel met nieuw concept

Doordat de Utrechtse banketbakker na het overlijden van zijn broer steeds meer in de bakkerij werkt, begint hij het contact met zijn klanten te missen. “Ik kwam steeds minder in de winkel en dat vond ik echt jammer. We hebben goed contact met onze klanten; ik weet vaak als eerste wie er zwanger is!” Daarom besluit hij om zijn winkel ingrijpend te verbouwen. In september 2017 is de nieuwe winkel met een modern interieur en een open bakkerij geopend. “De nieuwe inrichting is voortgekomen uit mijn wens om de klant ook vanuit de bakkerij zelf te zien en spreken. Dat is uitstekend gelukt en klanten reageren positief.”

Bij het nieuwe winkelinterieur hoort ook een nieuw concept. Banketbakkerij Verspeek, zelf vooral bekend om het klassieke banket zoals moorkoppen, slagroompunten en tompouces, verkoopt sinds afgelopen najaar ook belegde broodjes. “Ik betrek brood van diverse bakkers uit de regio en bied onze klanten nu de mogelijkheid die boterhammen gesmeerd en al mee te nemen.” Daarbij hoort ook een drankje, vindt Verspeek. “En dan geen blikje cola. Ik wilde iets kunnen aanbieden wat past bij onze verse en ambachtelijke uitstraling.”

Zummo sinaasappelpers groot succes

Verspeek kiest voor de Zummo sinaasappelpers van Woertman, waarmee hij sindsdien flesjes van 0,25 en 0,5 liter vult met verse jus d’orange. “Een groot succes”, noemt hij de aanschaf van de pers. “Ik heb direct gekozen voor een iets groter formaat machine, zodat ik meer sinaasappels in de showmand bovenop kan leggen. We hebben de machine zodanig in de bakkerij geplaatst, dat het de klant meteen opvalt. Deze sinaasappelpers draagt ook bij aan onze uitstraling: alles is hier vers en er valt altijd iets te beleven.” De verkoop van verse sappen legt hem bovendien geen  windeieren. “Er zit een uitstekende marge op jus d’orange. De verkoop zorgt echt voor extra omzet in het bedrijf.”

WEB_16-17-Advertorial-Woertman-foto-1-300x200 Betrouwbare slagroomautomaat

Verspeek kiest voor Woertman als leverancier van de Zummo sinaasappelpers, omdat hij al jarenlang goede contacten heeft met het bedrijf vanwege zijn slagroomautomaat. “Ik heb heel lang slagroom met de hand geklopt, maar ben uiteindelijk toch overgestapt op een slagroomautomaat van Sanomat. In 2007 heeft Woertman de huidige machine in onze bakkerij geplaatst. Ik vind het ideaal: de slagroom gaat er vloeibaar in en komt er geklopt weer uit. Je kunt precies zoveel gebruiken als je nodig hebt, de slagroom is constant op de juiste temperatuur en ik heb veel minder schoonmaakwerk.” Adviseur Jeroen Zeelenberg van Woertman wijst op de functie waarmee je de slagroomautomaat automatisch kunt reinigen. “Je zet een knop aan en de machine begint te spoelen. Er wordt onder hoge druk gereinigd, zodat er geen slagroomrestanten achterblijven en de kans op bacteriën minimaal is.” Verspeek knikt bevestigend: “Ik spoel de machine iedere dag. Je poetst toch ook elke dag je tanden?”

Tweemaal per jaar komt een servicemonteur van Woertman langs voor preventief onderhoud aan de slagroomautomaat en de sinaasappelpers. “Ideaal”, vindt Verspeek het afgesloten servicecontract. “Bij Woertman denken ze echt met je mee en ze zijn servicegericht. De servicemonteur belt kort van tevoren of een bezoekje schikt. En ik hoef nergens meer naar om te kijken. Fijn! Want als ondernemer ben je druk genoeg met andere zaken.” Verspeek kijkt tegenwoordig weer vóóruit en heeft naar eigen zeggen niet veel te wensen meer. “Met deze winkel en goede, betrouwbare leveranciers kan ik er voorlopig tegenaan!”

Woertman Nederland

  • 4e Garnizoensdok 8
  • 3439 JD NIEUWEGEIN
  • T. 030 – 608 41 41
  • M. info@woertman.nl

W. www.woertman.nl

Lees ook
Potentiële klanten vinden met  gebiedsanalyse

Potentiële klanten vinden met gebiedsanalyse

Je hebt een vast assortiment en je doet waarin je al jarenlang goed bent. Toch blijkt ineens de omzet terug te lopen. Wat nu? De Stichting Ambachtelijke Bakkerij biedt ambachtelijke bakkers de helpende hand door een gebiedsanalyse aan te bieden. Met de uitkomsten hiervan kun je (nog) beter inspelen op de behoeften van potentiële klanten in jouw regio.

Naast brood ook ijs verkopen. Is dat slim?

Naast brood ook ijs verkopen. Is dat slim?

Bakkersvak 2019: drie dagen vol met kennis tijdens de verschillende presentaties, mensen ontmoeten en inspiratie opdoen met producten en productinnovaties. Het grote ijsplein doet vermoeden dat veel bakkers overwegen om hun assortiment uit te breiden naar ijs.

Vreemd gaan

Vreemd gaan

Onlangs was ik in Tirol. Niet om te hossen met Anton, dat past niet bij mij. Maar tijdens mijn vakantie bezocht ik wel enkele bakkers. En wat ik daar zag voelde voor mij toch als ‘vreemd gaan’.