Zoete markt

WEB_AB Mauri_Wereldtrends_Gezondheid_Cover

In 2017 stond (gebruiks)gemak centraal in de wereld van cake en koek. Slimme oplossingen die het thuisbakkers nog gemakkelijker maken, sloegen wereldwijd aan. Producten om gemakkelijk mee te nemen blijven daarnaast populair. Hier ligt de focus bovendien op verpakkingen per stuk.

WEB_AB-Mauri_Wereldtrends_Gezondheid_Cover-300x239 Eten met je ogen

De bakkerij is van oudsher een sector die sterk op je zintuigen inspeelt. De geur van vers brood doet het water vaak al in je mond lopen. Maar ook je ogen willen wat. In een wereld die sterk wordt beïnvloed door social media, doet het uiterlijk ertoe. Oók dat van cake en gebak. Banket benadert hierdoor steeds vaker kunst, bijvoorbeeld door het gebruik van gekleurde chocolade of innovatieve technieken. Het verlangen om een beeld van een product te delen is minstens zo belangrijk geworden als de smaak ervan.

De kleur zwart maakt zijn opwachting in de bakkerij. Hoewel het van oudsher geen kleur is die men graag met voedsel associeert, vindt de consument zwarte producten er tegenwoordig spannend uitzien. Een afwijkende kleur brengt variatie en verrast de consument. Juist in deze tijd, waarin we sterk gedreven worden door beeld en het delen van opvallende ervaringen, is het goed om producten eruit te laten springen. Dat het uiterlijk belangrijk is, bewijst ook het feit dat donutshops in Amerika de meest voorkomende bakkerijen op Instagram zijn. Donuts krijgen steeds vaker een bijzonder uiterlijk. Trends zijn de eenhoorn, driedimensionale ontwerpen en het gebruik van plantaardige smaken.

WEB_Bake-in-the-Box-300x225 Bake in the Box

Dr. Oetker komt met een zeer origineel product: Bake in the Box. Het product is niet zozeer vanwege de inhoud verrassend: het is een standaard cakemix waaraan slechts melk hoeft te worden toegevoegd. Veel meer dan om de inhoud gaat het hier om de verpakking. De doos waarin de cakemix zich bevindt, is namelijk tevens het bakblik. Dat betekent dat dit product niet alleen qua samenstelling ideaal is voor de luie thuisbakker, maar dat er ook geen enkel ander gereedschap nodig is. Een slim product voor de consument met weinig tijd.

WEB_33-suiker-300x182 Suiker

Suiker blijft een punt van zorg in de banketbakkerij. In Canada geeft 43% van ondervraagde consumenten aan zich zorgen te maken over de hoeveelheid suiker in zoete producten. In Engeland ziet 62% van koek- en cake-eters graag dat producenten de hoeveelheid suiker in hun favoriete producten vermindert. Rauwe voeding, gemaakt van ongekookte ingrediënten, biedt een gezonder alternatief dat jongeren aanspreekt. Het Belgische Delhaize brengt onder private label een lijn rauwe cakeproducten uit die zijn gezoet met agave of dadels als natuurlijke suikervervanger.

WEB_33-hazelnoten-300x225 Hazelnoot

Hazelnoot is een populaire smaak gebleken in het afgelopen jaar. De noten doen het goed in zowel brood- als banketproducten. Hazelnoten geven bakkerijproducten een structuur en een ‘bite’ die consumenten heel aantrekkelijk vinden. Want terwijl consumenten voortdurend op zoek zijn naar nieuwe producten, werken simpele en vertrouwde smaken daarin soms het best.

Lees ook
Cursus vegan ijs bij IJscentrum

Cursus vegan ijs bij IJscentrum

Plantaardig eten raakt steeds meer in trek. Daar wil je als ijsbereider natuurlijk graag op inspelen. Docent Bas van Haaren beantwoordt al je vragen over dit onderwerp tijdens de dagcursus Vegan IJs op het IJscentrum in Vlaardingen.

Nooit uitgeleerd bij Bakkerij Beerse

Nooit uitgeleerd bij Bakkerij Beerse

Bakkerij Beerse heeft zeven winkels in Alkmaar en omgeving. In totaal werken er zo’n zeventig mensen, vaak al tientallen jaren. Wat maakt deze bakker zo’n aantrekkelijke werkgever? Bakkers in bedrijf maakte een rondje langs de verschillende vestigingen. “De onderlinge band is hecht en we mogen trainingen volgen over grondstoffen en leidinggeven.”

Omzetontwikkeling bakkerswinkels tijdens coronacrisis

Omzetontwikkeling bakkerswinkels tijdens coronacrisis

Beko Advies zet met de Beko OmzetBarometer alle gegevens tijdens de coronacrisis op een rijtje. De omzet van bakkerijen die goed bereikbaar zijn groeide in deze periode, terwijl bakkerswinkels in de grote steden, toeristische centra en grote winkelcentra het moeilijk hebben.

Groot ambachtelijk broodbakker te Zutphen

Groot ambachtelijk broodbakker te Zutphen

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn werk je met een vast team aan 1 lijn, je wisselt handwerk af met machinaal. En bent met het gehele proces bezig...

Industriele bankerbakkers gezocht, zowel pt als ft, omgeving West Betuwe

Industriele bankerbakkers gezocht, zowel pt als ft, omgeving West Betuwe

Wat ga je doen?Vanwege de groei van ons bedrijf zijn we op zoek naar een parttime of fulltime industriele banketbakker. Als je parttime wilt werken, dan wordt je...

Allround ambachtelijk broodbakker te Rotterdam

Allround ambachtelijk broodbakker te Rotterdam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie zullen de werkzaamheden bestaan uit allround productie binnen de bakkerij. Je zal je bezig houden met zowel groot als kleinbrood....