Zo pakte IJssalon Lo Solé de coronacrisis aan – met tips van concullega’s

19 maart 2021 Michelle de Koning
Joep Minten en Inge Groenewegen in hun ijssalon (foto's: Oscar van der Wijk).

“We zijn behoorlijk creatief geweest”, vertelt Joep Minten als we hem vragen hoe hij en Inge Groenewegen van ijssalon en lunchroom Lo Solé de coronacrisis hebben aangepakt. Van familieboxen met ijstapas tot samenwerking met andere ondernemers, een webshop en tijdelijk een extra terras aan de overkant van de weg: “Het is niet onze aard om af te wachten.” Het lidmaatschap van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum kwam daarbij goed van pas.

Hoe alle ellende begon, staat Joep nog helder voor de geest. “Die mededeling, een jaar geleden, op zondag 15 maart om half zes, dat de horecadeuren om zes uur moesten sluiten…” Hij zucht. “We hebben niet alleen een ijssalon, maar ook een restaurant en daar zaten natuurlijk gasten te dineren. We zorgden dat ze de gang waar ze aan bezig waren rustig op konden eten, en we boden meteen de keuze om de resterende gangen mee te nemen voor thuis of te laten bezorgen. Je moest wat, hè.”

En daarmee ging vrijwel direct de bezorgservice van Lo Solé van start. “We waren er achter de schermen al mee bezig, dus we dachten: als we dit nu meteen opzetten, dan hebben we hopelijk een stapje voor.” Joep en Inge begonnen op maandag direct met het inrichten van de webshop. “Het zit niet in onze aard om af te wachten wat er gaat gebeuren.” Maar het had uiteraard wel wat voeten in de aarde. “Het belangrijkste was: hoe gaan we dit verantwoord en veilig doen? Voor onze gasten, onszelf en voor onze medewerkers.” Al snel liet een andere lokale ondernemer een platform bouwen waar iedere ondernemer zijn of haar eigen webshop aan kon toevoegen. “In no time ontstond er een lokale variant van Thuisbezorgd, om het zo maar te zeggen. Daar is lokaal veel aandacht voor geweest en gasten wisten het platform snel te vinden.”

Limiet aan bestellingen

De maaltijden- en ijsservice ging twee dagen na de horecasluiting van start. “Natuurlijk was het in het begin ietwat chaotisch. We hebben de keuken leeggemaakt, servies bijvoorbeeld weggehaald en die plekken gevuld met verpakkingen. En we moesten goed kijken of het wel rendabel was. We hebben één vaste kracht, de rest is oproep en in deze periode hebben we ook veel zelf gedaan. Want uiteraard wil je geen verlies lijden, maar het ging ook om contact houden met onze gasten. Zij kwamen normaal gesproken naar ons, nu kwamen wij naar hen.”

Inge en Joep kozen ervoor om maaltijden warm te bezorgen zodat mensen ze thuis niet zelf hoefden op te warmen. Maar al snel bleek dat de bestellingen rond etenstijd tot een enorme piek leidden. Dus besloot Lo Solé te werken met vaste besteltijden en daaraan gekoppeld een limiet aan het aantal bestellingen. De gasten bleken trouw en loyaal. “De telefoon stond vanaf dag één roodgloeiend. We kregen ook veel bestellingen waarbij mensen letterlijk zeiden: ‘We doen dit ook om jullie te steunen.’ We zorgden dan ook altijd dat een van ons tweeën de telefoon opnam, we vonden het belangrijk dat ze ons persoonlijk aan de lijn kregen.”

Natuurlijk is dit niet het jubileumjaar (tien­jarig bestaan) dat ze zich hadden voorgesteld. “We hebben vorige winter verbouwd, fors geïnvesteerd en de zaak een echte make-over gegeven. We stonden klaar voor een nieuwe start en een feestelijk jaar, toen corona roet in het eten gooide. Maar juist door deze crisis hebben we ook gezien wat we de afgelopen tien jaar hebben opgezet en dat mensen vertrouwen in ons hebben en ons wat gunnen. Dat is erg fijn en mooi om te zien.”

Leren van anderen

Lo Solé_foto Oscar van der Wijk_2

Foto: Oscar van der Wijk

Bestellingen voor ijs bleven in het begin wel wat achter. “Zeker toen het nog niet zulk mooi weer was, zijn we gaan nadenken: wat kunnen we doen? Mensen zitten nu met het hele gezin thuis, dus daar kunnen we iets mee.” Zo ontstond de familiebox met ijstapas. “Een verzameling lekkere dingen met fruit, ijs, koekjes en slagroom, in een mooie verpakking. Ze vlogen de deur uit. Maar na een aantal weken moet je als ondernemer dan toch weer vernieuwen. We zagen een andere lokale ondernemer goed scoren met sushi, dus hebben we ijssushi ontwikkeld. Dit sloeg minder aan dan de tapas, maar het zorgde er toch weer voor dat we – bijvoorbeeld via sociale media – onder de aandacht bleven.”

Vanaf het begin van de eerste lockdown heeft Joep veel contact gehad met de andere leden in zijn Verenigde Ondernemers Club (zie kader ). “De VOC-groepen van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum zijn opgezet om ondernemers kennis en ervaring uit te laten wisselen en zo verder te komen in het ondernemerschap. Normaal gesproken komen we af en toe bij elkaar, maar het afgelopen jaar hadden we veel telefonisch en app-contact.”

Alle ondernemers worstelen natuurlijk met dezelfde vraagstukken en omdat ze niet bij elkaar in de buurt zitten, zijn ze niet bang om kennis te delen. “Er was een VOC-lid in mijn groep die al snel een goede afhaalservice had ingericht. Daar kun je dan veel van leren. Ook over hoe je met je medewerkers omgaat in deze crisis hebben we veel geappt. Hoe houd je het veilig voor ze, hoe richt je de werkvloer in, dat soort dingen.” Via de VAIJ kwamen het laatste nieuws en de protocollen en werden we ook via de Facebook-groep goed op de hoogte gehouden. De vereniging zorgde verder voor communicatiemiddelen die je in je zaak kunt gebruiken. Op zulke momenten merk je echt dat het goed is dat er een branchevereniging is.”

Terras en looproutes

In juni begon alles weer te draaien, maar het was wel zoeken. “We verkopen hand­ijs, maar de vitrines staan midden in de zaak, zodat we andere looproutes moesten maken. Maar die voerden dan weer over het terras, waarvoor we ook een oplossing moesten bedenken.” Gelukkig kreeg de zaak er tijdelijk een terras bij, aan de overkant van de weg. “Dat gebruikten we – toen het nog mocht – op drukke momenten als extra bedieningsterras. Als het rustig was, konden onze gasten hier van hun handijsje genieten.”

Gelukkig lieten de cijfers in juli een enorme groei in het aantal gasten zien. “Zowel voor ons ijsaanbod als voor lunch of diner. We hebben toen zelfs een tweede vaste medewerker aangenomen, ook vanuit ons vertrouwen in de toekomst.” Ook na de zomer, toen alles zich weer binnen ging afspelen wisten mensen ons nog goed te vinden. Ze voelden zich veilig, door alle maatregelen die we namen. Tot aan de sluiting in oktober hebben we echt goed doorgedraaid, ook met de restauranttak.”

Tweede lockdown

Lo Solé_foto Lo Sole_3

Voor het tienjarig bestaan zijn speciale jubileumwafels gemaakt (foto: Lo Solé).

En toen kwam de tweede lockdown, wat opnieuw omschakelen betekende. “Gelukkig ging de overgang naar afhalen en bezorgen nu een stuk sneller. Door te blijven vernieuwen en door in te spelen op feestdagen en andere momenten bleef de verkoop aardig lopen en konden we met enige regelmaat pieken. In december hebben we een kersthut tegen de zaak aan gezet. Een houten hut, waar we verse wafels gingen bakken. We serveerden er ook erwtensoep en warme chocolademelk. Het viel erg in de smaak bij onze gasten, met wie we zo toch in contact bleven: de sfeer was hartstikke goed. Tegelijkertijd konden we onze seizoenskrachten van de ijssalon toch nog wat uren bieden.”

Toen de lente eind februari plotsklaps losbarstte was er een onverwachte meevaller. Want dat weekend ging de ijssalon weer open. “Het was meteen een gekkenhuis: zo’n aanloop hebben we nog nooit gehad! Gelukkig ging dat allemaal goed. Het vergde wel enige organisatie op de werkvloer. De gasten hielden zich wonderbaarlijk goed aan de regels, iedereen wachtte op afstand keurig op zijn beurt. Gelukkig konden we zaterdagavond nog voorbereidingen treffen om zondagochtend een grote hoeveelheid extra vers ijs te draaien. Anders hadden we nooit genoeg gehad.”

Al met al was het een pittig jaar. “Natuurlijk balen we als een stekker, maar we zijn niet de enigen. We zijn blij dat we al tien jaar bestaan, dat we echt iets hebben opgebouwd en wat vlees op de botten hebben. We moeten alle zeilen bijzetten, wat veel energie en aanpassingsvermogen vergt, maar die positieve houding wordt absoluut beloond.”

Branchevereniging en VOC

De Vereniging Ambachtelijk IJscentrum is de branchevereniging voor ambachtelijke ijsbereiders en verkopers van ambachtelijk ijs. Dus ook bakkers die ambachtelijk ijs opnemen in hun assortiment zijn welkom als lid. De branche­vereniging trekt samen op met het IJscentrum: de opleider voor startende en gevorderde ijsbereiders. Daarnaast is het Gilde van SVH Meesterijsbereiders collectief lid van de branchevereniging.

De vereniging maakt zich sterk voor een beter imago van de ambachtelijke ijssalon en is codehouder van de Hygiënecode voor ambachtelijke ijsbereiding (in maart 2020 vernieuwd). Daarnaast hanteert zij het door de Rijksoverheid goedgekeurde coronaprotocol voor ijssalons. De leden wisselen kennis uit, komen (online) samen tijdens events en nemen deel aan de IJs-vakwedstrijden. Voor 1 april staat de IJssalon van het Jaar op de rol, georganiseerd in samenwerking met EasyFairs en via een livestream te volgen.

Bij het runnen van een ijssalon komt veel kijken; van interieurkeuzes en ijsrecepturen tot verzekeringskwesties en omzetcijfers. Daarom kun je als lid van het Ambachtelijk IJscentrum deelnemen aan een van de tot nu toe zes Verenigde Ondernemers Clubs. In zo’n VOC – een groep van maximaal tien ambachtelijke ondernemers van buiten jouw verspreidingsgebied – kun je kennis en ervaring delen en is er ruimte voor alle aspecten van het ondernemerschap. Het doel: elkaar scherp houden en vooruithelpen.

Lid worden? Bekijk de ledenvoordelen op www.ambachtelijkijscentrum.nl.

Altijd op de hoogte blijven?