Winnaars van de Amsterdam Food Pitch

28 juni 2018

De winnaars van de Amsterdam Food Pitch zijn bekend. Zowel Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood van Madina Mamedova als het ambachtelijke deeg Dough-to-go van Meike Schaling kregen de titel van ‘Lekkerste product van 2018’. De prijs voor het Meest Duurzame product ging naar de Bokken Bouillon van Annelies Hermsen. Volgens juryvoorzitter en directeur van De Kweker Gert Blaauw lag het niveau hoog. Hij drukte de overige finalisten op het hart vooral door te gaan. “We gaan zeker ook met jullie verder praten!”

Amsterdam Food Pitch

De Kweker maakt zich al 50 jaar sterk voor innovatieve producten van startende producenten. Om dit jubileum te vieren, kregen (hobby)koks en foodies met de Amsterdam Food Pitch de kans om hun producten ook daadwerkelijk in productie te nemen en professioneel op de markt te brengen. Na een voorronde met meer dan 80 deelnemers, gingen er tien finalisten door naar de finale op maandag 25 juni 2018. Zij presenteerden hun product aan de jury in de zelfbedieningsvestiging van De Kweker in Amsterdam.

Winnaars Lekkerste product van 2018

De jury besloot twee winnaars aan te wijzen voor de titel het Lekkerste product van 2018. Naast deze titel kregen de makers een geldbedrag van € 1.500. De winnende producten worden gepresenteerd tijdens de Horecava 2019 en opgenomen in het schap van De Kweker. Daarnaast krijgen ze ondersteuning bij de ontwikkeling, branding en lancering van het product op basis van consultancy uren van verschillende adviesbureaus, waaronder PR- & marketingbureau MissPublicity, ontwerpbureau Dedato en community platform Amsterdam Made.

Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood

Publiekswinnaar Madina Mamedova met Mama Madina's glutenvrij zuurdesembrood is volgens de jury een gat in de markt. De horeca kan hiermee inspelen op de toenemende vraag naar glutenvrij brood zonder in te leveren op kwaliteit. Het brood is leverbaar in verschillende varianten en wordt gemaakt van onder andere maismeel, rijstmeel, boekweitmeel en maïzena. Madina heeft zelf een glutenallergie en was op zoek naar een smakelijke zuurdesembrood dat niet zo zwaar is als de meeste glutenvrije broden. En dat is haar volgens de jury uitstekend gelukt.

Dough-to-go

De tweede winnaar was patissier Meike Schaling met haar Dough-to-go. Dit ambachtelijke deeg is gekoeld, kant-en-klaar, geportioneerd en een maand houdbaar. Het wordt geleverd in verschillende soorten, zoals chocolate chip cookie, oatmeal, speculaas, zandkoekjes, kruidnootjesdeeg en gingerbread. Het deeg hoeft alleen in de oven te worden gezet en binnen enkele minuten staat een ambachtelijk vers koekje op tafel. “Dit product biedt ook voor de kleine horecaondernemers de mogelijkheid om gedurende de hele dag verse koekjes te kunnen serveren. Gemak en ook nog eens ontzettend lekker”, aldus een enthousiaste jury.

Winnaar Meest Duurzame Product

Food designer Annelies Hermsen won met haar Bokken Bouillon de prijs van ‘Meest Duurzame Product’. Deze krachtige bouillon speelt in op de bone broth-trend én wordt gemaakt van de botten van bokjes, waarvan we het vlees ook steeds vaker terugzien in restaurants. “Een prachtig initiatief om met een relatief ondergewaardeerd product iets smakelijks te maken. Heel erg lekker en heel duurzaam”, roemt de jury.

De jury

In de vakjury van de Amsterdam Food Pitch zaten Gert Blaauw algemeen directeur De Kweker en juryvoorzitter, Mevrouw Hamersma eigenaar van kookboekwinkel Mevrouw Hamersma, foodtrendwatcher Marjan Ippel van Talkin’ Food, lifestyle editor Maartje Diepstraten van Barts Boekje en vooraanstaande chef-kok Tjitze van der Dam, chef van restaurants Persijn en Juniper & Kin in Hotel QO Amsterdam.

De Finalisten

De overige finalisten waren Beurre de Mer van Sebastiaan Knottnerus, Boerenkaasfondue van Ray Heistek, Easy Veg’s van Jan van der Wal Joost & Paul jus de veau van Joost Brugman & Paul Jonker, Lemon curd van Sandra Troost, Make-everything-better-sauce van Megan Vasko, Mama Kenia Samosa van Elizabeth ‘Mama Kenia’ Njeru en Pepesan van Willem van Huissteden.

Altijd op de hoogte blijven?