Gaat de consument met zijn geld ‘winkelen’ of ‘boodschappen’ doen? Wat mij betreft zou dat in de bakkerijsector, waar vakmanschap en kwaliteit hoog in het vaandel staan, het predicaat ‘winkelen’ verdienen.

Koos-Klein-150x150 Koos Klein

Door Koos Klein

Boodschappen doen wordt over het algemeen als minder prettig ervaren en is eigenlijk iets wat we zo snel mogelijk gedaan willen hebben. Boodschappen doen betekent vaak: in een volle winkel op je beurt wachten, een bestelling opgeven, afrekenen en weer weg zijn. Winkelen wordt als prettig ervaren en mag dus meer tijd kosten. Hoe minder tijd we aan boodschappen doen hoeven te besteden, hoe meer tijd er overblijft om te winkelen.

Vaak moet de consument zijn boodschappen bij de bakker ‘s morgens doen, omdat dan het volledige assortiment nog aanwezig is. In de loop van de dag moet hij genoegen nemen met wat er nog voorradig is. Dat betekent bij veel bakkers ’s morgens winkels vol klanten, ’s middags minder voorraad en dus ook veel minder klandizie. Wil de consument verzekerd zijn van ruime keus, dan moet hij dus wel in die winkel vol klanten op zijn beurt wachten, dus boodschappen doen.

Vraag

Heeft u zich wel eens de vraag gesteld waarom veel mensen ’s morgens bij u vers brood komen kopen; brood dat ze over het algemeen pas de volgende dag consumeren? Dat brood zou ook ’s middag gekocht kunnen worden. Tenminste, als het assortiment ’s middags net zo groot zou zijn als in de ochtend, maar dat is helaas niet zo.

Bij gesprekken die ik met uw collega’s heb, vraag ik vaak waarom dat is. Het antwoord is eigenlijk voorspelbaar: bij veel bakkerijen wordt 75 procent van de dagomzet vóór 12 uur gerealiseerd. Is iets niet meer voorradig, dan wordt dit vaak ook niet meer aangevuld. Ook een veel gehoord antwoord is: het is in de winkel druk als de ouders de kinderen naar school hebben gebracht, of vlak voordat ze ze weer ophalen. Op dagen dat dit niet speelt, is een bezoek aan de winkel na werktijd een optie. Als de consument echter niet van tevoren een bestelling heeft opgegeven, moet hij genoegen nemen met wat er nog is. Daar liggen kansen voor de supermarkten, en die maken daar dan ook gretig gebruik van! Zij zijn gebaat bij een spreiding van consumenten over de hele dag. De ambachtelijke bakkerij zou dit zelf ook als een kans kunnen benutten door het aanbod gedurende dag, dus ook op een later tijdstip, op peil te houden. Gebrek aan verkrijgbaarheid van producten is de grootste bedreiging voor de branche.

Vakkundig

Ook de zaterdagmiddag is een tijdstip waar met een volledig assortiment voordeel kan worden behaald. Veel collega’s van u kiezen op de zaterdag voor ‘goedkoper’ personeel. Nog niet al uw collega’s realiseren zich dat ook deze dag, waarop vaak de hoogste dagomzet in een week gerealiseerd wordt, vraagt om vakkundig personeel. Juist persoonlijk contact en advies maken het onderscheid. Zo kan een bezoek aan uw winkel rustig winkelen worden. Dit komt de gemiddelde besteding vaak ten goede. De bakkerswinkel, met zijn mooie uitstraling, heeft alles in huis om te komen winkelen.

 

De auteur, Koos Klein, is bakkerijadviseur bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs voor bakkers te Hazerswoude, telefoon 071-3419000. Meer informatie: www.bouwer-officier.nl of via 06-20364698.

 

Altijd op de hoogte blijven?