'Wildgroei aan keurmerken schaadt vertrouwen'

HILVERSUM - De wildgroei aan keurmerken én de onduidelijkheid over waar het keurmerk voor staat, maken dat consumenten het vertrouwen in keurmerken verliezen. Hierdoor staat de geloofwaardigheid van álle keurmerken onder druk. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de rol en de werking van keurmerken voor consumenten, zo meldt het consumentenprogramma Radar.

Kader

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “Organisaties en bedrijven die keurmerken uitgeven zouden er goed aan doen een einde te maken aan de huidige wildgroei. Er moet een kader komen voor het oprichten en beheren van keurmerken. Daarmee kunnen keurmerken hun oorspronkelijke functie terugkrijgen: kansen voor bedrijven om zich te onderscheiden en een betrouwbaar hulpmiddel voor  consumenten om een geïnformeerde keuze te maken.”

Marketingtruc

Er zijn nu honderden keurmerken. Consumenten zien sommige als een marketingtruc, ook hebben ze moeite om de waarde van een keurmerk te bepalen, aldus het onderzoek. Dit terwijl consumenten vinden dat ze er vanuit zouden moeten kunnen gaan dat een keurmerk betrouwbaar is, duidelijke informatie geeft en onafhankelijk wordt gecontroleerd, tekent Radar op.

Toegevoegde waarde

Keurmerken hebben vooral toegevoegde waarde wanneer ze de consument iets vertellen over een product wat hij zelf niet kan beoordelen of controleren. Dat geldt bijvoorbeeld voor duurzame productiemethoden of veiligheidswaarborgen. Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor een product of dienst waarvan het keurmerk betrouwbaar is.

Vertrouwen terugwinnen

Anita Vegter: “ACM vindt dat vooral marktpartijen en brancheorganisaties zelf, samen met consumentenorganisaties, stappen zouden moeten zetten om te komen tot een kader voor het oprichten en beheren van keurmerken. De overheid kan daarbij wel een coördinerende en aanjagende rol vervullen. Wij zien dit al gebeuren op terreinen van voedselkwaliteit en duurzaamheid. Iedereen heeft baat bij een goed systeem voor betrouwbare keurmerken.”

Lees ook
Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.

Milieu Centraal introduceert keurmerkenwijzer

Milieu Centraal introduceert keurmerkenwijzer

Om het consumenten makkelijker te maken om te kiezen voor een goed keurmerk introduceert Milieu Centraal de keurmerkenwijzer. Hierin zijn zo'n 140 keurmerken opgenomen. Daarnaast selecteerde Milieu Centraal een top tien. Dit moet consumenten helpen om een duurzame keuze te maken.

Online Bijeenkomst veilig en gezond werken

Online Bijeenkomst veilig en gezond werken

Elk bedrijf is verplicht om Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) te maken. Is het mogelijk om alle verplichtingen rondom de RI&E in je voordeel te laten werken? Daarvoor organiseren de Bakkerijsector en VBZ op 29 oktober de online bijeenkomst Veilig en gezond werken 2020.

Enthousiaste bakker, Friesland

Enthousiaste bakker, Friesland

Wat ga je doen?Wij zoeken een enthousiaste bakker om dit team te versterken! Je zal in de dagdienst van 06.00-15.00 uur werkzaam zijn. Werkzaamheden: Degen draaien,koekzetten,...

Broodbakker omgeving Zevenaar

Broodbakker omgeving Zevenaar

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Zevenaar zijn we per direct op zoek naar een (zelfstandig werkend) broodbakker. Alle producten...

Teamleider Bakkerij regio Twente

Teamleider Bakkerij regio Twente

Wat ga je doen?Als teamleider ben je verantwoordelijk voor het effectief inzetten van teamleden, zodat de werkzaamheden efficiënt, veilig en met het maximale...