‘Wij willen de beste van de klas zijn’

27 juli 2018

Meesterlijke-recepten_Royal-Steensma_Hiljo-Hillebrand-200x300 © Royal Steensma

Een gloednieuwe bedrijfsfilm, een kersvers voorjaarsmagazine, verrassende toepassingsmogelijkheden van de populaire specerij kurkuma, een afgestoft en verbeterd kleinbroodpoeder én demonstraties van Meester Boulanger Hiljo Hillebrand en patissier Hidde de Brabander. Royal Steensma is klaar voor Bakkersvak!

Met het in dienst nemen van Meester Boulanger Hiljo Hillebrand geeft Royal Steensma afgelopen najaar een duidelijk signaal af: naast alle geboden kennis en expertise op het gebied van banket komt de focus van het bedrijf nu ook op brood te liggen. Slechts enkele maanden na zijn toetreden tot Royal Steensma maakt Hiljo deze belofte waar. Tijdens Bakkersvak in Gorinchem presenteert hij een assortiment zacht kleinbrood, dat is gebakken met kleinbroodpoeder uit de nalatenschap van Damco. “Door de overname van Damco door Royal Steensma in het verleden ligt bij ons nog een aantal mooie broodproducten op de plank”, weet Hiljo. “Nadat ik mij eerst op het bedrijf als geheel heb georiënteerd, ben ik in de afgelopen maanden gaan inzoomen op het bestaande assortiment. De producten van Damco vormen de fundering onder een nieuw assortiment. Ik ben laaiend enthousiast over wat ik heb aangetroffen.”

Meesterlijke-recepten_Royal-Steensma_3-200x300 © Royal Steensma

Kleinbroodpoeder

Royal Steensma heeft samen met Hiljo een aantal kleine aanpassingen gedaan in het bestaande kleinbroodpoeder. “Hiermee is het product weer helemaal up-to-date”, lacht de Meester Boulanger. “We hebben een benchmark georganiseerd, waarin we het product afzetten tegen soortgelijke producten van de concurrent. Op basis daarvan testen we en ontwikkelen we het product door. We willen natuurlijk wel de beste van de klas zijn!” Vervolgens is het kleinbroodpoeder op verzoek van Royal Steensma door een aantal kritische bakkers in gebruik genomen. “Ook zij zijn heel enthousiast”, weet Hiljo. “Ze prijzen de goede structuur van het brood, de mooie korstkleur, de bakaard en de goede afbeet.” Het kleinbroodpoeder is niet alleen heel geschikt voor zacht kleinbrood, maar bijvoorbeeld ook voor worstenbrood en bolussen.

De Meester Boulanger ziet geen kwaad in het gebruik van een broodverbetermiddel. “Met desem werken en terug naar de basis is allemaal heel mooi. Maar we wonen en werken niet allemaal in de Randstad. Het grootste deel van de omzet binnen het ambacht zit nog altijd in het standaard assortiment. Daarom moet je je als bakker juist met dat assortiment onderscheiden op het gebied van

  • kwaliteit.”
  • Meesterlijke-recepten_Royal-Steensma_1-200x300 © Royal Steensma

Doorlopend demonstraties

Royal Steensma presenteert zich tijdens vakbeurs Bakkersvak net als vorig jaar met een grote stand bij de ingang van de beurshal. “De stand bestaat uit twee delen”, vertelt Marketing en Communicatie Manager Emina Dencic. “Aan de ene kant presenteren we een hospitality-gedeelte, waar we koffie schenken en gesprekken aangaan. Aan de andere kant is een bakkerij met een

winkeltje ingericht. Hier geven Hiljo Hillebrand en Hidde de Brabander twee dagen lang doorlopend demonstraties.”

Tijdens de beurs wordt de gloednieuwe bedrijfsfilm van Royal Steensma voor het eerst vertoond. “Alles draait in deze film om beleving”, vertelt Emina. “Royal Steensma presenteert zich hierin heel duidelijk als partner van de bakker. Je ziet de liefde voor ons vak in alles terugkeren.” Ook wordt op Bakkersvak het kersverse voorjaarsmagazine gepresenteerd. “Alle producten uit het magazine zijn terug te vinden in ons winkeltje op de beursvloer”, aldus Emina.

Meesterlijke-recepten_Royal-Steensma_2-200x300 © Royal Steensma

Hidde en hazelnootspijs

Hidde de Brabander gaat onder andere met het hazelnootspijs van Royal Steensma aan de slag. “Spijs wordt vaak gezien als een enkelvoudig garnituur”, zegt hij. “Maar je kunt het ook zo mooi gebruiken als smaakmaker. Spijs van amandelen maar zeker ook van hazelnoten geeft zoveel smaak aan een product. Ik kijk ernaar uit de bakker te laten zien wat je daar onder andere mee kunt doen.”

Ook de vaste medewerkers van Royal Steensma staan enthousiast klaar voor twee dagen op de beursvloer. “Bakkersvak is voor ons dé plek om de bakker te ontmoeten”, besluit Emina. “Wij kijken uit naar heel mooie dagen, waarin we het ambacht volop willen inspireren.”

Kurkuma

Wie op Instagram of andere social media zoekt naar ‘kurkuma’, krijgt talloze productfoto’s te zien. “Deze specerij is hip en trendy”, weet Meester Boulanger Hiljo Hillebrand. Daarom gaat ook hij ermee aan de slag in de stand van Royal Steensma. “Kurkuma is te verwerken in brood en banket, maar bijvoorbeeld ook in pannenkoeken, wafels, soezen en koekjes. Tijdens Bakkersvak laten we een aantal toepassingsmogelijkheden zien. Kurkuma doet vrijwel niets met de smaak van een product. Wel krijgt het bepaalde gezondheidsaspecten toegedicht en kleurt het je product prachtig geel. Leuk in de aanloop naar Pasen!”

Royal Steensma_logo_klein Royal Steensma

  • Industrieweg 14
  • 3133 EE Vlaardingen
  • T. 088 – 16 32 000
  • M. info@steensma.com

W. www.steensma.com

Lees meer over Royal Steensma en de recepten in ons dossier Meesterlijke creaties.

Altijd op de hoogte blijven?