Wie de jeugd heeft…

Bakkers in bedrijf_Column Bakery Nexus wouderick_NB

Bakkers-in-bedrijf_Column-Bakery-Nexus-wouderick-foto-236x300 ‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.’ Een bekend Nederlands gezegde. Omarmt jouw bedrijf de toekomstige generatie bakkers? Een generatie met nieuwe denk- en werkwijzen, andere behoeften en een andere visie op het bakkersvak? Ik neem je graag mee in een anekdote.

Op een dag legt een trainer voor zijn bakkerij-ondernemers een omgekeerd papier op tafel. Nadat de trainer de vellen papier heeft uitgedeeld, mogen ze het vel omdraaien: het is een wit vel met in het midden een zwarte stip. De trainer zegt vervolgens: “Schrijf een essay over wat je ziet.” Nadat de bakkers hun essay hebben ingeleverd, leest de trainer de verhalen. “Zo”, zegt hij, “ik zie dat iedereen zijn aandacht heeft gevestigd op de zwarte stip. Waarom heeft niemand over het mooie witte vel geschreven?”

Hetzelfde zie ik terug in de praktijk rondom het thema personeel. Nog te veel bakkers klagen en blijven hangen in beperkt denken en traditie, oftewel focus op ‘de zwarte stip’. Er wordt gesproken over de tekorten van goed geschoold personeel, geringe aanwas en te laag niveau. Wanneer pakken we de ‘bakkers’ handschoen op?

Focus op het mooie witte vel. Gelukkig zijn er volop voorbeelden van ondernemers die ontvankelijk zijn voor de nieuwe generatie. Ze zijn nieuwsgierig naar het witte vel en omarmen de jeugd, gaan in gesprek en voldoen aan behoeften. Ze bieden een aantrekkelijke functie, inclusief opleiding en coaching, samen met een realistische beloning. Deze ondernemers doen aanpassingen in processen, werktijden en

bieden flexibiliteit.

Bakkers van Nederland, we hebben een prachtig vak en het is een voorrecht om te werken met superfood. Draag je kennis en vooral je passie uit én over naar de nieuwe generatie. Ik ben overtuigd van een hoopvolle toekomst voor bakkend Nederland en het voortbestaan van het vak.

Wouderick van Dam

Voorzitter Bakery Nexus/Accountmanager

Sales & Marketing Sonneveld Group BV

Lees alle columns van Bakery Nexus in ons dossier.

Lees ook
Acht punten die van je winkel een experience maken

Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. Katelijn Quartier benoemt acht eigenschappen die van een winkel een experience maken.

De Veldkeuken breidt uit in historisch rijksmonument

De Veldkeuken breidt uit in historisch rijksmonument

René van der Veer en Juliette Borggreve wilden hun ambachtelijke bakkerij en landgoedkeuken De Veldkeuken uitbreiden. Hun droomlocatie vonden ze op het landgoed ’t Goed ten Rhijn’. Een historisch rijksmonument op een steenworp vanaf hun bestaande locatie en woning. Na de eerste presentatie van de plannen in 2010 is het project nu gereed.

Opvolger gezocht

Opvolger gezocht

Vorige week, 1 juli, lanceerde Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij de nieuwe website www.ikwileenbakkerij.nl. Deze wervingscampagne voor opvolgers is niet onopgemerkt gebleven. Ook de landelijke media heeft het opgepikt.

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Wij zijn op zoek naar banketbakker. Dit mag een zelfstandig werkende zijn maar ook een schoolverlater die op zoek is naar een leuke baan. Je komt in een team van...

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Je zal in een klein team gaan werken waar je als deegmaker/ broodbakker ingezet gaat worden. Je bent flexibel inzetbaar en wanneer nodig wissel je met collega's...

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Voor onze klant in de omgeving van Harderwijk zijn we per direct op zoek naar (ervaren) zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een fulltime functie, bij goed...