Wie de jeugd heeft…

Bakkers in bedrijf_Column Bakery Nexus wouderick_NB

Bakkers-in-bedrijf_Column-Bakery-Nexus-wouderick-foto-236x300 ‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.’ Een bekend Nederlands gezegde. Omarmt jouw bedrijf de toekomstige generatie bakkers? Een generatie met nieuwe denk- en werkwijzen, andere behoeften en een andere visie op het bakkersvak? Ik neem je graag mee in een anekdote.

Op een dag legt een trainer voor zijn bakkerij-ondernemers een omgekeerd papier op tafel. Nadat de trainer de vellen papier heeft uitgedeeld, mogen ze het vel omdraaien: het is een wit vel met in het midden een zwarte stip. De trainer zegt vervolgens: “Schrijf een essay over wat je ziet.” Nadat de bakkers hun essay hebben ingeleverd, leest de trainer de verhalen. “Zo”, zegt hij, “ik zie dat iedereen zijn aandacht heeft gevestigd op de zwarte stip. Waarom heeft niemand over het mooie witte vel geschreven?”

Hetzelfde zie ik terug in de praktijk rondom het thema personeel. Nog te veel bakkers klagen en blijven hangen in beperkt denken en traditie, oftewel focus op ‘de zwarte stip’. Er wordt gesproken over de tekorten van goed geschoold personeel, geringe aanwas en te laag niveau. Wanneer pakken we de ‘bakkers’ handschoen op?

Focus op het mooie witte vel. Gelukkig zijn er volop voorbeelden van ondernemers die ontvankelijk zijn voor de nieuwe generatie. Ze zijn nieuwsgierig naar het witte vel en omarmen de jeugd, gaan in gesprek en voldoen aan behoeften. Ze bieden een aantrekkelijke functie, inclusief opleiding en coaching, samen met een realistische beloning. Deze ondernemers doen aanpassingen in processen, werktijden en

bieden flexibiliteit.

Bakkers van Nederland, we hebben een prachtig vak en het is een voorrecht om te werken met superfood. Draag je kennis en vooral je passie uit én over naar de nieuwe generatie. Ik ben overtuigd van een hoopvolle toekomst voor bakkend Nederland en het voortbestaan van het vak.

Wouderick van Dam

Voorzitter Bakery Nexus/Accountmanager

Sales & Marketing Sonneveld Group BV

Lees alle columns van Bakery Nexus in ons dossier.

Lees ook
NBOV: Bakkers voelen effecten coronamaatregelen

NBOV: Bakkers voelen effecten coronamaatregelen

Bakkers beginnen de effecten van de coronamaatregelen te voelen. Dat blijkt uit onderzoek van branchevereniging NBOV. Bijna 80 procent van de bakkers lopen omzet uit het derde kanaal, de afzet aan horeca en catering. Ook zien bakkers (41 procent) minder klanten in de winkel en bijna 62 procent geeft aan dit voorjaar 32 procent omzet mis te lopen.

Arjan van der Eijk investeerde in uitbreiding van zijn bakkerij

Arjan van der Eijk investeerde in uitbreiding van zijn bakkerij

Echte Bakker Arjan van der Eijk is blij met de uitbreiding van zijn bakkerij in Haastrecht. Door een glazen wand zien klanten nu hoe de banketbakkers appeltaarten bakken. Maar de verbouwing ging niet zonder slag of stoot. “Toen de eerste paal de grond in ging, stuitten we na anderhalve meter al op water.”

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Wat kunnen we van elkaar leren?

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...