Artikel

Wie de jeugd heeft…

‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.’ Een bekend Nederlands gezegde. Omarmt jouw bedrijf de toekomstige generatie bakkers? Een generatie met nieuwe denk- en werkwijzen, andere behoeften en een andere visie op het bakkersvak? Ik neem je graag mee in een anekdote.

Op een dag legt een trainer voor zijn bakkerij-ondernemers een omgekeerd papier op tafel. Nadat de trainer de vellen papier heeft uitgedeeld, mogen ze het vel omdraaien: het is een wit vel met in het midden een zwarte stip. De trainer zegt vervolgens: “Schrijf een essay over wat je ziet.” Nadat de bakkers hun essay hebben ingeleverd, leest de trainer de verhalen. “Zo”, zegt hij, “ik zie dat iedereen zijn aandacht heeft gevestigd op de zwarte stip. Waarom heeft niemand over het mooie witte vel geschreven?”

Hetzelfde zie ik terug in de praktijk rondom het thema personeel. Nog te veel bakkers klagen en blijven hangen in beperkt denken en traditie, oftewel focus op ‘de zwarte stip’. Er wordt gesproken over de tekorten van goed geschoold personeel, geringe aanwas en te laag niveau. Wanneer pakken we de ‘bakkers’ handschoen op?

Focus op het mooie witte vel. Gelukkig zijn er volop voorbeelden van ondernemers die ontvankelijk zijn voor de nieuwe generatie. Ze zijn nieuwsgierig naar het witte vel en omarmen de jeugd, gaan in gesprek en voldoen aan behoeften. Ze bieden een aantrekkelijke functie, inclusief opleiding en coaching, samen met een realistische beloning. Deze ondernemers doen aanpassingen in processen, werktijden en
bieden flexibiliteit.

Bakkers van Nederland, we hebben een prachtig vak en het is een voorrecht om te werken met superfood. Draag je kennis en vooral je passie uit én over naar de nieuwe generatie. Ik ben overtuigd van een hoopvolle toekomst voor bakkend Nederland en het voortbestaan van het vak.

Wouderick van Dam
Voorzitter Bakery Nexus/Accountmanager
Sales & Marketing Sonneveld Group BV

Lees alle columns van Bakery Nexus in ons dossier.

Verwante dossiers: