Wereldkampioenschap

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Nederland ontbrak bij het WK voetbal in Rusland – daar zullen we het maar niet meer over hebben. Ik was nieuwsgierig naar hoeveel inkomsten onze economie derft, doordat lucratieve WK-acties  dit jaar op de plank moesten blijven liggen: geen voetbalplaatjes, oranjegebak of WK-snacks. Opvallend is dat in Nederland alleen al miljarden worden misgelopen door de websites waarop kan worden gegokt op de wedstrijden. Dat vind ik dan wel bijzonder, dat juist die sector er het meeste onder lijdt. Ik zag echter ook slimme reclames voorbijkomen die de draak steken met het feit dat wij niet deelnemen – zo heeft elk nadeel altijd weer zijn voordeel.

Ook voor de marktwaarde van de spelers is het natuurlijk niet goed als zij zich niet kunnen laten zien op het wereldpodium van een WK. De iba in München wordt wel gezien als het wereldpodium

voor de bakkerij. Het is ook het podium waar de sector nieuwigheden kan laten zien en onze vakbroeders hun kunsten tentoonstellen. Ik ben er zelf al een aantal keer geweest: het is een lust voor

het oog om te zien hoe onze beroepsgroep groeit in de producten die gemaakt worden. Menig kunstenaar kan daar jaloers op zijn.

Afgelopen maand zijn er op ons eigen wereldpodium weer twee nieuwe meesters geïnstalleerd. Hidde de Brabander werd Meester Patissier en Daan Hesseling Meester Boulanger. Dat je dit niet

zomaar wordt, bleek wel uit het feit dat niet alle kandidaten de toets doorstonden. Hulde aan deze mannen die het lef hadden hun kunnen te tonen aan heel Nederland! Niet alles is meetbaar, maar dat wij als Nederland langzaam maar zeker behoren tot de wereldtop van brood en banket, maakt mij trots. En nee, dat levert geen miljarden op, maar ik weet zeker dat dit bijdraagt aan ons

imago als ambachtelijke sector.

Jos den Otter

Voorzitter NBOV

Lees ook
Natuurlijk!

Natuurlijk!

Het zal u niet zijn ontgaan dat de nieuwe imagocampagne voor de ambachtelijke (banket)bakker onlangs van start is gegaan. De campagne is erop gericht de sfeer, het vakmanschap en de beleving van het ambacht over te brengen op de consument. Via TV- en radiospots, social media, op nieuwssites en met posters in winkelcentra en op stations wordt ons mooie...

‘Brood heeft mijn leven gered’

‘Brood heeft mijn leven gered’

Leontien van Moorsel blijft enthousiast ambassadeur van Stichting Ambachtelijke Bakkerij Samen met dochter Indy figureerde Leontien van Moorsel in de meest recente reclamecampagne van de ambachtelijke bakker, geïnitieerd door de NBOV en Stichting Ambachtelijke Bakkerij. Beide dames vonden het fantastisch om te doen. “Ik vind dat mama’s het goede voorbeeld...

Wie met wie..?

Wie met wie..?

Na de verkiezingen zijn onze politieke partijen al weken druk doende om te komen tot een nieuw kabinet. Een moeizaam traject. Waren de betrokken partijen eerst positief en voortvarend, nu blijkt dat de tegenstellingen op sommige punten te groot zijn om met elkaar samen te werken. Een impasse is geboren en de vraag ‘wie wil met wie?’ staat inmiddels...

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Wat ga je doen?Als operator productie draag je zorg voor de producten die worden bereidt in deze bakkerij. We zijn per direct op zoek naar een ervaren bakker/ operator...

Leerling BBL Artisanaal

Leerling BBL Artisanaal

Wat ga je doen?Gaat er voor jou niets boven de geur van pasgebakken brood? Voor de artisanale bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een leerling BBL. Dagelijks...

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Wat ga je doen?Heb jij altijd al heerlijke brood- en banketproducten willen verkopen? Dan is dit je kans! Een ambachtelijke bakkerij, met meerdere winkels in de...