‘Bakkers in Bedrijf’ bestaat als vakblad twintig jaar. In die tijd heeft de bakkerijbranche zich ontwikkeld tot een bedrijfstak met toekomst. Beperkte men zich twintig jaar terug nog tot het beperkte traditionele assortiment en vond je hier en daar een innoverende bakker, tegenwoordig bruist de bakkerijsector van de activiteiten.

Door Koos Klein

Koos-Klein-300x224 Koos Klein

Veel ondernemers hebben ingezien dat de klant van tegenwoordig meer wil dan een tompouce en een halfje wit. Verschillende groepen ondernemers hebben het voortouw genomen om samen in te spelen op die veranderende vraag.

Een van die groepen werd geïnspireerd door wat zij op een studiereis in Amerika zag, namelijk dat opleidingen daar zijn gebaseerd op een andere opzet. Deze voortrekkers kwamen tot de conclusie dat ook ons land aan verandering toe was. Uit die groep pioniers is in 2011 het Bakery Institute in Zaandam ontstaan, opgericht voor en door ondernemers. In de afgelopen vijf jaar hebben niet alleen veel ondernemers deelgenomen aan verschillende workshops of cursussen bij het Bakery Institute, maar ook grote groepen personeelsleden hebben hun vaardigheden verder ontwikkeld. Het effect hiervan is merkbaar en wordt duidelijk vertaald in betere bedrijfsresultaten.

Carrièreswitchers

Niet alleen bestaande ondernemers en hun medewerkers hebben de weg naar Zaandam gevonden. Ook veel aspirant-ondernemers hebben ingezien dat een goede vakopleiding de beste basis is voor succes. Veel van deze cursisten hebben een vooropleiding of werkervaring in een heel andere bedrijfstak. Dat zij kiezen voor een carrièreswitch naar de bakkerij heeft alles te maken met wat wij als branche uitstralen. Natuurlijk hebben ook de verschillende reportages over succesvolle bedrijven en starters in de landelijke pers en de positieve aandacht op televisie daarmee te maken.

Werken in de bakkerij is niet meer alleen: hard werken en heel vroeg beginnen. Het betekent ook werkzaam zijn in een branche die kansen biedt op een mooie toekomst. Dat het aantal starters en overnamekandidaten sinds enige jaren weer groeit, heeft daar zeker mee te maken.

Op verschillende plaatsen in het land heb ik de afgelopen tijd gesproken met mensen die een bakkerijbedrijf wilden overnemen. Onder hen waren kandidaten die begeleiding wilden bij dat overnametraject. Anderen wilden alle ins en outs van een overnameproces weten. Ook voor hen geldt dat een goede basis de sleutel is tot succes.

In gesprekken met ondernemers, die geadviseerd willen worden bij de verkoop van het bedrijf, zie ik grote verschillen. Een aantal heeft zich goed voorbereid op de toekomst, maar een vrij grote groep heeft zich (nog) niet verdiept in een mogelijke overdracht van het bedrijf. Voor beide groepen geldt dat een goed verkooptraject begeleiding nodig heeft.

Fiscaalvriendelijke regelingen

Bij overdracht binnen de familie of aan een medewerker, die langer dan drie jaar in het bedrijf werkzaam is, zijn fiscaalvriendelijke regelingen mogelijk. Een overdracht heeft de meeste kans van slagen als er tijdig met een adviseur een tijdspad wordt uitgezet.

Verschillende ondernemers plukken daar nu de vruchten van. Zij hebben vijf jaar geleden al de eerste veranderingen ingezet en kunnen binnenkort optimaal profiteren van de fiscale mogelijkheden. Laat u daarom goed informeren over de fiscale facetten van een overdracht.

 

De auteur, Koos Klein, is bakkerijadviseur bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs te Hazerswoude, tel. 071 - 341 90 00 of mail kklein@bouwer-officier.nl. Meer informatie: www.bouwer-officier.nl of via 06 - 20 364 698.

 

Altijd op de hoogte blijven?