'We know baking!'

22 augustus 2017

AB-Mauri_Scoop-mais-300x225 ‘De broodmarkt blijft ons verbazen met toonaangevende ontwikkelingen en een blijvende focus op het belang van gezond genieten door middel van producten met een toegevoegde waarde.’
Uit: Window of the World, 2016

Brood op basis van peulvruchten, donuts in alle kleuren van de regenboog, blauw brooddeeg en per stuk verpakte snacks voor onderweg. In dit dossier deelt AB Mauri de meest opvallende en globale trends met de ambachtelijke bakker. "Niemand heeft tijd om alle winkels af te gaan en al helemaal niet wereldwijd", aldus Marketing Manager Anke Nijhuis. "Maar het is wel heel interessant om te weten wat er in de broodwereld speelt. Daarom bieden wij graag deze inspiratie."

“Binnen AB Mauri wordt wereldwijd onderzoek gedaan door een team van category managers en marketeers, zodat we een goed beeld hebben van wat er speelt in de wereld”, aldus Anke Nijhuis. Het komt regelmatig voor dat zij ook zelf een nieuw product uit de schappen van supermarkt of speciaalzaak meeneemt, om die aan haar collega op het hoofdkwartier in Engeland toe te sturen. “Bepaalde trends zijn wereldwijd. Maar tegelijkertijd bestaan er per land heel veel verschillen. Als AB Mauri willen wij bakkers het beste bieden om dát brood te bakken dat perfect aansluit bij de trends, maar dat tegelijkertijd rekening houdt met de lokale gewoonten en gebruiken. Niet voor niets is onze slogan: we know baking!”

Marktleider

AB Mauri is een wereldwijde aanbieder van bakkerijgrondstoffen en in Nederland marktleider op het gebied van gist, waarvan Koningsgist de meest bekende is. “We zijn het oude Gist-Brocades uit Delft”, aldus Nijhuis. “We leveren gist, maar ook allerlei andere bakkerijgrondstoffen, broodverbetermiddelen en decoraties. Ons assortiment is voornamelijk broodgerelateerd.” Het Nederlandse kantoor bevindt zich in Dordrecht. Daarnaast is er een Nederlandse vestiging in Made, waar zich het wereldwijde onderzoekscentrum voor enzymtechnologie bevindt. “In Made wordt ontwikkeld op molecuulniveau”, aldus Nijhuis. “Mede daardoor leveren wij veruit de lekkerste oliebollen. De top-10 in de jaarlijkse oliebollentest van het Algemeen Dagblad wordt al jarenlang door AB Mauri gedomineerd. Doordat we zo precies naar enzymen kijken, krijg je namelijk heel luchtige en dus heerlijke oliebollen.”

Kleurrijke broodsoorten

AB-Mauri_Anke-Nijhuis-300x200 Anke Nijhuis: “Als AB Mauri willen wij bakkers het beste bieden om dát brood te bakken dat perfect aansluit bij de trends, maar dat tegelijkertijd rekening houdt met de lokale gewoonten en gebruiken.”

En AB Mauri doet dus nog veel meer voor haar klanten. “We verzamelen trends op broodgebied om een vertaling te kunnen maken voor onze grotere, industriële klanten. Wat zien wij in het buitenland en ook dichter bij huis? En wat kan de klant daar zelf mee? Samen met klanten stelt AB Mauri klantspecifieke plannen op. We gaan met de bakkerijen van supermarkten om de tafel om producten door te ontwikkelen, die aansluiten bij trends en de wensen van de consument.”

Soms moeten trends groeien. “Dat sommige broodsoorten in de zeer nabije toekomst een kleurtje gaan krijgen, vinden we nu nog onvoorstelbaar”, lacht Nijhuis. “Het past ook helemaal niet bij de trend dat alles puur natuur of biologisch moet zijn tegenwoordig. Maar ik weet zeker dat dit kleurrijke assortiment ook in Nederland gaat doordringen. We moeten er gewoon nog even aan wennen.”

Ze wijst hierbij ook op de opkomst van het glutenvrije assortiment. “Een paar jaar geleden hoorde dat thuis in reformwinkels en was het alleen bestemd voor mensen met een glutenallergie. Nu zie je glutenvrije producten in alle supermarkten liggen en is het assortiment gewild bij een veel breder publiek.” Daarnaast benoemt Nijhuis de verschuiving van eetmomenten. “Van drie keer per dag

een maaltijd gaan we, onder andere doordat mensen steeds langere werkdagen maken, vaker naar meer eetmomenten gedurende de dag. Die momenten vinden dus niet alleen thuis, maar juist ook onderweg plaats. Hoe speel je in op die momenten? Hoe bedien je de consument, die trek heeft maar ook haast? Hoe kruip je zo dicht mogelijk op de consument die jij wilt bedienen?”

Kennis delen

AB Mauri wil ook de ambachtelijke bakker op weg helpen met hun onderzoeksresultaten. “Zelf gebruiken wij de data om snel en doelgericht te kunnen inspelen op veranderingen in de markt”, aldus Nijhuis. “Dat gunnen wij ook de ambachtelijke bakker. Het is interessant te weten welke keuzes de consument maakt en welke dagverse of voorverpakte alternatieven hij heeft voor deze keuzes. Maar wanneer je een drukke zaak hebt en zes dagen per week aan de slag bent, heb je natuurlijk geen tijd of gelegenheid om je her en der in trends te verdiepen of allerlei winkels af te gaan op zoek naar inspiratie. Daarom delen wij onze kennis in dit katern. Wij willen de bakker helpen in een speelveld vol veranderingen.”

Window of the world

Iedere maand ontvangen alle kantoren van AB Mauri over de hele wereld vanuit het hoofdkantoor in Engeland een presentatie van internationale productinnovaties op het gebied van brood. Het rapport is bedoeld om medewerkers een indruk te geven van wat er speelt in de wereld: om productontwikkeling te bevorderen en klanten te helpen bij hun assortimentskeuzes. Ook wordt ieder jaar het onderzoek ‘Window of the World’ gepresenteerd, waarin alle verzamelde productinnovaties nog eens worden verzameld en geduid.

Altijd op de hoogte blijven?