Wat mag je van je medewerkers vragen?

Robert Swensson_NBC

De decembermaand staat garant voor drukte en goede omzetten. Om die periode tot een succes te maken, wordt er een flink beroep gedaan op alle werknemers. Wat mag je als ondernemer van mensen vragen?

“Iedereen weet dat in december de schouders eronder moeten, maar de werkdruk mag niet tot werkstress leiden”, stelt Robert Swensson, teamleider van projectbureau Veilig en Gezond in het Bakkersbedrijf bij het NBC. “Je hebt er niets aan om medewerkers te overvragen, dus organiseer het zo dat het voor iedereen leuk blijft en te doen is.”

In de cao is geregeld dat er extra uren gemaakt mogen worden. Deze moeten worden uitbetaald of in vrije tijd uitgekeerd. Swensson: “Maak hier vooraf duidelijke afspraken over en niet pas als de uren al gemaakt zijn. De één is blij met een extra zakcentje, de ander heeft liever tijd voor tijd.” Let op: de eisen die gelden voor herstelperiodes tussen de diensten blijven van kracht.

Wees proactief

Het is geen verrassing dat het druk wordt, dus wijst Swensson ook op mogelijkheden om het werk van tevoren te organiseren. Denk aan:

  • gebruik van koel- en diepvriesruimte;
  • gebruik van halffabricaten;
  • samenwerking met collega’s door expertise en capaciteit te delen;
  • inhuren van extra handjes.

Ontspanning en waardering

“Zorg dat het niet zover komt dat medewerkers nee moeten zeggen”, adviseert Swensson. “Laat zien dat je betrokken bent en dat je je bewust bent van het feit dat je veel vraagt. Dat kan bijvoorbeeld door een extra pauze te geven en een gezonde maaltijd aan te bieden. Is de drukte eenmaal achter de rug, dan is het fijn om voor wat ontspanning te zorgen. Denk aan een teamuitje, of geef een uitje met het gezin cadeau. Zorg voor je menselijk kapitaal en geef elkaar de ruimte en waardering. Daarmee maak je de decembermaand voor iedereen tot een succes.”

Hebt u vragen over veilig en gezond werken? Bekijk hoe wij kunnen helpen op www.veiligengezond.com of neem contact met mij op via info@veiligengezond.com.

NBC_logo

Dossiers
Lees ook
Consumenten kopen prijsbewuster Sinterklaaslekkernijen

Consumenten kopen prijsbewuster Sinterklaaslekkernijen

Dit jaar viert 56 procent van de Nederlanders Sinterklaas. Ruim zes op de tien Nederlanders let vanwege de hoge inflatie scherper op prijzen van Sinterklaaslekkernijen. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van VBZ, branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.

Kennissessie Blik op Volkoren: Hoe laten we de consument vaker kiezen voor volkoren?

Kennissessie Blik op Volkoren: Hoe laten we de consument vaker kiezen voor volkoren?

Het eten van volkorenbrood heeft gunstige effecten op de gezondheid. Daarom moeten meer Nederlanders kiezen voor volkorenproducten, zegt het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Maar consumenten staan niet altijd positief tegenover volkoren. Hoe overtuigen we meer Nederlanders om voor volkorenbrood te kiezen?

Cadeaupakketten: wat mag, en wat moet?

Cadeaupakketten: wat mag, en wat moet?

Sinterklaas en de kerstperiode zijn natuurlijk bij uitstek momenten om een of meer cadeaupakketten in uw assortiment op te nemen. Ook voor deze pakketten gelden regels, bijvoorbeeld voor etikettering, allergenenvermelding en naamgeving van producten. En mag u een fles wijn aan uw pakket toevoegen? De NBOV zet het voor u op een rijtje.