Wat kan ik met het Trend­rapport Bakkerijsector?

Susanne Danes_Foodbase

Susanne Danes, Projectmanager marketing (foto: NBC)

"Het Trendrapport Bakkerijsector is een blauwdruk van de sector”, legt mede-auteur Susanne Danes uit. “De data en inzichten daarin vertellen ons wat de sterktes en zwaktes van de sector zijn en met welke kansen en bedreigingen we rekening moeten houden."

"Sommige uitkomsten zijn niet heel verrassend. Zoals de krapte op de arbeidsmarkt. Heel veel bakkerijonder­nemers hebben moeite om vacatures in te vullen. Maar we weten nu ook dat dit probleem de komende jaren alleen nog maar groter wordt. Daar zullen we dus met alle partijen in de sector aan de bak moeten. Gelukkig ontstaan er al veel initiatieven, waarbij opleidingsinstituten en bedrijven elkaar opzoeken. Als individuele onder­nemer kunt u bedenken hoe u kunt aan­haken bij deze initiatieven. Of ga zelf in gesprek met een ROC bij u in de buurt. En houd aandacht voor de ontwikkeling van uw medewerkers. Want uw eigen mensen blijven natuurlijk het belangrijkste kapitaal.”

Gelukkig zijn er ook positieve trends en ontwikkelingen in het rapport te ontdekken. Misschien herkent u ze in uw eigen bedrijf? Zo niet, dan liggen hier kansen!

1 Groei lokale aankopen
Lokaal kopen is mede door corona in een versnelling geraakt. Ambachtelijke bakkers lieten in 2020 een groei zien van meer dan 10 procent, en ook in 2021 groeide het volume bij de bakkers. Vooral jongeren hebben vaker het ambacht bezocht. Het thuiswerken heeft de lokale aankopen bevorderd. De verwachting is dat thuiswerken een plek houdt in het ‘nieuwe werken’. Ga na hoe u deze doelgroep kunt bedienen: met extra gemak, bezorging of lekkere lunchbroodjes.

2 Directe consumptie
Verrassend genoeg domineren supermarkten en bakkers momenteel niet alleen het thuisverbruik van brood, maar ook de consumptie buitenshuis. Brood­snacks, belegde broodjes en de combinatie met een horecafaciliteit bieden kansen om meer omzet te creëren.

3 Gezond genieten
Twee trends die samenkomen: gezondheid en genieten. Vooral jongeren gaan voor deze combinatie. Van junkfood naar real food, waarbij basisvoedingsmiddelen, zoals brood, een belangrijke rol spelen. Duurzaamheid zou ook heel goed deel kunnen worden van deze ‘coalitie’.

U vindt het Trendrapport Bakkerijsector op www.trendrapportbakkerijsector.nl. In deze online module kunt u uw eigen provincie vergelijken met de landelijke cijfers. 

Het NBC is er om de bakkerijsector verder te helpen. Dat doen wij onder andere door marktdata te verzamelen en daarover verslag uit te brengen in rapporten en artikelen, en ze te vertalen naar praktische tips en hulpmiddelen. Bij vragen kunt u contact met mij opnemen via s.danes@nbc.nl.

NBC_logo

Dossiers
Lees ook
Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Bijna een derde van Nederlanders denkt: “hoe donkerder het brood, hoe gezonder”

Bijna een derde van Nederlanders denkt: “hoe donkerder het brood, hoe gezonder”

29% van de Nederlanders is het eens met de stelling “hoe donkerder het brood, hoe gezonder.” Dit blijkt uit het jaarlijkse GfK-onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) waarin de kennis, houding en consumptie van brood in Nederland in kaart zijn gebracht. Daarnaast geeft 64% aan brood op kleur uit te kiezen. Dit terwijl kleur niet bepalend...

Bakkerij Gorthuis wint Sterkste Schakel regio Kennemerland

Bakkerij Gorthuis wint Sterkste Schakel regio Kennemerland

Bakkerij Gorthuis uit Hoofddorp is de winnaar van de Sterkste Schakel regio Kennemerland. Deze ondernemingsprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest klantgerichte onderneming in de regio. Peter en Aria Gorthuis ontvingen de trofee tijdens de finale in het Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk.