Wat doet corona met de broodverkoop?

26 januari 2021

In 2019 groeide het broodvolume in Nederland sinds lange tijd weer licht, zo liet het NBC aan de hand van de laatste broodcijfers zien. In hoeverre haalt corona een streep door deze groene cijfers? En zet deze trend de komende jaren door?

Frank Janssen van het NBC: “Het klopt dat het volume van brood in 2019 weer licht steeg, voor het eerst sinds tien jaar. De consumptie  per hoofd van de bevolking groeide van 50,1 kilo in 2018 tot 50,6 kilo in 2019. Hoewel wij de cijfers over 2020 nog moeten krijgen, is het niet aannemelijk dat het volume dit jaar verder zal stijgen.

De reden is dat ruim twintig procent van het totale broodvolume afkomstig is van out-of-­home-aankopen, zeg maar de consumptie buitenshuis. Door het sluiten van de horeca, en het stilleggen van catering en andere out-of-homekanalen in het voor- én najaar zal de verkoop van (belegd) brood fors lager liggen. Hoe groot het verlies is, kunnen we nog niet zeggen, maar de verwachting is dat de verkoop dit jaar een stuk lager zal uitkomen. Daarentegen zien we een stijging in het volume van de inhome-aankopen (bakker, markt, supermarkt, warenhuis). Die weegt echter niet op tegen het enorme volumeverlies bij de out-of-homekanalen.

Het positieve nieuws is dat de vraag naar brood niet echt veranderd lijkt. Dit blijkt uit een recent uitgevoerd onderzoek naar kennis, houding en gedrag van consumenten, dat het NBC jaarlijks door diverse marktonderzoeksbureaus laat uitvoeren. Zodra de out-of-homekanalen hun klanten weer optimaal kunnen bedienen zal, zo is de verwachting, het broodvolume weer toenemen en de trend van 2019 zich voortzetten. De vraag is natuurlijk wanneer dit zal zijn. Daarop heeft niemand op dit moment een antwoord. Laten we dus hopen dat het snel is!”

Tips voor de komende tijd

  • Deel leuke recepten met klanten.
  • Overweeg de stap naar belegde broodjes.
  • Kijk naar online bestelmogelijkheden en/of mogelijkheden voor bezorgen.
  • Focus op de decembermaand en/of eindejaarsproducten.

Altijd op de hoogte blijven?