Wat doet corona met de broodverkoop?

Frank Jansen_foto NBC

In 2019 groeide het broodvolume in Nederland sinds lange tijd weer licht, zo liet het NBC aan de hand van de laatste broodcijfers zien. In hoeverre haalt corona een streep door deze groene cijfers? En zet deze trend de komende jaren door?

Frank Janssen van het NBC: “Het klopt dat het volume van brood in 2019 weer licht steeg, voor het eerst sinds tien jaar. De consumptie  per hoofd van de bevolking groeide van 50,1 kilo in 2018 tot 50,6 kilo in 2019. Hoewel wij de cijfers over 2020 nog moeten krijgen, is het niet aannemelijk dat het volume dit jaar verder zal stijgen.

De reden is dat ruim twintig procent van het totale broodvolume afkomstig is van out-of-­home-aankopen, zeg maar de consumptie buitenshuis. Door het sluiten van de horeca, en het stilleggen van catering en andere out-of-homekanalen in het voor- én najaar zal de verkoop van (belegd) brood fors lager liggen. Hoe groot het verlies is, kunnen we nog niet zeggen, maar de verwachting is dat de verkoop dit jaar een stuk lager zal uitkomen. Daarentegen zien we een stijging in het volume van de inhome-aankopen (bakker, markt, supermarkt, warenhuis). Die weegt echter niet op tegen het enorme volumeverlies bij de out-of-homekanalen.

Het positieve nieuws is dat de vraag naar brood niet echt veranderd lijkt. Dit blijkt uit een recent uitgevoerd onderzoek naar kennis, houding en gedrag van consumenten, dat het NBC jaarlijks door diverse marktonderzoeksbureaus laat uitvoeren. Zodra de out-of-homekanalen hun klanten weer optimaal kunnen bedienen zal, zo is de verwachting, het broodvolume weer toenemen en de trend van 2019 zich voortzetten. De vraag is natuurlijk wanneer dit zal zijn. Daarop heeft niemand op dit moment een antwoord. Laten we dus hopen dat het snel is!”

Tips voor de komende tijd

  • Deel leuke recepten met klanten.
  • Overweeg de stap naar belegde broodjes.
  • Kijk naar online bestelmogelijkheden en/of mogelijkheden voor bezorgen.
  • Focus op de decembermaand en/of eindejaarsproducten.
Lees ook
Webinar Warenwetbesluit Meel en brood

Webinar Warenwetbesluit Meel en brood

Door het nieuwe Warenwetbesluit Meel en brood verandert er veel voor de bakker. Bijvoorbeeld de benamingen van brood, de receptuur van meergranenbrood of desem. Daarom organiseert het Nederlands Bakkerij Centrum in samenwerking met de Nationale Bakkerij Academie op 11 maart een webinar.

Hygiëne: Bijhouden is het halve werk

Hygiëne: Bijhouden is het halve werk

Hoe lekker, mooi, lokaal, biologisch of gezond uw producten ook zijn, slechte hygiëne kan alsnog roet in het eten gooien. Door vuile handen of een kruisbesmetting voldoen uw producten mogelijk niet meer aan de eisen voor voedselveiligheid. Pak hygiëne daarom bij de basis aan.

Spaaractie voor Bricks-speelgoedbakkerij

Spaaractie voor Bricks-speelgoedbakkerij

Royal Steensma, Debic en Bakeplus starten een spaaractie waarmee klanten van ambachtelijke bakkers sparen voor een speelgoedbakkerij die ze thuis zelf kunnen bouwen. Het doel van de actie is om meer traffic en extra omzet voor bakkers te genereren.

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...

Productiemedewerker/ Bakker 'Light' omgeving Nieuwegein

Productiemedewerker/ Bakker 'Light' omgeving Nieuwegein

Wat ga je doen?We zijn voor deze bakkerij in de omgeving van Nieuwegein op zoek naar een productiemedewerker/ bakker ‘light’. In deze fulltime functie...

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving in Amsterdam

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving in Amsterdam

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in Amsterdam-Noord zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Het betreft een fulltime functie...