Foto_SilviavanNieuwland-241x300 Regelmatig zit ik met starters om tafel. Huisstijl in de tas, marketingplan gemaakt en zelfs al nagedacht over de steeds belangrijker wordende werk-privébalans. Prima natuurlijk. Goed voorbereid zijn is het halve werk. Maar ben je écht geschikt als ondernemer?

Kun je tegen onzekerheid bijvoorbeeld? Klanten zijn grillig, de afname per dag wordt steeds moeilijker te voorspellen, goede medewerkers zijn bijna niet meer te vinden, en hoe meer personeel hoe meer zorgen. En dan de wetenschap dat er een bijzonder hoge relatie (meer dan 90% van de gevallen) is tussen het kunnen beheersen van de loonkosten en het rendement. Kun je hier goed mee omgaan? En is er voldoende besef dat je als ondernemer de beslissingen neemt? Die goed maar ook minder goed kunnen uitpakken. Je werkt vaak met een heel team, maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk. Dat kan ook eenzaam voelen, kun je daar tegen?

Want waarom is ondernemen toch zo leuk? Succesvolle ondernemers denken in kansen en zetten kansen daadwerkelijk om in rendement. Ze zijn in staat meerdere rollen tegelijk te vervullen. Van innovator tot boekhouder, van hoofd personeelszaken tot ICT-specialist. Maar wat mij het meeste opvalt: succesvolle ondernemers blijven altijd leren. Ze hebben een open houding en staan niet afwijzend tegenover nieuwe ontwikkelingen. Dat valt niet altijd mee. Steeds meer eisen aan vastlegging van gegevens, nieuwe privacywetgeving, de regelgeving rondom de wet verbetering Poortwachter, etikettering, allergenendeclaratie en ga zo maar door. Ondanks dat het af en toe tenenkrommend irritant en veel werk is, dealen goede ondernemers ermee.

Beslissingen nemen wordt steeds complexer. De wereld om ons heen verandert snel. Generatie Z is inmiddels vergroeid met hun mobiel, maar zij zijn wel de klanten van de toekomst. Een netwerkgeneratie waarbij er geen verschil meer is tussen de online en de offline wereld. Een wereld zonder internet is voor hen ondenkbaar. Hoe houd je hier rekening mee? Natuurlijk, adviseurs

kunnen marktonderzoeken uitvoeren, prognoses opstellen, je kunt als ondernemer een MBA-opleiding volgen, allerlei manieren om meer grip en inzicht te krijgen. Heel belangrijk. Maar één ding: schakel het ‘onderbuik’-gevoel niet uit! Een marktonderzoek kan uitwijzen dat iets op papier niet kan. Maar wanneer een ondernemer zijn intuïtie volgt, kan hij er misschien wel een succes van maken.

Succesvolle ondernemers leren van hun fouten. Hoe kan het een volgende keer beter? Ze maken geen verwijten en gaan niet bij de pakken neerzitten. Ze worden er een betere ondernemer van. Probeer niet alles alleen te doen. Deel verantwoordelijkheden, leidt medewerkers op, huur expertise in die je zelf niet bezit. Niemand kan alles (alleen). Het is geen zwakte, maar juist een kracht. Deel met en leer van collega’s, zij zijn geen concurrenten. Heb je bijvoorbeeld de nieuwe Jumbo Foodmarkt Leidsche Rijn al bezocht? Even bekroop mij het gevoel: wat is hiervan het effect op onze bakkerijsector? Kun je je als ambachtelijke (banket)bakker nog wel onderscheiden? Maar terug in de auto kwam het besef. Een succesvolle bakkerijondernemer ziet altijd kansen en zet deze om in rendement. De vent maakt immers de tent (m/v)!

Altijd op de hoogte blijven?