Tijdgebrek grootste zorg ondernemer

tijd

Te weinig tijd voor innovatie, te weinig tijd voor klanten, te weinig aandacht voor de strategie, het vinden van een balans tussen werk en privé en aandacht voor een gezonde leefstijl: het zijn de vijf dilemma’s die ondernemers de meeste kopzorgen bezorgen. Dit blijkt uit onderzoek van De Amersfoortse.

De Amersfoortse vroeg zo’n 1.000 ondernemers naar hun grootste ondernemersdilemma’s. Hieruit bleek dat de meeste ondernemers vooral met tijdgebrek kampen.

De top-5 dilemma’s

  1. Structureel tijd inplannen of ik ben te druk met de dagelijkse gang van zaken.
  2. Focus op bestaande of nieuwe klanten.
  3. Tijd vrij maken om te sporten of alleen als ik tijd over heb.
  4. Ik luister naar mijn lichaam als ik moe ben of ik ga door tot het werk af is.
  5. Lange termijn of ik leef met de dag.

Het tijdgebrek onder ondernemers uit zich op verschillende manieren. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan 15 procent of minder van zijn tijd te besteden aan innovatie. Voor slechts 40 procent is dit ook de tijd die ze aan innovatie willen besteden. Ondernemers willen ook meer tijd aan nieuwe klanten besteden.

Slechts een op de vijf ondernemers heeft een langetermijnstrategie voor de komende één tot drie jaar. Volgens een kwart van de ondernemers is de grootste uitdaging bij het opstellen van een langetermijnstrategie de drukte van de dag.

Levenstijl

Vier op de vijf ondervraagden geeft aan een gezonde levensstijl te hebben. De ondernemers vinden van zichzelf dat ze voldoende gezond eten en op regelmatige tijden, ze sporten voldoende om fit te zijn en ze luisteren naar eigen zeggen naar hun lichaam als ze moe zijn. En hoewel ondernemers aangeven dat ze het altijd druk hebben en gemiddeld 58 uur per week werken, is 9 van de 10 ondervraagden echter wel tevreden met de balans tussen werk en privé.

 
Lees ook
Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

‘Cool’ energie besparen

‘Cool’ energie besparen

Producten koelen verbruikt aardig wat energie. Zeker met de huidige energieprijzen loont het dus om te bekijken of je daarop kunt besparen. Zorg er echter wel voor dat je aan de warenwettelijke eisen blijft voldoen.

NBOV: spil in bakkerijbranche in turbulente tijden

NBOV: spil in bakkerijbranche in turbulente tijden

De NBOV is als klassieke ondernemersorganisatie opgericht om de gezamenlijke belangen van de ambachtelijke bakkerijbranche te behartigen. De organisatie is inmiddels meer dan dat: ze helpt ondernemers en de branche op vele vlakken en is de ‘linking pin’ tussen ondernemers en overheid. NBOV-directeur Marie-Hélène Zengerink en voorzitter Arend Kisteman...