Tijd voor actie!
Het is 15 juli rond de klok van zeven en we rijden langs Hagen in Duitsland. Het lijkt wel oorlog: in beide richtingen van de Autobahn rijden konvooien van wel twintig wagens met blauwe zwaailichten.
Het is de Wasserrettung, met bootjes achter elke wagen. In de diepte ligt het plaatsje en op dat moment beseffen we nog niet welk drama zich daar afspeelt. Pas later zien we de beelden van de overstromingen en horen we dat er nog 1.300 vermisten zijn.
Het noodweer laat haar sporen ook na in Limburg, België, Italië en Oostenrijk. Alsof we nog niet genoeg over ons heen gekregen hebben… Het zal je maar treffen! Ik las een uitspraak van een ondernemer: “Ik heb nog liever een jaar corona dan dit.” Moet je dat eens tot je laten doordringen.
Inmiddels zijn we een aantal dagen verder. De wonden worden gelikt, er wordt massaal gesteund en vooral puingeruimd en schoongemaakt. En weer ben ik positief verrast door de veerkracht en solidariteit van mensen: vrijwilligers die komen opruimen, de gulle bijdragen aan 777, de overheid die de coronasteun openzet voor de getroffenen, en verzekeraars die zich coulant opstellen. Het is lang niet genoeg, maar alle beetjes helpen.
Ecologische voetafdruk
Toch hoop ik dat al dit natuurgeweld ook tot wat positiefs zal leiden, namelijk het besef dat we wel degelijk in actie moeten komen om de klimaatverandering tegen te gaan, en dat we serieus in ons milieu gaan investeren. Dat niet alleen de politiek, maar ook wij, als ondernemers en burgers, onze verantwoordelijkheid pakken.
Hoe kun je als bakker maatschappelijk verantwoord ondernemen en je ecologische voetafdruk verminderen? Hoe kunnen we verspilling tegengaan? Hoe kunnen we de suiker- en zoutconsumptie reduceren? Gelukkig zie ik op dat gebied al veel goede initiatieven, waaruit de creativiteit van de sector wederom naar voren komt. Denk aan zonnepanelen, energiezuinigere machines, hergebruik van warmte en het Too Good To Go-platform.
Circulair ondernemen
Dat laatste is een goed voorbeeld van circulair ondernemen: een economisch systeem om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Dat onderwerp zou wat mij betreft bij elke ondernemer hoog op de agenda moeten staan. Zo wordt er bijvoorbeeld papier gemaakt van het bermgras van de N11.
Maar ook in de bakkerij zie je ontwikkelingen. Volgens het Voedingscentrum wordt in Nederland per persoon jaarlijks tussen de 106 en 147 kilo aan voedsel weggegooid, waarbij brood hoog op de verspillingslijst scoort. Wat als je daar iets mee kunt? De eerste resultaten van oud brood hergebruiken als ingrediënt voor nieuw brood zijn veelbelovend: goed voor het milieu en voor de kwaliteit. Of de initiatieven om te werken met gesloten en kortere ketens, waardoor er duurzamer gewerkt kan worden.
Subsidies
Het ontwikkelen van circulaire projecten vraagt om investeringen in tijd en middelen.
Met de huidige lage rente is leasing daarvoor een aantrekkelijke financieringsvorm.
Daarnaast zijn er diverse investeringssubsidies, zoals de Energie Investeringsaftrek, de MIA VAMIL- en de ISDE-subsidie, of innovatiesubsidies, gericht op het ontwerpen van circulaire producten en processen.
Vraag uw adviseur naar de mogelijkheden.
De auteur, Jacqueline Steehouwer, is accountant bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs voor bakkers te Hazerswoude, 071-3419000. Meer info: www.bouwer-officier.nl.