Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Sociale media blijven waardevol platform voor gratis klantcontact

Social media foto_Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Wereldwijd maken inmiddels 3,8 miljard mensen gebruik van sociale media. En door de uitbraak van corona besteden mensen meer tijd dan ooit tevoren op deze platforms. Hoe kun je hier als ambachtelijke bakker optimaal op inspelen?

Sociale media zijn in het verleden ontstaan om vakantiefoto’s met familie te delen, contacten te onderhouden met vrienden aan de andere kant van de wereld of verslag te doen van een mooie reis die je aan het maken was. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een belangrijk instrument voor kleine én grote bedrijven bij het werven van nieuwe klanten en het onderhouden van een relatie met bestaande klanten.

Als ambachtelijke bakker heb je meestal niet de middelen om iemand in te huren om je eigen socialemediastrategie te ontwikkelen en je kanalen bij te houden. Toch kun je juist ook als mkb-bedrijf heel goed en effectief gebruikmaken van sociale media als Twitter, Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn.

Gratis contact met de doelgroep

Het gebruik van sociale media biedt je de kans om gratis in contact te komen met je doelgroep: bestaande en potentiële klanten. Dit kan een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van je bedrijf. Door regelmatig leuke en interessante berichten te plaatsen met smakelijke foto’s of filmpjes, kun je consumenten voor je bedrijf interesseren en naar je winkel trekken. Zie het als een extra etalage, zowel van de bakkerij als van de winkel. Op sociale media kun je immers al je producten en acties laten zien, maar ook je proces delen en jezelf dus als vakman en kennisexpert profileren.

Een paar tips

  • Ontdek welke platforms bij jou én je doelgroep passen. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn. Doe wat bij je past en als je het doet, doe het dan uitmuntend.
  • Houd altijd in je achterhoofd dat het sociale media zijn. Dat betekent: niet alleen zenden, maar ook ontvangen en reageren op wat mensen tegen jou zeggen. Oók als dat soms negatief is. Blijf professioneel, maar zorg dat je in verbinding staat met je volgers.
  • Zorg voor een professionele uitstraling die past bij je huisstijl. Plaats een goede profielfoto, vermeld correcte contactgegevens en gebruik waar mogelijk de kleuren van je huisstijl.
  • Maak de inhoud van je berichten relevant en zorg dat je duidelijk herkenbaar bent als afzender. Zo raakt je doelgroep betrokken bij je bedrijf en vindt die het leuk om je berichten te lezen en te liken.
  • Meten is weten. Analyseer nu en dan de statistieken en probeer uit wat wel en niet werkt. Welke berichten worden goed gewaardeerd? Is het een afbeelding, bepaald woordgebruik of een call-to-action? Ontdek hoe jij kunt opvallen en actief aan klantrelaties kunt bouwen.
  • Schrijf niet elk bericht met het doel meer te verkopen. Bouw vooral een relatie op met je (potentiële) klanten door ze te vermaken en te verrijken, naar ze te luisteren en ze te helpen. Profileer jezelf als specialist en vakman!

Leuke weetjes en fraai beeld

Vind je het moeilijk om elke keer weer interessante content te verzinnen voor je sociale media? Heb je behoefte aan professioneel beeldmateriaal? Wil je leuke weetjes over brood en banket delen? Kijk dan eens op www.ambachtelijkebakkerij.nu: hier vind je een beeldbank waar je gratis materiaal kunt downloaden. Ook vind je allerhande feitjes over brood, banket en chocolade. De nieuwsbrief van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij biedt elke maand een vooruitblik op komende maand, zodat je een aantal leuke gegevens hebt om op in te spelen.

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij werkt bovendien samen met de gratis app Embrosa, waarop je nog veel meer interessante berichten en mooie beelden vindt en waar je in een handomdraai een planning voor je socialemediakanalen kunt klaarzetten.

Nieuwe wereld

Sandra Pluim_Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Dat de wereld in rap tempo verandert, wisten we al langer. Maar dat een pandemie als gevolg van COVID-19 de hele wereld zó snel op zijn kop kon zetten, was een geheel nieuwe ervaring.

Corona heeft veel verdriet, verlies en moeilijke situaties gebracht. Maar het heeft ons ook wakker geschud en op scherp gezet. Nú komt het erop aan: hoe gaan we verder? Wat nemen we mee? En wat laten we achter?

Een wereldwijde crisis dwingt je om ook naar je eigen bedrijf en situatie te kijken. Hoe speel jij in op veranderende omstandigheden die er altijd zullen zijn? Hoe doe jij een beroep op je creativiteit? Hoe zorg jij dat je je doelgroep optimaal blijft bereiken en bedienen?

Ook binnen de Stichting Ambachtelijke Bakkerij kijken we kritisch naar onszelf. Zijn we op de juiste manier bezig? Ondersteunen wij onze deelnemers op de best mogelijke manier? Heel eerlijk gezegd: ik denk dat het beter kan. Daarom werken wij hard aan een (nog) betere dienstverlening.

We plaatsen binnenkort een nieuwe homepage op onze website om bakkers beter te informeren en beter te helpen een oplossing voor hun probleem te vinden. Er wordt gewerkt aan nieuwe, bij de tijd passende oplossingen. Ook gaan we via LinkedIn content delen. Het is een platform dat er meer bij hoort dan ooit tevoren, zeker voor de zakelijke markt. Onze nieuwsbrieven krijgen de vorm van mailings, die één onderwerp behandelen en inspelen op kansen en uitdagingen rondom dat thema.

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij wil hét platform zijn dat ambachtelijke bakkers helpt bij communicatie op de winkelvloer – online en offline. Moeten we daarvoor alles zelf in huis hebben? Ik vind van niet. Doorverwijzen naar de juiste professionals en partijen wordt onderdeel van onze vernieuwde dienstverlening.

De wereld verandert – en wij veranderen mee. Jij ook?

Sandra Pluim,
projectmanager Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Stichting Ambachtelijke Bakkerij
tel. 088 - 66 693 33
info@ambachtelijke bakkerij.nu

Volg ons!

Wil je meer weten over de werkzaamheden van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de promotiekansen die je worden aangeboden, bijvoorbeeld via de app Embrosa? Volg ons dan op Facebook (bakkerijambacht) en Instagram (stichtingambachtelijkebakkerij) en kijk ook eens op www.ambachtelijkebakkerij.nu.

Lees ook
Familie Breimer opent derde vestiging in Sneek

Familie Breimer opent derde vestiging in Sneek

Breimer’s Bakkerij heeft op 1 mei haar derde vestiging geopend in het centrum van Sneek. Het gaat om een zeer ruime winkel van 500 vierkante meter met een grote lunchroom én een ijssalon. In het nieuwe filiaal, dat een nautische, industriële uitstraling heeft gekregen, zijn allerlei bijzondere details te vinden. Zoals een getekend kunstwerk van De Oosterpoort,...

Finale taartenwedstrijd 'Nollen 100 jaar, bakken maar!'

Finale taartenwedstrijd 'Nollen 100 jaar, bakken maar!'

Afgelopen zaterdag 16 oktober vond bij Bakkerij Nollen de finale van de taartenwedstrijd Nollen 100 jaar, bakken maar! plaats. Heidi Nicedem won de wedstrijd en haar rijke variant op de carrotcake met banaan en ananas wordt de jubileumtaart van Bakkerij Nollen.

Andere eigenaar voor Bakkerij Bienefelt

Andere eigenaar voor Bakkerij Bienefelt

Na bijna 125 jaar stopt Bakkerij Bienefelt in Middelharnis. Op Facebook maken John en Anita Bienefelt bekend dat zij de bakkerij en lunchroom overdragen aan Bakker de Visser.