Stichting Ambachtelijke Bakkerij laat bakkers zelf kiezen

Bakwerk feestdagen_stichting ambachtelijke bakkerij

Dit najaar publiceert de Stichting Ambachtelijke Bakkerij geen decemberspecial van het magazine Bakwerk, maar laat zij de bakker zijn eigen tijdschrift samenstellen. Dat kan aan de hand van een catalogus met artikelen, gecombineerd met eigen inbreng, zoals een voorwoord, logo’s, bestellijsten of aanbiedingen. Zo krijgt iedere bakker zijn eigen unieke magazine. Het ultieme maatwerk!

Ruim twintig edities en zes decemberspecials heeft de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) inmiddels van het consumentenmagazine Bakwerk gemaakt. Een magazine dat vol staat met leuke, lekkere, handige, nuttige en leerzame artikelen over producten en werkwijzen in een ambachtelijke bakkerij. “Bakwerk is gemaakt om de ambachtelijke bakker een concreet middel in handen te geven waarmee hij zijn kennis en kunde op aantrekkelijke wijze kan delen met zijn klanten”, aldus Sandra Pluim, coördinator van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij. “De redactie van Bakwerk zorgt ervoor dat de bakker in elk artikel als vakman en kennisspecialist wordt gepresenteerd. Het kan gaan om recepten of tips voor een aangeklede kersttafel, maar ook om artikelen over trends, zoals vegan of suikervrij. Of om achtergrond­informatie over bijvoorbeeld desem, volkoren of chocolade.”

Vanaf de eerste editie in 2014 kunnen bakkers een gewenst aantal exemplaren van Bakwerk bestellen om in de winkel uit te delen aan klanten. “En hoewel vrijwel iedereen Bakwerk geweldig vindt als het gaat om vorm en inhoud, gebeurt dat toch te weinig”, aldus Sandra. “Vaak was het commentaar dat niet alle artikelen op hen van toepassing waren, bijvoorbeeld toen we een tijdje een categorie met streekproducten presenteerden. Daarom hebben we na een paar jaar de optie aangeboden om artikelen uit het magazine ook los en online te delen. Elk artikel uit Bakwerk kan tegenwoordig opgemaakt en wel via de website
www.ambachtelijkebakkerij.nu worden gedownload en via de eigen kanalen of sociale media worden gedeeld. Daarvan maken bakkers regelmatig gebruik. Maar we hebben gezocht naar manieren om Bakwerk nog meer eigen te maken voor iedere individuele bakker.”

Magazine op maat

Die manier denkt de stichting nu gevonden te hebben. Begin oktober krijgt iedere aangesloten bakker namens de SAB een catalogus in de bus. Daarin staat een overzicht van mogelijkheden die je als bakker namens de stichting in een geheel eigen, op maat gemaakt magazine kunt laten plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit recepten met chocolade, een artikel over de achtergrond van het sinterklaasfeest, of een artikel over het maken van een kerststol. Daarnaast kun je zelf beslissen wat je nog meer in je eigen tijdschrift wilt opnemen. Denk aan een productpagina met je eigen decemberassortiment, een bestellijst voor jouw kerstproducten, een zelfgeschreven voorwoord, of specifieke acties. Je kunt bovendien zelf bepalen hoeveel pagina’s het magazine telt, op welk papier je het wilt laten drukken en welke aanbiedingen je erin wilt meenemen.

“De nieuwe versie van Bakwerk wordt zo een combinatie tussen een folder van een individuele bakker en onze artikelen”, legt Sandra uit. “Het is een mix tussen bestaande content en de eigen wensen, verhalen, aanbiedingen of bestellijsten van een bakker. Je kunt kiezen of je een magazine helemaal rondom Sinterklaas maakt, het blad volledig aan kerst wijdt of juist voor de decembermaand in het algemeen gaat. Je stelt het blad volledig zelf samen.”

Het magazine wordt gemaakt in samenwerking met een bureau dat direct snel kan schakelen met de bakkers. “De bakker kan vervolgens zelf kiezen of hij het magazine als PDF wil ontvangen, zodat hij het naar zijn eigen drukker kan sturen, of ons de opdracht geven om het drukwerk te verzorgen”, aldus Sandra. “Natuurlijk gebruikt de vormgever de eigen logo’s van de bakker en is er gelegenheid voor overleg om de wensen goed af te stemmen. Voor Embrosa-gebruikers kunnen we de inhoud van het eigen magazine bovendien klaarzetten voor de socialemediakanalen van de bakker. Eigener kan Bakwerk haast niet worden!”

Best gelezen

Sandra is enthousiast over de nieuwe vorm waarin Bakwerk nu wordt gegoten. “Alles wat wij doen, doen we voor de bakker. Dus als blijkt dat iets niet goed genoeg werkt, zoeken we uit hoe het wel kan aanslaan. Het is een kwestie van voortschrijdend inzicht. De content is goed, het magazine ziet er fraai uit, de onderwerpen spreken aan; nu is het alleen nog een kwestie van het heel persoonlijk maken.”

De coördinator van de stichting hoopt dat veel bakkers er voor de komende feestdagen gebruik van gaan maken. “De tijdschriften van supermarkten vol lekkere hapjes, heerlijke recepten en advertenties van toepasselijke producten worden rondom de feestdagen verslonden. Het zijn de best gelezen foodmagazines van Nederland. Ik weet zeker dat klanten graag een soortgelijk magazine van hun bakker ontvangen.”

Uniek en ludiek

Overigens geldt het aanbod om een geheel eigen magazine samen te stellen niet alleen voor de komende decemberperiode. Een bakker kan er ook voor kiezen op andere momenten in het jaar, iedere maand of elk kwartaal een eigen magazine samen te stellen. Houd de website van de SAB in de gaten voor een actueel aanbod aan artikelen. En natuurlijk blijft het mogelijk om daar eerdere versies van Bakwerk te bestellen, de posterwizard te gebruiken of losse foto’s en artikelen te downloaden. “Maak gebruik van wat er is en zorg dat je goed bent voorbereid op de feestdagen”, tipt Sandra. “Een magazine op maat is uniek en ludiek. Ik zou het wel weten!”

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Stichting Ambachtelijke Bakkerij
Tel. 088 - 66 693 33
info@ambachtelijkebakkerij.nu

Lees ook
Andere eigenaar voor Bakkerij Bienefelt

Andere eigenaar voor Bakkerij Bienefelt

Na bijna 125 jaar stopt Bakkerij Bienefelt in Middelharnis. Op Facebook maken John en Anita Bienefelt bekend dat zij de bakkerij en lunchroom overdragen aan Bakker de Visser.

Ontslag wegens schending hygiëneregels niet geldig

Ontslag wegens schending hygiëneregels niet geldig

Een werknemer van een Indonesisch restaurant is op staande voet ontslagen omdat hij door de werkgever verantwoordelijk wordt gehouden voor door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (‘NVWA’) geconstateerde overtredingen op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid. De rechter is het daar niet mee eens.

De menselijke maat terug!

De menselijke maat terug!

In ons dagelijks werk zien we ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector op vele fronten worstelen met regeldruk. Regelmatig wordt onze hulp ingeroepen om mee te kijken, te denken of te zoeken naar een oplossing.