foto-Jacqueline-Steehouwer-200x300 Heeft u ook goede herinneringen aan Star Wars? Zelfs degenen onder u die in de jaren zeventig nog niet bestonden, kennen ongetwijfeld dit fenomeen dat menigeen aan de buis gekluisterd hield. Het was spannend en science fiction, een wereld die we alleen maar kenden in onze fantasie. En wellicht juist daarom intrigerend en succesvol.

We zijn inmiddels bijna veertig jaar verder en als je terugkijkt op die veertig jaar kom je tot de conclusie dat veel van de beelden die we toen als fictie kregen voorgeschoteld inmiddels realiteit zijn geworden. Maar wat betekent dit eigenlijk voor de maatschappij van nu? Wat betekent dit voor u als bakker?

Stelt u zich eens voor hoe een bakkerij eruitziet over nog eens veertig jaar. Hebben we dan nog ovens om te bakken, of komt ons brood uit een printer? Op de bakkerij of doen we dat gewoon zelf vanuit huis? Worden we straks geholpen door een allercharmantste robot in plaats van onze winkeldames en -heren? Hebben we dan een onderhuidse chip geïmplanteerd die ons aangeeft of en welk brood goed voor ons is, volkoren of juist niet, met voorgeschreven zout- en suikergehalte? Een chip die rechtstreeks in verbinding staat met leveranciers en zorgt dat ons brood geleverd wordt als we dat nodig hebben (met een duur woord noemen we dat blockchain)?

Fictie of realiteit? Ik durf het niet te zeggen. Maar wat ik wel weet is dat de ontwikkelingen in nieuwe technologieën zo ontzettend snel gaan dat het zeker geen veertig jaar duurt voor we zover zijn. We leven in een maatschappij waar nu al alles steeds sneller, makkelijker en goedkoper moet. Elke bakker ziet de ontwikkeling van de servicesupers en sommige verliezen daaraan klanten, niet alleen consumenten maar ook derdekanaalklanten. Weer anderen weten juist van deze servicesupers in de nabijheid te profiteren. We zien het aan onze statistieken. Toch worstelt menig bakker met de vraag hoe hier mee om te gaan: het biedt uitdagingen en kansen, dat is zeker, maar hoe benut je die optimaal? Dat u met deze vraag niet de enige bent bleek wel uit het jaarcongres Kwaliteit waar ik afgelopen week aanwezig was. Een zeer inspirerend congres waar we meegenomen zijn in alle ontwikkelingen die op ons afkomen en wat de consequentie daarvan zal zijn op ons huidig ondernemen. Een antwoord is mij daar ook duidelijk geworden en het sleutelwoord daarin is innovatie: het heeft geen zin om u te verstoppen achter de traditionele werkwijze maar het loont om de ontwikkelingen te omarmen en zelf actief op zoek te gaan naar vernieuwing.

Analyseer uw huidige assortiment en zoek uit op welke producten u waarde creëert voor uw klant en waar (inmiddels) niet (meer). Durf daarin te schrappen en ga op zoek naar de kansen die er zijn. Vergeet ook zeker niet om uw huidige kostprijzen en grondstoffen weer eens kritisch onder de loep te nemen want onze ervaring is dat ook daar vaak verrassende zaken uitkomen! En last but not least: maak binnen uw administratieve proces gebruik van de digitale mogelijkheden zodat u meer tijd overhoudt om uw creativiteit de ruimte te geven en uw eigen Star Wars film te regisseren.

Bent u al klaar voor de wereld van morgen?

 

Bouwer en Officer_logo De auteur, Jacqueline Steehouwer, is accountant bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs voor bakkers te Hazerswoude, 071-3419000. Meer info: www.bouwer-officier.nl.

 

Altijd op de hoogte blijven?