Sinterklaascampagne Bakeplus goed ontvangen

22 februari 2022 Linda van ’t Land

“Je geeft een klein beetje, je krijgt heel veel terug.”  Zo vond een van de deelnemende bakkers. “Een aantrekkelijke, ludieke en vooral toegankelijke actie voor iedere bakker”, noemde Bakeplus de Sinterklaas­campagne van 2021, die de leverancier met vijf partners uit de branche organiseerde. 

Beeld: Bakeplus

Marcel Leferink, chef banketbakkerij van Bakkerij Boenders in Eibergen, waardeert deze jaarlijkse actie speciaal voor de ambachtelijke bakker zeer. “Ik vind het fijn om te merken dat Bakeplus en partners de ambachtelijke bakker blijven steunen. Kennelijk hebben zij ons ook nodig.”
De Sinterklaascampagne van 2021 draaide om een variatie op de adventskalender: kinderen telden samen met Bakpiet niet af tot de kerstdagen, maar konden juist tussen de intocht van Sinterklaas en pakjesavond dagelijks een vakje in de kalender openmaken.

Meedenken

“Een heel leuk idee”, vindt Leferink, die bij de opstart van de campagne mocht meedenken over de concrete uitvoering ervan. “Omdat we zelf nog kleine kinderen hebben die in Sinterklaas geloven, keken wij er wellicht toch weer wat anders tegenaan. Het was leuk om onze mening te geven over het concept. Ik heb vooral gekeken of echt iedere bakker er iets aan kon hebben. Veel acties blijken regio- of plaatsgebonden: zelfs wij merken al dat klanten er in onze ene winkel enthousiaster over zijn dan in de andere.”
Achter elk van de vakjes in de kalender gingen leerzame weetjes, doe-opdrachten, spelletjes en filmpjes schuil. Daarmee spoorden de kinderen ingrediënten op van het verdwenen kruidnotenrecept. De filmpjes stonden op YouTube-kanaal ‘Uw bakker, hofleverancier van de Sint’ en waren te bekijken via een QR-code. Deelnemende bakkers konden ze ook delen op hun eigen sociale media.
De filmpjes zijn gemaakt bij Echte Bakker Van der Steen in Made: dit jaar voor de derde keer uitgeroepen tot de beste Echte Bakker van Nederland. “Ze kwamen filmen op vrijdag­middag”, vertelt Barry van der Steen. “Zo had Bakpiet de bakkerij voor zichzelf en kon hij helemaal zijn gang gaan.”

Cadeautjes

Bakeplus_Sint campagne

In drie van de vakjes van de kalender zat de opdracht om bij de bakker een cadeautje op te halen. “De ene keer was dat een stickervel, de volgende keer een bakkersmuts met een pietje erop”, vertelt Stephanie van der Steen. Helaas bleven er diverse cadeautjes liggen: er zijn aanzienlijk meer kalenders uitgedeeld dan er cadeautjes zijn opgehaald. “Maar die hebben een mooie bestemming gekregen.”
Leferink zag juist wat nieuwe gezichten in zijn winkels bij het ophalen van de attenties. “De kalender werd dikwijls aan opa’s en oma’s meegegeven voor hun kleinkinderen. De ouders van die kleinkinderen kwamen misschien niet meer zo vaak bij ons in de winkel, maar kwamen nu dan toch even dat cadeautje met hun kinderen ophalen. Dan nemen ze in de praktijk wel vaak iets extra’s mee: een brood, een paar gebakjes of een chocoladeletter.”

Lekkernij

Een van de cadeautjes was een lekkernij van de bakker. Bij Bakkerij Boenders kregen de kinderen een zakje pepernoten cadeau. Het Suikertuintje van de Betuwe uit Maurik gaf ze onder andere een zakje strooigoed uit eigen bakkerij. “Het is leuk om op die manier iets van jezelf en je producten te kunnen laten zien en proeven”, vindt eigenaresse Therése Knuivers. “Overigens vond ik dat sowieso mooie bijvangst van deze campagne: hij is helemaal gericht op kinderen, maar die doelgroep is zodanig jong dat ook hun ouders bij je in de winkel komen. Zij zien daar wat je te bieden hebt en komen op ideeën. Wij hadden bijvoorbeeld gereedschap van chocolade in de winkel liggen, zoals een hamer en een zaag. Toevallig speelden die ook een rol in het Sinterklaasjournaal. Dat zorgde direct voor bijverkoop.”

Knuivers vond de Sinterklaascampagne een succes. “Wij zeggen altijd: geen betere reclame dan dat mensen over je praten. En dat was nu zeker het geval. Vanaf het moment dat wij de aftelkalender gingen uitdelen, hadden kinderen het er met elkaar over.

Dat horen hun ouders ook. We kregen mooie verhalen in de winkel van hen. Sommige kinderen bleken ’s ochtends nauwelijks te kunnen wachten om het volgende vakje te openen. Zo ben je als ambachtelijke bakker toch elke dag even onder de aandacht bij je klanten.”

Leferink kan niet goed zeggen of er meer omzet door de Sinterklaascampagne is behaald. “December is voor de ambachtelijke bakker altijd een goede maand. Met deze campagne boden we vooral een extra aardigheidje voor de kinderen. Ik heb dat als heel positief ervaren. Wel heb ik de organisatie aangeraden om bij de volgende editie een paar producten aan de campagne toe te voegen die je echt alleen bij de ambachtelijke bakker vindt. Zo kunnen wij ons blijven onder­scheiden.”

Over de campagne

Al zestien jaar organiseert Bakeplus rondom de Sinterklaasperiode een marketingcampagne om extra of nieuwe bezoekers naar de ambachtelijke bakker te trekken. Het bedrijf werkt hiervoor samen met andere leveranciers uit de sector. In 2021 waren dat: Barry Callebaut, CSM Ingredients, Dossche Mills, Debic en Koekjesbakkerij Veldt.

Enquête

Aan de campagne in 2021 deden ruim 100 bakkers mee; zij gaven de volgende feedback.

  • De aftelkalender scoorde bij 60 ­procent een 8 of hoger.
  • De uitlegtips aan verkoopmedewerkers scoorden bij 82 procent een 8 of hoger.
  • Het bakkersmutsje scoorde als item bij 76 procent een 8 of hoger.
  • Het verhaal van Bakpiet en het ­verdwenen kruidnotenrecept scoorde bij 82 procent een 8 of hoger.
  • De hele campagne scoorde bij 72 ­procent een 7 of hoger.
  • Totaal afgezette aftelkalenders: 15.000.
  • De actie was in vier weken uitverkocht.

Altijd op de hoogte blijven?