Redactioneel | Kunst afkijken

17 mei 2022 Michelle de Koning

Mijn collega, de redactiecoördinator van Vleesmagazine, schreef onlangs in zijn voorwoord dat hij na elke editie die hij maakt het hele land door gaat om de winkels waarover onze freelancers schrijven te bezoeken. En ik heb precies hetzelfde. Nou ontbreekt het me soms aan tijd – want met titels over ijs, vis, vlees en bakkers komen er nogal wat mooie bedrijfsreportages en bijzondere ondernemersverhalen op mijn pad – maar zodra ik naar een andere stad ga of een ander deel van Nederland bezoek, probeer ik gelijk een van de bedrijven op mijn lijstje te bezoeken.

Zo haalde ik op Koningsdag 2021 natuurlijk een ijsje bij de IJssalon van het Jaar (IJsie Prima in Callantsoog) toen ik terugkwam van een paar dagen Texel. Eind vorig jaar ging ik met mijn moeder langs bij Patisserie Nijtmans in Amersfoort. Door de prachtige foto’s van Oscar van der Wijk en het boeiende artikel van Linda van ‘t Land wilde ik deze zaak namelijk heel graag in het echt zien (lees het op de website van Bakkers in bedrijf nog eens na, als je zoekt op Nijtmans vind je het zo terug). En toen Landwaart Culinair in 2017 veel prijzen pakte tijdens de BakkersVakwedstrijden, ging ik de maand daarna uiteraard even kijken in Maartensdijk.

Want als er één ding is waar je van leert, dan is het van andere ondernemers. Natuurlijk passen hun voorbeelden en ervaringen niet een-op-een op jouw situatie, maar al hun ervaringen helpen je wel op weg. Zo vertellen Ronny en Esther van der Horst van Bakker Piet in deze editie (pagina 12 en verder) over de keuzes die ze maakten qua inrichting van hun nieuwe bedrijfspand, winkel en bakkerij. Op welke manier richt je je processen in? Welke zaken komen daarbij kijken? Door hierover te praten helpen zij andere ondernemers weer op weg.

Kortom, over de schutting kijken helpt je verder. Velen van jullie doen het al, maar ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: als je in een andere stad bent – in binnen- of buitenland – bekijk dan altijd de lokale verswinkels. Niet alleen de bakker, maar stap ook binnen bij de ijssalon, de slager, de visspecialist, de kaashandel en de groenteboer. Hoe hebben ze de zaak ingericht, hoe word je begroet, wat doen ze met specialiteiten, hoe proberen ze je te interesseren tot een impulsaankoop? Wees je eigen mysteryshopper en kijk de kunst af. Dan doen anderen dat binnenkort ook bij jou. 

__

Michelle de Koning
Hoofdredacteur Food
michelledekoning@aleapublishers.nl

Altijd op de hoogte blijven?