Redactioneel | Banketbakkersroom

19 april 2022 Michelle de Koning

De consument vraagt er niet om. De consument wil het zo. De consument gaat niet meer betalen. Ik hoor het in alle toonaarden in alle foodbranches waar we vakbladen voor maken. En ik denk altijd gelijk: is dat zo? In mijn vakgebied gaat het overigens net zo. ‘Op zo’n blad zitten lezers echt niet te wachten’, kreeg de bedenkster van een nieuw vrouwenblad keer op keer te horen. Maar zij dacht: dat weet de lezer nog helemaal niet, want die weet niet wat ik ga maken. En ik weet zeker dat ik iets maak waar vrouwen van 20 tot 60 wél op zitten te wachten. Zie hier de geschiedenis van Linda magazine. Een blad dat voor het eerst verscheen in de tijd dat bladen ten dode werden opgeschreven.

Als je zelf ergens in gelooft, moet je ervoor gaan. Zo zet je dingen in beweging. En als je wacht tot de hele keten meegaat, kom je nergens. De lezer, de klant, de consument, jij kunt ze iets bijbrengen, iets voorschotelen waarvan jij weet dat ze erop zitten te wachten. Niet omdat ze dat zelf zeggen, onderzoeken het uitwijzen of trendwatchers het vertellen, maar omdat jij vindt dat het goed is.

Ik zag een uitzending van de Keuringsdienst Van Waarde. Een testpanel van consumenten proefde vier soorten banketbakkersroom, drie uit een pakje uit de supermarkt en één zelfgemaakte door Rudolph van Veen. En wat me het meest trof was het moment nadat Rudolph hoorde dat hij gedeeld derde was geworden. Hij vond het jammer, maar ging niks veranderen aan zijn manier van gele room maken. Omdat dat nou eenmaal de lekkerste room oplevert. Consumenten zijn gewend geraakt aan een zoetere, vettere smaak die niet nodig is om lekker gebak te maken. Cees Holtkamp zat ook in deze aflevering en was dezelfde mening toegedaan.

Dus put ik vertrouwen uit de opmerking van Mirjam Kortekaas, directeur van het NBC (tijdens de middag over Granen) over zoutreductie: “Als we jaren geleden gelijk naar het huidige zoutniveau waren gegaan, had niemand brood meer lekker gevonden. Maar doordat we het geleidelijk hebben gedaan, is dat niet gebeurd.” Zo is de consument langzaam gewend geraakt aan iets waarvan hij niet wist dat het kon of dat hij het wilde. Net als Nederlands graan. En echte banketbakkersroom.

__

Michelle de Koning
Hoofdredacteur Food
michelledekoning@aleapublishers.nl

Altijd op de hoogte blijven?