Rabobank: 'kansen in gezonde voeding'

14 december 2016

Technologie gaat de Nederlandse consument de komende jaren helpen om gezonder te eten. Enerzijds door de kennis over gezonde voeding te verhogen via allerlei e-health-tools, zoals voeding-trackers en scanners. Anderzijds door de voeding te verrijken met extra nutriënten voor specifieke doelgroepen.

Kansen gezonde voeding

Dit staat in de Rabobank Thema Update: Gezonde voeding; hard op weg naar eten op maat. "In gezonde voeding liggen voor de voedingsindustrie de komende jaren grote kansen. Bijna de helft van de Nederlanders geeft aan meer te willen betalen voor voeding die hen aantoonbaar gezonder maakt of houdt. Daar kan pas van geprofiteerd worden als het voor de consument én de maatschappij duidelijk is welke meerwaarde personalised food biedt. Technologie zal daarbij een belangrijke rol spelen",  zegt Sebastiaan Schreijen, senior Food en Agri analist bij de Rabobank. "De reguliere voedingsindustrie zal op haar qui-vive moeten zijn om deze boot niet te missen. Er staan producenten drie belangrijke uitdagingen te wachten: transparantie, track record en distributie."

Opbouwen track record

Producenten kunnen consumenten in eerste instantie helpen met een duidelijkere informatieverschaffing op het etiket. Maar om ook op de lange termijn relevant te blijven voor de consument, doet de producent er goed aan om nu al na te denken over het opbouwen van een track record omtrent de gezondheidswaarde van zijn producten en over de mogelijke consequenties van verdere doelgroepfragmentatie voor zijn route-to-market.

Altijd op de hoogte blijven?