Professionele communicatiemiddelen in persoonlijk jasje

magazine-bakwerk#13_LR

De ambachtelijke bakker profileren als smaakheld en als kennisspecialist: dat is het doel van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB). Om dat te bereiken faciliteert de stichting tal van communicatiemiddelen, waarmee de consument zowel online als offline kan worden benaderd.

SAB_magazine-bakwerk9-300x227 Wat is desem precies? Hoe kan ik mijn koekjes of chocolade het beste bewaren? En waarom is volkoren het meest gezond? Allemaal vragen waarop de consument tegenwoordig graag een duidelijk antwoord wil. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij heeft daarom 3-minuten-infoboekjes ontwikkeld: handzame flyers in zakformaat, waarin op slechts vier kleine pagina’s kennis over een actueel onderwerp wordt gedeeld. Ontwikkeld door kennisexperts, geschreven in begrijpelijke taal. “De 3-minuten-infoboekjes over bijvoorbeeld haver, suiker, quinoa, spelt of tarwe zijn een leuk cadeautje voor de leergierige klant”, vindt Sandra Pluim, coördinator van de SAB. “Ze zijn te bestellen op onze website en kunnen voor iedere bakker gepersonaliseerd worden. Dat betekent dat een bakker er zijn eigen logo en contactgegevens op kan laten drukken, zodat hij zelf de afzender van de informatie is. En heeft de betreffende bakker al goede contacten met een drukker? Dan kan hij het drukbestand kosteloos ontvangen en het boekje zelf laten drukken. Overigens zijn alle 3-minuten-infoboekjes voor leden van de SAB gratis te downloaden op onze site voor online gebruik.”

Teehan+Lax Gepersonaliseerd drukwerk

Het personaliseren van door de SAB gerealiseerde communicatiemiddelen geldt ook voor het kleurrijke magazine Bakwerk, dat viermaal per jaar verschijnt. “Bakkers die het leuk vinden om Bakwerk uit te delen onder hun klanten, kunnen iedere editie met hun eigen contactgegevens laten drukken. Bovendien bestaat de mogelijkheid om het voorwoord van onze ambassadeur Leontien van Moorsel door een voorwoord van de bakker zelf te laten vervangen. Zo heb je echt je eigen magazine: een professioneel vormgegeven blad, vol leuke weetjes en lezenswaardige artikelen over actuele onderwerpen.”

Alle artikelen uit Bakwerk kunnen bovendien als afzonderlijke artikelen worden gedownload op de site. Leden van de SAB kunnen de verhalen op die manier gemakkelijk en gratis online delen via hun eigen website, social media of een TV-scherm in de winkel. “Zo heeft de bakker praktische en interessante, mooi vormgegeven informatie over actuele thema’s altijd binnen handbereik”, aldus Pluim.

Transparant

SAB-Mac_LR-300x182 Op de website www.ambachtelijkebakkerij.nu zijn uiteraard niet alleen teksten te vinden. Er is een grote beeldbank ingericht, waar leden van de SAB kosteloos professionele foto’s kunnen downloaden, die rechtenvrij te gebruiken zijn voor website, drukwerk of social media. Bovendien zijn er diverse filmpjes te vinden, die via een druk op de knop eenvoudig zijn te delen met eigen klanten. “In deze filmpjes tonen we bijvoorbeeld het bereidingsproces van chocoladeletters, speculaas of roomboter amandelstaven. Consumenten vinden dit geweldig om te zien! En de bakker heeft hiermee een informatief, transparant verhaal.”

Ook de ‘Wist u dat…’-jes op de website zijn populair. “In korte, consumentgerichte zinnen geven we informatie over allerlei onderwerpen en producten uit de bakkerijbranche”, vertelt Pluim. “Wist u dat licht de kwaliteit van chocolade negatief beïnvloedt? Dat de brioche oorspronkelijk uit Frankrijk komt? Dat er zomer- en wintertarwe bestaat? Voor wie even niet weet wat hij deze week op Facebook moet posten, zijn onze ‘weetjes’ ideaal. De items zijn kort maar krachtig en heel informatief. Hiermee toont de ambachtelijke bakker zich een echte kennisexpert.”

     
Lees ook
Stichting Ambachtelijke Bakkerij laat bakkers zelf kiezen

Stichting Ambachtelijke Bakkerij laat bakkers zelf kiezen

Dit najaar publiceert de Stichting Ambachtelijke Bakkerij geen decemberspecial van het magazine Bakwerk, maar laat zij de bakker zijn eigen tijdschrift samenstellen. Dat kan aan de hand van een catalogus met artikelen, gecombineerd met eigen inbreng, zoals een voorwoord, logo’s, bestellijsten of aanbiedingen. Zo krijgt iedere bakker zijn eigen unieke...

Gratis app Bakkersbrein ingrijpend vernieuwd

Gratis app Bakkersbrein ingrijpend vernieuwd

De app Bakkersbrein, een initiatief van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie, is volledig vernieuwd. Het leereffect is vergroot, waardoor deelnemers met de online quiz hun kennis eenvoudig kunnen uitbreiden.

Die eerste indruk

Die eerste indruk

Ik wens je veel medewerkers! Een wens die een negatieve klank en betekenis heeft, maar die momenteel toch best relevant is. Horeca­zaken zitten na maandenlange sluiting meer dan ooit te springen om goede medewerkers en ook ambachtelijke bakkers zijn naarstig op zoek naar collega’s.