Professioneel online met Stichting Ambachtelijke Bakkerij

SAB_Computerscherm

Je eigen, unieke verhaal vertellen: daar draait het tegenwoordig allemaal om. In woord en in beeld, zowel online als offline. Vertellen waarvoor je staat, laten zien hoe je dat doet, transparant zijn over ingrediënten en processen. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) helpt u hierbij. Via de website www.ambachtelijkebakkerij.nu zijn woorden én (bewegende) beelden voor handen. Dus: voor het voetlicht ermee!

Door Stichting Ambachtelijke Bakkerij

SAB_Computerscherm-300x182 Stel, u heeft zich voorgenomen minimaal eens per week iets op Facebook of Twitter te posten namens uw bedrijf. Dat leek een eenvoudige opgave, toen u de accounts aanmaakte in de periode dat iedereen riep dat je ‘echt op social media moest’. In uw bakkerij ontstaan immers iedere dag de mooiste producten onder de handen van uw vakmensen. Daar komen de lekkerste dingen uit de oven. En over de belevenissen in uw winkel is altijd meer dan voldoende te vertellen. Hoe komt het dan dat er regelmatig een week voorbij gaat waarin u niets online heeft gezet? Dat het niet meevalt om uw website actueel te houden of interessante verhalen op het scherm in de winkel te projecteren?

Troost u: u bent niet de enige. Er is niet altijd rust en ruimte om een geschikt, lezenswaardig bericht voor uw volgers te maken. Daarbij bent u wellicht helemaal geen schrijver en/of fotograaf. De website van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij biedt uitkomst.

Woorden

Op www.ambachtelijkebakkerij.nu vindt u allerlei nieuwtjes, die speciaal voor uw klanten zijn geschreven. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij wil u namelijk helpen om uzelf als vakman en kennisspecialist te profileren richting de consument. Een groot deel van de teksten is geschreven namens de ambachtelijke bakker, voor de consument. Kijkt u bijvoorbeeld eens onder het kopje ‘Product & Proces’. Hier staan allerlei artikelen om te delen: over graansoorten als spelt, rogge en haver, over voedingsstoffen als koolhydraten en gluten of over de eigenschappen van brood.

‘Online uitingen kunnen klanten verleiden bij u te komen kopen, óók als zij dat nog niet eerder hebben gedaan’

Onderaan ieder artikel staat duidelijk uitgelegd hoe u dit verhaal op uw eigen sociale media of website kunt delen. U hoeft het namelijk niet namens de SAB te delen: het wordt uw eigen content en uw eigen verhaal. U downloadt de tekst en plaatst deze via een paar eenvoudige handelingen op uw eigen website, deelt het via uw eigen social media-kanalen, reikt het uit als print of toont het op het narrowcasting systeem in uw winkel. De rubriek ‘Wist u dat?’, eveneens vindbaar onder ‘Product & Proces’, levert een bijna onuitputtelijke voorraad weetjes over brood, banket en chocolade die bovendien een aantal malen per jaar wordt aangevuld. Allemaal korte tekstjes, ideaal voor een medium als Facebook. U vindt er allerhande weetjes die passen bij seizoenen, feestdagen, trends, producten en processen. Zo heeft u altijd wel iets leuks te melden!

Heeft u tips of ideeën voor de Stichting Ambachtelijke Bakkerij?

Laat het ons weten! Wij horen heel graag van u welke onderwerpen u belangrijk vindt en waarmee wij u als ambachtelijke ondernemer kunnen ondersteunen. Kijk op www.ambachtelijkebakkerij.nu voor meer informatie.

SAB_telefoon-152x300 Beelden

Omdat een beeld soms meer zegt dan duizend woorden, blijven we ook op dat gebied niet achter. Onder het kopje ‘Bestellen & Downloaden’ op de website vindt u onze beeldbank, waarin heel

veel foto’s zijn opgenomen die u gratis en eenvoudig voor uw eigen doeleinden kunt downloaden. Ook vindt u onder deze kop diverse filmpjes, bijvoorbeeld over het maken van oliebollen, speculaas, chocoladeletters en tulbanden. Allemaal kosteloos te delen.

Professioneel online

U bent trots op uw bedrijf, uw vakmanschap en uw producten. En terecht! Des te belangrijker is het om deze op professionele wijze voor het voetlicht te brengen. Via vakkundig en klantvriendelijk

personeel in de winkel, maar ook via mooie foto’s en goede digitale content op uw online kanalen. Online uitingen kunnen klanten verleiden bij u te komen kopen, óók als zij dat nog niet eerder hebben gedaan. Maak daarom gebruik van de teksten, foto’s en filmpjes van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij. Wij maken ze voor ú!

Meer leren?

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij start binnenkort in samenwerking met de NBA een cursus over het gebruik van Facebook. Hoe laat u sociale media voor mogelijk meer omzet zorgen? De Nationale Bakkerij Academie biedt bovendien een workshop aan op het gebied van productfotografie. In deze workshop leert u op een professionele wijze te fotograferen. Kijk voor meer informatie en het laatste nieuws op www.ambachtelijkebakkerij.nu. Inlogcode kwijt? Neem contact met ons op via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Tips voor productfotografie

  • Zorg dat de sfeer van de foto’s goed aansluit bij de uitstraling van uw winkel(s).
  • Laat de kleuren en/of uitstraling van uw huisstijl terugkeren in de foto’s.
  • Gebruik zoveel mogelijk natuurlijk licht. Vermijd felle zon en het ontstaan van donkere schaduwen.
  • Gebruik voor ieder product een witte of neutrale achtergrond, zodat alle aandacht naar het product gaat.
  • Kies een vaste hoek voor de fotografie.
  • Speel met filters, voordat u de foto online zet. Zorg er echter wel voor dat de kleuren zoveel mogelijk overeenkomen met de werkelijkheid.
  • Laat een product van alle kanten zien. Toon bijvoorbeeld ook een doorsnede van het interieur van een taart of gebakje. Klanten willen zich online een zo goed mogelijk beeld kunnen vormen op basis van de plaatjes.
  • Zorg ervoor dat de foto’s in een webshop kunnen worden ingezoomd, zodat men zich van details nog beter op de hoogte kan stellen. Maak eventueel afzonderlijke foto’s van details, bijvoorbeeld van decoraties op taart of gebak.
  • Upload de foto’s voor een webshop zo klein mogelijk, zodat de snelheid van handelen niet in gevaar komt.
Lees ook
Stichting Ambachtelijke Bakkerij laat bakkers zelf kiezen

Stichting Ambachtelijke Bakkerij laat bakkers zelf kiezen

Dit najaar publiceert de Stichting Ambachtelijke Bakkerij geen decemberspecial van het magazine Bakwerk, maar laat zij de bakker zijn eigen tijdschrift samenstellen. Dat kan aan de hand van een catalogus met artikelen, gecombineerd met eigen inbreng, zoals een voorwoord, logo’s, bestellijsten of aanbiedingen. Zo krijgt iedere bakker zijn eigen unieke...

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Versspecialisten kunnen vanaf 18 oktober verschillende gratis workshops, masterclasses en coaching sessies volgen bij Google. Deze worden aangeboden in samenwerking van met brancheorganisaties VBW, VNV, ADN, NBOV en KNS.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.