Koos-Klein-300x224 Koos Klein

Het aantal mensen dat mij vraagt om begeleiding bij overname van een bakkerij stijgt gelukkig weer. De groep mensen die een nieuw bedrijf wil starten is zelfs nog groter dan de groep overnamekandidaten. Een goed teken! Belangrijk is dat de potentiële ondernemer goed voorbereid en voorgelicht is.

Informeren over wat ondernemerschap in de bakkerijbranche inhoudt, is al twaalf jaar een groot onderdeel van mijn werkzaamheden. Toch is ieder ‘geval’ weer anders. Soms heb ik te maken met kandidaten die zichzelf overschatten en geen goed beeld hebben van wat ondernemerschap inhoudt. Maar ook zie ik veel ‘koudwatervrees’ bij kandidaten die wel de nodige capaciteiten hebben, maar ze (nog) niet weten te benutten. Voor beide groepen begint het met in kaart brengen van de mogelijkheden. Daarna is het essentieel om het marktgebied te inventariseren.

Verkrijgbaarheid

De laatste tijd spreek ik regelmatig collega’s van u die hun voorsprong op de supermarkt willen behouden of vergroten. Om dit te bereiken moet je weten wat de sterke en de zwakkere punten van deze concurrenten zijn. De beste manier om hierachter te komen is door zelf te gaan kijken en te proeven. Wanneer hebt u voor het laatst de broodafdeling van een supermarkt bekeken? Misschien was u wel laat in de middag en hebt u zich verwonderd over het feit dat nog bijna het hele assortiment verkrijgbaar was. Wellicht zag en rook u zelfs dat er nog steeds gebakken werd in de namiddag. Verkrijgbaarheid van assortiment gedurende de hele dag is een van de pijlers van een supermarkt.

Maar wellicht is de prijsstelling u nog meer opgevallen. Veel ondernemers denken nog steeds dat de bakkerij omzet kwijtraakt door de prijzen van de producten. Mijn overtuiging is dat gebrek aan verkrijgbaarheid van de producten, al dan niet op de eerste plaats, de oorzaak is.

De laatste dertig jaar is, zoals bekend, de verkoop van brood en banket steeds meer verschoven van de bakkerswinkel naar de supermarkten. De kentering begon

met het loslaten van de minimum broodprijs, maar kreeg een versnelling toen supermarkten steeds meer versgroepen in hun assortiment opnamen. Met dit veel

ruimere assortiment werd het zogenaamde one-shop stopping mogelijk, waarmee supermarkten steeds meer consumenten aan zich wisten te binden. Door verruiming van de openingstijden heeft het omzetaandeel van versgroepen nog eens een behoorlijke boost gekregen.

Kurk

De wereld is veranderd; het kooppatroon is zeker ook veranderd. Het versassortiment is voor supermarktorganisaties de kurk waar alles op drijft. Door de winst

die ze op de producten van de versgroepen maken, stijgt het totale rendement.

Consumenten en organisaties die hen vertegenwoordigen, vergelijken supermarkten met elkaar wat betreft de prijs van het ‘kruideniersassortiment’, dat grotendeels met een zogenaamde min-marge wordt verkocht. De prijzen van de producten in de versgroepen zijn de laatste jaren behoorlijk gestegen. Deze zijn echter niet zo gemakkelijk te vergelijken. Mij valt bij een bezoek aan een supermarkt op dat de broodprijzen stijgen. Ik zie soms prijzen die hoger liggen dan die van de (ambachtelijke) bakker waar ik meestal mijn brood koop.

Starters en overnemers richten zich het meest op onderscheidend vermogen. Voor sommigen is dat het assortiment, voor anderen is dat de verkrijgbaarheid. Maar bovenal blijven ze kijken en onderzoeken waar kansen liggen. Toch dient er meer te gebeuren om de bakkerij ook in de toekomst te behouden. Daarom blijf ik zoeken naar kandidaten die ik kan begeleiden bij de overname van bedrijven.

De auteur, Koos Klein, is bakkerijadviseur bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs in Hazerswoude, tel. 071-341 90 00 / 06-20 364 698 of e-mail kklein@bouwer-officier.nl

Meer info: www.bouwer-officier.nl of via de app.

Altijd op de hoogte blijven?