Je hebt een vast assortiment en je doet waarin je al jarenlang goed bent. Toch blijkt ineens de omzet terug te lopen. Wat nu? De Stichting Ambachtelijke Bakkerij biedt ambachtelijke bakkers de helpende hand door een gebiedsanalyse aan te bieden. Met de uitkomsten hiervan kun je (nog) beter inspelen op de behoeften van potentiële klanten in jouw regio.

Een dalende omzet betekent niet per definitie dat je het verkeerde assortiment aanbiedt of dat je producten van slechtere kwaliteit zijn geworden”, benadrukt Sandra Pluim, coördinator van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB). “Wel kan het zijn dat je wellicht geen goed beeld hebt van wie je potentiële klanten zijn. Misschien is er in je buurt een nieuwbouwwijk bijgekomen. Of bevindt zich een paar straten achter je een doelgroep waar je je nog nooit actief op hebt gericht. Door middel van een gebiedsanalyse brengen we die potentiële klanten, waarmee je je omzet omhoog kunt krijgen, voor jou in beeld.”

Verzorgingsgebied

De SAB biedt geïnteresseerde bakkers de gebiedsanalyse van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) aan. Deze gebiedsanalyse maakt gebruik van geavanceerde software, zodat het mogelijk is reistijden van en naar een bakkerswinkel te berekenen op basis van een postcode. Er wordt daarbij niet zomaar lukraak een cirkel om het betreffende bedrijf getrokken, maar er wordt rekening gehouden met barrières en rivieren. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen hoofdwegen en secundaire wegen. Zo krijg je heel concreet in beeld welke klanten zich op zo’n vijf tot acht minuten reizen vanaf de postcode van jouw winkel bevinden en wat dus je verzorgingsgebied is. Bovendien brengt de gebiedsanalyse in beeld welke versspecialisten (bakkers, slagers, groentemannen en visspecialisten) er nog meer in jouw marktgebied zitten.

Binnen het lokale marktonderzoek wordt je verzorgingsgebied vervolgens ingedeeld in verschillende klanttypes. Op basis van diverse registratiegegevens en marktonderzoeken zijn alle Nederlandse huishoudens grofweg verdeeld in zes verschillende koopmotieven: gemak, gezond, gewoonte, goed leven, genieten en goedkoop. Om de diverse consumenten in deze zes koopmotieven te kunnen indelen, wordt onder andere gekeken naar demografie, levensstijl, cultuur en gedrag.

De hierboven beschreven gebiedsanalyse is interessant, omdat het inzicht geeft in de kansen en bedreigingen voor je bedrijf. NBC weet van elk huishouden in Nederland welk aankoopmotief het meest belangrijk is bij hun voedingsaankopen. Dit is belangrijke informatie! Op basis hiervan kun je bepalen welke producten, welke winkeluitstraling, welke routing en welke marketing het beste zullen aanslaan in jouw verzorgingsgebied. Je kunt de gebiedsanalyse dus gebruiken om je bedrijfsstrategie meer toe te spitsen op je eigen omgeving. Door de koopmotieven van consumenten in jouw directe omgeving te kennen, ben je (nog) beter in staat hen als nieuwe klanten aan te trekken.

Communicatie afstemmen

De gebiedsanalyse is méér dan alleen de beschrijving van het verzorgingsgebied en de koopmotieven in die regio. Het zorgt er ook voor dat je weet aan welke criteria de verschillende huishoudens voldoen, welke aankoopmotieven zij hebben en hoe je deze betreffende klanttypes wel of juist beter niet kunt benaderen. Door goed te kijken naar de klanttypes die jij zou kunnen bedienen, kun je je communicatie aanpassen. Gezondheidstypes zitten niet te wachten op aanbiedingen, maar willen juist graag weten welke grondstoffen je gebruikt, waar deze vandaan komen en hoe je ze verwerkt. Goedkooptypes zijn zeer prijsbewust, gevoelig voor aanbiedingen en juist minder geïnteresseerd in het verhaal achter je product. Ook de keuze voor het communicatiekanaal dat je kiest, hangt samen met je doelgroep. Sommige type senioren bereik je niet via social media. Maar een jonge doelgroep mis je wellicht compleet met een aanbieding in het huis-aan-huiskrantje. Het is daarom belangrijk dat je het communicatiekanaal kiest dat past bij de doelgroep die je wilt bereiken.

“Wat we aanbieden, is een analyse”, benadrukt Sandra. “Het laat zien welke klanttypes er in jouw directe omgeving voorkomen. Dit zijn dus niet per definitie bestaande klanten. Op basis van de gebiedsanalyse die wij aanbieden, kun je beter bepalen welk type klanten voor jou interessant is en daarop je beleid en je marketing aanpassen. Denk aan prijs, assortiment of het al dan niet actief worden op social media. En welke boodschap kies je? Ga je aanbiedingen brengen of focus je je juist meer op het verstrekken van achtergrondinformatie?”

Interesse?

Heb je belangstelling voor een gebiedsanalyse rondom jouw winkel(s) en ben je benieuwd wat je met de uitkomsten kunt doen? Neem dan snel contact op met Sandra Pluim van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij om de mogelijkheden te bespreken. Bekijk ook eens een voorbeeldanalyse op
www.ambachtelijkebakkerij.nu.

Altijd op de hoogte blijven?