In het boek zet De Loo de continue de vraag van zoveel ondernemers en leidinggevenden – ‘Hoe kom ik aan goed personeel?’ – op zijn kop. De vraag die hier eigenlijk als eerste gesteld wordt is: ‘Hoe word ik aantrekkelijk voor werknemers?’ De Loo schrijft “…voor de millennials en voor generatie Z (is) werk meer (…) dan alleen geld verdienen en dus meer dan alleen een transactionele relatie. Want naast het feit dat mensen moeten werken voor hun geld, gaat het er vooral bij deze generaties ook om dat ze plezier hebben in het werk dat ze doen en dat ze het gevoel hebben met hun talenten van waarde te zijn.”
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de huidige omstandigheden van personeelskrapte, waar het de werknemer is die 'bepaalt' waar hij aan het werk gaat, en niet de werkgever. Dat zal flink wat ondernemers en leidinggevenden tegen de haren instrijken, want in de hiërarchie van een bedrijf voelen zij zich boven de werknemer staan die zij proberen binnen te halen. Maar De Loo trekt die vraagstelling gelukkig breder. Een belangrijk deel van haar boek gaat over wie jij als werkgever bent, in welke context je iemand werk verschaft, met welke drive, passie, visie en filosofie je een werkomgeving creëert. Daarmee verweeft ze het personeelsbeleid met zaken als ondernemerschap, marketing, beleid en zelfs de bestaansreden van bedrijven. Je moet potentieel personeel overtuigen door zelf overtuigd te zijn van je kracht en waarde. Dat is een sterk punt van haar boek.
Verder is het boek vooral geschreven als een 'how to': De Loo neemt je met praktische vragen en bedenkingen mee in de consequenties die beslissingen op het gebied van personeelsbeleid hebben, en dat kan tot verhelderende inzichten leiden. Maar het kan wel zijn dat je als lezer denkt: ‘Ik verwachtte een eenvoudig antwoord voor mijn probleem, maar dit vraagt wel erg veel van me.’ Zoals De Loo duidelijk maakt: personeelsbeleid gaat niet om de quick fix van het snel opvullen van een lacune: het gaat om bouwstenen waarmee je verder bouwt aan je bedrijf.
Er is nog een ander punt dat ik wil vermelden: het boek is eenvoudig geschreven, en met plezier. Het is dus zeer laagdrempelig. Mijn vraag is wel: waar ‘landt’ dit boek het beste? De Loo wijst erop dat het belangrijk is dat je een helder beeld hebt – en afgeeft – van wat het bedrijf is, waar het voor staat, wat het doel is. Dat geeft richting aan eigen en potentieel personeel in welke omgeving een werknemer opereert. Maar dat doel en dat beeld zijn dingen je vaak alleen maar kunt nastreven, en zit niet altijd natuurlijk in je bedrijf.
Daarnaast: het boek is uiteraard bedoeld voor de mensen die binnen een bedrijf verantwoordelijk zijn voor binnenhalen én behouden van personeel. Maar dat is niet altijd de persoon die de visie en de drive et cetera heeft. Met andere woorden – dat geldt voor HR, en dat geldt ook voor ondernemers – je moet vaak roeien met de riemen die je hebt. Wie de adviezen van De Loo wil implementeren, moet het wel duidelijk zijn dat de implementatie van die adviezen tijd, aandacht en moeite zullen kosten. Dat zal niet elk bedrijf gegeven zijn. Maar de beloning is er wel naar.
ISBN 9789461265241 | Prijs: 24,50