Pas op met het tekenen van overeenkomsten

8 oktober 2021 Manon Kleijn, NBOV
Foto: cc by 2.0

Overeenkomsten zijn er in alle soorten en maten: een contract voor drukwerk, een overeenkomst met een afvalverwerker of een accountant, of service-abonnementen voor machines. Voor alle overeenkomsten geldt dat u ze goed moet lezen voordat u tekent. Wat moet u nog meer in de gaten houden?

De NBOV beantwoordt dagelijks vragen van bakkers, banketbakkers en chocolatiers over overeenkomsten en contracten. “We helpen leden bijvoorbeeld bij huur-, leverings- en arbeidsovereenkomsten. Dat zijn specifieke overeenkomsten, en advies daarover is maatwerk”, vertelt Kim Bennink, juridisch bedrijfsadviseur bij de NBOV. “Bij overeenkomsten voor producten en diensten zijn er algemenere aandachtspunten die ondernemers eigenlijk altijd in de gaten moeten houden.”

Let op bij duurovereenkomsten

Duurovereenkomsten zijn langlopende overeenkomsten met een dienstverlener, legt Kim uit. “Zulke overeenkomsten zijn vaak minder flexibel dan je onderneming. Je sluit ze voor een langere periode af, bijvoorbeeld voor vijf jaar. In die periode kan er veel gebeuren, maar het contract beweegt meestal niet mee, zelfs niet bij bedrijfsbeëindiging of faillissement. Natuurlijk kun je niet alles voorzien, maar bedenk bijvoorbeeld of je binnen de looptijd van het contract denkt het bedrijf te beëindigen of juist uit te breiden. Is dat zo, dan kun je dat vooraf aankaarten bij de leverancier. Een klantvriendelijke leverancier denkt mee en kan het contract daarop aanpassen voordat je de overeenkomst aangaat. Het openbreken of tussentijds opzeggen van een contract kan duur zijn: veel leveranciers zetten in de voorwaarden dat je in zo’n geval een flinke afkoopsom moet betalen. Lees die voorwaarden daarom goed door. NBOV-leden kunnen met vragen daarover ook altijd bellen met onze juridisch adviseurs.”

Frauduleuze aanbieders

Veel ondernemersvragen rondom het aangaan van overeenkomsten gaan over advertentie- of acquisitiefraude. “Een ‘leverancier’ belt bijvoorbeeld met de vraag of je wilt adverteren. Soms verwijzen ze naar zogenaamde eerdere afspraken, en vaak moet je snel reageren”, schetst Kim de praktijk. “Of je krijgt een mail met een drukproef waarop je akkoord moet geven, of waarvoor je alleen nog de bedrijfsgegevens hoeft door te geven. Achteraf stelt de ‘leverancier’ dan dat er een volledige overeenkomst is gesloten.” Het algemene advies hierbij luidt: wees bedacht op dit soort mails en telefoontjes, en reageer nooit overhaast. “De afzenders gokken erop dat het druk is, of dat ze een medewerker aan de lijn krijgen. Het is daarom handig om binnen het bedrijf een duidelijke richtlijn te hebben wie zich met dat soort overeenkomsten, telefoontjes en mails bezighoudt. Zo houd je overzicht en krijgen fraudeurs minder kans.” En als een ondernemer toch slachtoffer wordt van advertentiefraude? “Doe altijd aangifte. Advertentie- of acquisitiefraude is namelijk een misdrijf. Ben je lid van de NBOV, neem dan ook contact op met onze adviseurs.”

Op de NBOV-website vinden leden meer informatie, tips en handige documenten over contracten, huurovereenkomsten en arbeidsovereenkomsten.

Altijd op de hoogte blijven?