Paarse krokodillen
Het reclamespotje van OHRA uit 2004 heeft ervoor gezorgd dat de paarse krokodil is uitgegroeid tot een metafoor voor regelzucht en bureaucratische nonsens.
Regeldruk houdt ondernemers van het ondernemen af, leraren van het lesgeven, zorgmedewerkers van hun zorgtaken en ook burgers zien door de bomen het bos niet meer.
In bakkend Nederland zie ik de regeldruk steeds meer toenemen en worden simpele zaken steeds complexer. En dat in tijden waarin de arbeidsmarkt krap is, de zorgen over de alsmaar stijgende energiekosten groter worden en de steeds hogere inkoopkosten de brutowinstmarge fors onder druk zetten. Dit alles gecombineerd met teruglopende winkelomzetten in het ‘after-corona’-tijdperk. Alhoewel... in juli zagen we juist weer veel uitval door corona, wat bij veel ondernemers voor hoofdbrekens zorgde. Hoe leid je je onderneming in goede banen in deze complexe situatie, waarbij je veelal door personeelskrapte ook nog continu zelf moet bijspringen in de productie, de winkel of op de bus?
Een paar voorbeelden uit de praktijk. Een pand dat al jaren
bestaat, in uitstekende staat verkeert en goed wordt onderhouden, wordt pas na veel pijn en moeite verzekerd door de verzekeraar. Er moet een RI&E worden overlegd, een ontruimingsplan, de isolatiewaarde van het dak moet worden bepaald, er moet bewijs worden overlegd dat medewerkers een recente bhv-training hebben gevolgd en zo nog ongeveer een lijst met vijftig punten. Als één vinkje ontbreekt, dan geen verzekering. Ook zijn velen van u bezig met het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood. Alle naamkaartjes bij de producten moeten worden voorzien van de juiste warenwettelijke benaming.
Probeer een verkoopster maar eens goed aan de klant te laten uitleggen dat een brood wat men al jaren kent als ...brood nu ook wordt aangeduid met bijvoorbeeld ‘heel wit tarwebrood meergranen’. Zeker als het brood er op het oog uitziet als bruin brood. Het doel is wel duidelijk, maar het roept meer vragen op dan het beantwoordt.
Het roer moet om
Tot slot alle regels rondom zieke medewerkers. Bij een wat langer durend verzuim krijg je te maken met veel stappen uit het proces van de Wet verbetering poortwachter. Mis je een deadline ergens van, dan loop je al snel tegen een loonsanctie van het UWV aan, maar ondertussen wachten sommige ondernemers al maanden of langer op het UWV inzake een WIA-beslissing over een zieke werknemer. Als je dan contact opneemt, krijg je veelal een vriendelijke medewerker aan de lijn die uitlegt dat er grote achterstanden zijn wegens personeelstekort.
Al die regels kosten ondernemers niet alleen veel kostbare tijd en geld, maar ook ontzettend veel ergernis. Het roer moet om. Schrap zo snel mogelijk overbodige regelgeving. Ondernemers, zeker in deze onrustige tijden, moeten doen waar ze goed in zijn: ondernemen.