Artikel

Op naar de 23.000

Tamara HoogerwaardMet een baguette in mijn tas en de Franse klanken van Stromae op de radio rijd ik van de Europain terug naar Utrecht. ‘Ik wil geïnspireerd worden’, is het antwoord dat ik by far het meest hoor op mijn vraag wat men op een beurs zoekt.

Inspiratie betekent voor mij dat je op een andere manier gaat kijken en je een nieuw inzicht krijgt. Dat gaat verder dan een gekleurde croissant. Ik zie op de beurs een voedingsbodem voor inspiratie als er vier kenmerken kloppen:

  1. Ontmoeting: er ontstaat spontaan een reünie van oude bekenden, en ook nieuwelingen worden aan elkaar voorgesteld. Er is oprechte interesse en nieuwsgierigheid.
  2. Aandacht: de producten zien er top uit, zijn gezond en nodigen uit tot proeven. De presentatie maakt het tot een kloppend geheel, vaak juist door eenvoud.
  3. Beleving: er is vakmanschap door professionele, geschoolde mensen. Ze hebben verstand van zaken en delen hun kennis graag. Het maakt je trots op je vak.
  4. Plezier: de sfeer is luchtig, er wordt gelachen en de nodige hapjes, drankjes en zelfs wat muziek zorgen ervoor dat je er wilt blijven. Het heeft een aanzuigende werking, hier wil je bij horen. We hebben hier zelf invloed op, immers, een beurs is halen én brengen. Dus: ‘Wat kan ik leren van een collega bakker en hij van mij?’.

Na Europain waagde ik mij nog even in het boulangerie- en patisserie-walhalla in Parijs. En ook daar zag ik de vier kenmerken terug. Hoe wordt jouw onderneming een plek waar mensen willen blijven? Nu kent Frankrijk 23.000 bakkerijen, dus we hebben nog even te gaan in Nederland. Laten we de Bakkersvak gebruiken als een moment waarop we elkaar uitdagen, ideeën voor samenwerken bedenken en er bovenal een feestje van maken. Zodat we dat plezier uitstralen naar de consument, en deze naar de bakker wil gaan en voor het bakkersvak te kiezen. Op naar de 23.000 bakkers, of moet ik zeggen: 23.000 inspiratieplekken!

Tamara Hoogerwaard
Bakery Nexus

Verwante dossiers: