Oog in oog met je toekomstige werkgever

22 februari 2022 Clara Bloemhof

Colbertje uit, casual overhemd aan. Met deze dresscode loopt een student van pakweg 18 jaar makkelijker op een ‘baas’ af. Dit is een van de gedachten achter ‘Futuremakers’, het matchingevent waar studenten, werkzoekenden en professionals elkaar op een laagdrempelige manier ontmoeten. De pilot vond afgelopen najaar plaats in Leeuwarden. Een landelijke uitrol volgt, met het Nederlands Bakkerij Centrum in de lead.

Een banenmarkt kun je het niet helemaal noemen. Stands zijn er namelijk niet te vinden. Sterker nog: deelnemers worden geacht promotiemateriaal vooral thuis te laten. Om de kloof tussen bedrijfsleven en student zo klein mogelijk te maken, is het idee. Dus treffen we op het matchingevent geen banners, balies en andere props aan. Maar worden bezoekers op energieke wijze en in hun ‘eigen taal’ beziggehouden met korte pitches, ijsbrekers, een lekkere brunch en spelactiviteiten.

Bakery Sweets Center

Futuremakers is het initiatief van bakkerijen zoetwarennetwerk Bakery Sweets Center (BSC) en Mobiliteitsnetwerk Noord-Nederland. Beide clubs bevinden zich in het noorden des lands. En beide zitten ze met hetzelfde vraagstuk: Hoe maken we mbo’ers en hbo’ers warm voor een baan in onze sectoren? En hoe zorgen we voor enthousiaste, vakbekwame medewerkers? “Dit speelt bij ons in de bakkerij- en zoetwarenbranche, maar we merken dat ook collega’s in andere takken deze problemen ervaren”, vertelt Hilco Wagenaar, projectcoördinator bij BSC. “Dan kunnen we met z’n allen zeggen dat we dat jammer vinden. En ieder voor zich een oplossing zoeken of met de zoveelste banenbeurs op de proppen komen. Of we pakken het sámen op, met iets geheel nieuws. Door out of the box te denken en gewoon te dóen, hopen we studenten en werkzoekenden te enthousiasmeren.”

Studenten en werkzoekenden

Al gauw lag er een praatplaat op tafel. Een mix & matchevent, toegespitst op generatie Z: de generatie die nu een opleiding doet. “Veel studenten hebben geen idee van wat er zich achter de muren van een groot bakkerij- of zoetwarenbedrijf afspeelt. En we hebben ze nodig! Bakkers, voedingstechnologen, operators, verkoopmedewerkers, noem maar op. Hoe bereiken we ze? Dat kan alleen door zelf een stap buiten die muren te zetten en met ze in gesprek te gaan.” De BSC-voorman geeft aan dat niet alleen studenten van verschillende disciplines welkom zijn op het event. “Ook Fryslân werkt!, het sociaal werkbedrijf van de gemeente Leeuwarden, is van de partij. Er zitten in Friesland 35.000 mensen te wachten op een nieuwe baan. Wie weet past een toekomst in onze mooie sector bij ze.” Het team van Fryslân werkt! maakte een selectie en strikte enkele tientallen werkzoekenden voor een bezoek aan Futuremakers.
Voor de organisatie werd jongerennetwerk Claim Your Future in de arm genomen. Een enthousiaste club twintigers die studenten begeleidt in hun ambities. Met pitches op mbo- en hbo-opleidingen in de regio werden studenten en docenten geënthousiasmeerd voor een bezoek aan dit nieuwe event. Ook het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) haakte al in een vroeg stadium aan: een kans waar de bakkerijsector gepromoot kan worden, laat het niet onbenut. Samen met bakkerijstudenten van het Friesland College werd een royale brunch voorbereid, passend binnen de criteria van het Nationaal Schooltonbijt en het Voedingscentrum. Voor het NBC biedt deze eerste editie van Futuremakers tevens de gelegenheid na te denken over een landelijke uitrol van het concept.
Na een voorbereiding van nog geen anderhalve maand was het zover. De gigantische ruimte van Frame Offices, onderdeel van het nieuwe horecaconcept Sophia’s in Leeuwarden, was gisteren nog een klankkast. Maar vandaag leveren de circa 250 bezoekers (onder wie bijna alle leden van Bakery Sweets Center) een goede akoestiek. Het gesprek wordt gevoerd. Een enkele verdwaalde student wordt keurig begeleid naar een gesprekspartner en waar het gesprek stroef verloopt, zorgt een van de gastjongeren van Claim Your Future voor een ijsbreker.

Tinderen

Presentaties van diverse (jonge) medewerkers worden afgewisseld met activiteiten waar actieve deelname van het publiek wordt verwacht. “Jongens, het is tijd om te tinderen! Swipen maar… met je visitekaartjes!”, klinkt het. Iedere deelnemer moet één van de drie visitekaartjes die hij heeft ingevuld, twee personen naar links uitgeven. Met het idee dat er dan onverwachte matches ontstaan. En dat gebeurt! Studenten kijken uitgelaten naar hun verzameling visitekaartjes. “Ik heb er inmiddels al zeven. Daar zit zeker weten een leuk stagebedrijf tussen”, zegt een van de studenten Human Technology.

Koekjes van Hellema

Frank Wildschut heeft twee collega’s meegenomen. Hij is werkzaam bij koekjesproducent Hellema Hallum BV, bekend van onder meer de Smoeltjes. “We vinden het belangrijk om studenten te laten zien dat er veel meer is dan alleen maar de warme bakker. De meeste leerlingen denken namelijk dat ze bakker worden. Terwijl er ook heel veel mogelijkheden zijn in de industrie.” Hij moet bekennen dat het zonder herkenbaarheid – want: geen banners en stands – even lastig is om een match te vinden, maar toch lukt het. “We lieten studenten techniek filmpjes op onze telefoons zien van onze machines en ons bedrijf. Dat vonden ze geweldig. Het is een eerste editie en natuurlijk zijn er wel wat verbeterpunten. Maar we zijn heel positief. Na Futuremakers heeft een aantal deelnemers zich gemeld voor een functie of een stageplek en de eerste gesprekken hebben al plaatsgevonden. Dus de inzet vanuit Hellema heeft zich al terugverdiend. We zijn graag bij de tweede editie weer van de partij.”

Altijd op de hoogte blijven?