Online verkoop: Denk bij het opzetten van een webshop aan de wettelijke verplichtingen

Online verkoop_foto art NBOV BIB 10-2021

Sinds het begin van de coronacrisis is de online verkoop in de ambachtelijke bakkerijbranche snel toegenomen. Ondernemers begonnen een webshop, bouwden die uit of haakten aan bij lokale online platforms.

Consumenten winkelen door corona vaker online, ook voor dagverse producten. Daardoor is de webshop een belangrijk verkoopkanaal geworden voor bakkers, banketbakkers en chocolatiers. Online winkels moeten echter, net als ‘stenen’ winkels, aan wetten en regels voldoen. De NBOV geeft een overzicht.
Voor online verkoop gelden onder meer warenwettelijke en voedselveiligheidsregels, legt NBOV-
beleidsadviseur Wiepkje Colijn uit. “De meeste webshops tonen alleen de foto, naam en prijs van een product. Veel ondernemers vergeten de allergeneninformatie, of de nieuwe warenwettelijke naam van brood. Daardoor voldoen ze niet aan de wetgeving.” De NBOV raadt ondernemers dan ook aan om deze gegevens te controleren en zo nodig te wijzigen of toe te voegen. “Heeft je softwarepakket geen ruimte voor allergeneninformatie, dan mag je ook een telefoonnummer noemen waarop klanten die informatie bij je kunnen opvragen.”

Bezorgen of afhalen

Bij online verkoop bezorg je de producten of haalt de consument die af. “Vermeld in je webshop duidelijk de afhaal- of bezorgmogelijk­heden. Zorg dat ook online verkochte goederen bij aflevering aan de wettelijke eisen voldoen; denk aan houdbaarheidsdata en de eventuele bewaarinstructie.

Bezorg je de producten thuis? Bewaak dan de koelketen, bijvoorbeeld met een koelauto of koelbox. Als dat bij zomerse temperaturen lastig is, kun je besluiten een deel van het assortiment tijdelijk niet online te verkopen. Haalt de consument de producten af, dan is een aparte afhaalbalie handig, zeker tijdens de decemberdrukte.”

Een muisklik

De NVWA handhaaft ook in webshops op het verstrekken van allergeneninformatie. “Dat is eenvoudig, omdat ze met één muisklik kunnen checken of alle benodigde informatie aanwezig is. Staat er op de website dat je de allergenen­informatie telefonisch kunt opvragen, dan belt een inspecteur om dit te controleren. Zorg daarom voor een duidelijke webshop”, benadrukt Wiepkje Colijn. “Dat voorkomt waarschuwingen of boetes van de NVWA.”

Een webshop moet, naast de warenwettelijke regels en die rondom voedselveiligheid, ook aan juridische regels voldoen, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarnaast zijn er regels voor de toegankelijkheid van een webshop voor mensen die bijvoorbeeld visueel beperkt zijn, moeite hebben met lezen of geen muis kunnen gebruiken. NBOV-leden vinden op nbov.nl onder ‘Online ondernemen’ een uitgebreid overzicht van de warenwettelijke, juridische en organisatorische aandachtspunten voor een webshop. Ook kunnen zij gebruik­maken van het ledenvoordeel van Bakeronline, dat webshops biedt waarin allergeneninformatie eenvoudig kan worden toegevoegd.

Altijd actuele informatie

Controleer regelmatig de allergeneninformatie, naamgeving en prijzen van producten in je webshop, zeker wanneer je:

  • nieuwe producten in de webshop plaatst;
  • de prijzen in de winkel aanpast;
  • een andere grondstoffenleverancier hebt gekozen (let daarbij vooral op de  allergeneninformatie);
  • seizoensproducten in de webshop plaatst;
  • de software updatet.
Lees ook
Minister-president Rutte en minister Adriaansens met ambachtelijke bakker in gesprek over energieprijzen

Minister-president Rutte en minister Adriaansens met ambachtelijke bakker in gesprek over energieprijzen

Minister-president Mark Rutte en minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat hebben op woensdag 14 september de ambachtelijke bakker Lekker Brood in Den Haag bezocht naar aanleiding van de oplopende energieprijzen.

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen. Vanuit de bakkerij doen zowel NVB als NBOV als VBZ mee aan deze campagne.

Eko Bakkerij Bolhuis  bakt 25 jaar biologisch

Eko Bakkerij Bolhuis bakt 25 jaar biologisch

Goed eten hoeft niet van ver te komen, vinden Berend Bolhuis en zijn zus Jantje van Eko Bakkerij Bolhuis in het Friese Jubbega. Ze maken alles van 100 procent biologische ingrediënten uit de regio.