Online en offline sterk staan in 2022

22 februari 2022 Stichting Ambachtelijke Bakkerij

In 2025 wil de Stichting Ambachtelijke Bakkerij hét platform zijn voor alle online- en offlinecommunicatie van de ambachtelijke bakkerij. Een ambitieus streven. Vorig jaar is de basis gelegd voor de plannen: dit jaar wordt het fundament verder verstevigd en uitgebreid.

“De Stichting Ambachtelijke Bakkerij is nu negen jaar oud en we groeien door van peuter tot puber”, aldus Sandra Pluim, projectmanager van SAB. “In 2020 heeft het bestuur, gevormd door BakePlus, Beko, Civoba, Tink en NBOV, de ambitie uitgesproken om over vijf jaar het toonaangevende platform in de sector te zijn, waar alles is te vinden over online- en offlinecommunicatie voor ambachtelijke bakkers. Het gaat daarbij niet langer alleen om onze eigen diensten en producten, maar we verwijzen ook door naar andere partijen in de sector, wanneer die meer te bieden hebben dan wij.”

Website

De website van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (www.ambachtelijkebakkerij.nu) blijft de basis van alle dienstverlening. “Die is vorig jaar helemaal op de schop gegaan en opnieuw ingericht”, laat Sandra zien. “We hopen dat de bakker hier nu nog beter kan vinden wat hij zoekt. Via de website zouden eigenlijk alle vragen over de winkelvloer beantwoord moeten worden. En we blijven de content die er te vinden is voortdurend uitbreiden.”

Embrosa

De app Embrosa helpt ambachtelijke bakkers bij het gebruik van sociale media. In de app zijn teksten en afbeeldingen rondom allerlei onderwerpen te vinden. Individuele bakkers kunnen die gebruiken voor hun eigen kanalen, zoals het scherm in de winkel, Facebook, Instagram of Twitter. “Momenteel bouwen we aan de techniek om ook LinkedIn aan Embrosa te koppelen”, vertelt Sandra. “Bovendien onderzoeken we de mogelijkheden om andere platforms toe te voegen. We bekijken ook of bakkers hun Dropbox aan Embrosa kunnen koppelen, zodat ze via hun telefoon makkelijk eigen foto’s kunnen toevoegen.”
Het handige van Embrosa is dat je hier berichten voor socials vooruit kunt plannen. Dat betekent dat je er eenmalig voor gaat zitten om bijvoorbeeld de rest van die week of maand waardevolle, relevante content op je socialemedia-kanalen te laten plaatsen. “Embrosa helpt je echt enorm bij de inzet van sociale media, als planner, maar ook als inspiratiebron”, vindt Sandra. “Wij gaan bakkers die de app nog niet of niet veel gebruiken, actief benaderen. De app biedt namelijk heel veel voordelen.”

Bakkersbrein

De app Bakkersbrein, een gratis quiz-app waarmee medewerkers in de bakkerij hun kennis kunnen testen en vergroten, is in 2021 opnieuw ontwikkeld en krijgt komend jaar nog meer functionaliteiten. Zo wordt het makkelijker om in te spelen op actualiteiten, en bakkers kunnen eenvoudiger zelf een categorie toevoegen. De ondernemer kan monitoren welke medewerkers gebruikmaken van de app en wat hun scores zijn. “Als beheerder van de app kunnen wij snel een serie nieuwe vragen klaarzetten, bijvoorbeeld over een trendy onderwerp als een vegan assortiment of rondom de komende feestdagen”, laat Sandra zien. “Via pushberichten zien spelers dat er nieuwe categorieën zijn en zo kunnen ze de meest actuele kennis op een leuke en aantrekkelijke manier tot zich nemen.”

Webinars

Nieuw in 2022 zijn de webinars die op het programma staan: online presentaties met tips en tools over online ondernemen. “We gaan bijvoorbeeld in op de inzet van social shopping en Pinterest, maar ook Facebook voor beginners”, vertelt Sandra. “We stemmen het webinar helemaal af op ambachtelijke bakkers, zodat je in korte tijd heel relevante kennis opdoet. En dat gewoon achter je computer!”

Quickscan

Daarnaast is er een quickscan in de maak. “We maken een stappenplan, waarmee we bakkers laten zien hoe het gesteld is met hun online ondernemerschap”, legt Sandra uit. “We volgen een checklist, aan de hand waarvan je onder meer je website en je sociale media kunt beoordelen. Ook kijken we of je bijvoorbeeld al het maximale voor jouw bedrijf uit WhatsApp Business haalt. We laten zien hoe je de diverse media kunt inzetten en geven tips over wat je anders en eventueel beter kunt doen. Het kan natuurlijk zijn dat je alles optimaal op orde hebt: top! Maar misschien vinden we samen ook dingen die je toch relatief makkelijk kunt verbeteren.”

Offline communicatie

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij zet sterk in op online communicatie rondom de winkelvloer, maar biedt ook diverse tools aan voor offline communicatie. Denk aan het Zomerdoeboek van Bakwerk: een kleurrijk magazine vol recepten en inspiratie voor consumenten. Of aan de drieminuten-info’s: kleine, vrolijk vormgegeven folders over actuele onderwerpen als gluten, suiker en volkoren, die je aan klanten kunt uitdelen. “We zorgen verder op onze website voor puzzels en kleurplaten voor kinderen”, aldus Sandra. “Ook vind je op de site de posterwizard en de magazinewizard, waarmee je unieke posters en brochures samenstelt op basis van professionele teksten en fotografie. Er valt van alles te downloaden en te bestellen, om fysiek uit te delen in de winkel. En natuurlijk kun je daar je eigen draai aan geven, bijvoorbeeld door je logo aan het ontwerp toe te voegen.”

Significant meer gebruikers

Volop plannen dus, voor 2022. De SAB werkt ook mee aan de EU-campagne met een leidende rol voor volkoren. De campagne heeft als titel: Brood, een goed verhaal met graan uit Europa. Tot slot organiseert de stichting het Burgemeestersontbijt in september: een spin-off van het Nationaal Schoolontbijt, exclusief voor ambachtelijke bakkers. Wanneer is het nieuwe jaar voor het bestuur en de coördinator van de SAB geslaagd? “Als het aantal bakkers dat gebruikmaakt van onze activiteiten komend jaar significant stijgt”, zegt Sandra resoluut. “Ik wil de Stichting Ambachtelijke Bakkerij nu voor eens en voor altijd stevig bij bakkers op de kaart zetten!”

Altijd op de hoogte blijven?