Onderweg

22 augustus 2017

AB-Mauri_Snacks-150x150 De traditionele maaltijd wordt zeldzamer. In plaats hiervan gaan meer en meer consumenten op zoek naar een tussendoortje, dat ze snel en gemakkelijk mee kunnen nemen. Pubers en jongvolwassenen snacken het meest: meermalen per dag. Voor bakkers ligt hier een kans door broodsnacks of cakevarianten te ontwikkelen die gemakkelijk zijn mee te nemen. Het snackmoment wordt meer en meer een moment om te voeden, niet alleen om te vullen.

Gemakkelijk en betaalbaar: dat zijn kreten die passen bij de snackcultuur van dit moment. Alles draait om het besparen van tijd: een factor die steeds schaarser wordt in onze moderne samenleving.

AB_Mauri-Snackification-150x150 Snacks en bakkerijproducten komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Een ‘snack’ moet daarbij niet langer met een ongezond tussendoortje worden geassocieerd. Met een ‘snack’ wordt tegenwoordig vooral het functionele en voedzame tussendoortje bedoeld, dat snel te consumeren is en gemakkelijk onderweg kan worden meegenomen. Deze trend wordt wereldwijd ‘snackification’ genoemd. Juist de focus op gezondheid speelt ook bij de ontwikkeling van snacks een rol. Het moet gemakkelijk en lekker zijn, maar bij voorkeur niet te ongezond.

 

Hoe vaak mensen snacken

De meeste mensen snacken gemiddeld minimaal één keer per week. De groep 16-24 jarigen doet dit zelfs meermalen per dag.

AB-Mauri_grafiek-snacken-590x282 Bron: Mintel Food and Drink 2015 and GNPD

AB-Mauri_Beker-minidonuts-150x150

Denk bij snacks in een assortiment ‘to go’ goed na over de verpakking. Een snack moet per stuk zijn verpakt, mag niet lekken of knoeien en moet gemakkelijk zijn mee te nemen. Bij voorkeur zonder te breken of te kruimelen.

Voorbeelden van een goede verpakking zijn:

  • Een beker met minidonuts, die in de koffiebekerhouder van de auto past
  • Een per stuk verpakte brioche gevuld met een reepje chocola

Er wordt wereldwijd overigens steeds meer aandacht besteed aan verpakking, ook op het gebied van duurzaamheid en uitstraling. Natuurlijke materialen en kleuren raken ingeburgerd, net als teksten op verpakking die tot bewust genieten aanzetten.

 

 

AB-Mauri_koekjes-150x150 Koekjes (‘cookies’) en cake zijn een dominant product als het gaat om productinnovaties in de afgelopen jaren. De ontwikkelingen op dit gebied stijgen ieder jaar. In 2016 leverde dit segment maar liefst 36% van alle productinnovaties in de bakkerijsector wereldwijd op. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat cookies en cake bij uitstek aansluiten bij het verlangen naar snacks voor uiteenlopende eetmomenten, die gemakkelijk zijn mee te nemen.

 

Altijd op de hoogte blijven?